3302
Sök

Dåligt laddtryck volvo 855 t5

29 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har problem med mitt laddtryck på in 855 t5 2,0l .

när jag köpte bilen original så låg laddtrycket på nästan 0,3 bar. Jag chippade bilen och de som chippade sa att den nu borde ladda ca 0,7-0,8 bar. De hade provtryckt (nåt röktest) systemet och hittade inget läckage. undrar nu vad det mer kan vara för fel. den laddar fortfarande inte mer än ca 0,3.

Hörde att laddtrycket skall skena om man kopplar ur slangen till wastegaten, men att koppla ur den gjorde ingen skillnad alls är wastegateklockan trasig kanske?. Provade även att spänna fast staget till wastegaten med ståltråd och Även detta utan nån skillnad.
Kollade upp vad en magnet ventil kostar och kom fram till att jag helst vill vara säker på vad det är innan jag börjar handla nya delar. Är inte så duktig på turbogrejjer heller då jag aldrig haft nån förr.

Vet att det finns trådar om detta men jag får inget tillfredställande svar i dom.

Skulle gärna vilja ha beskrivningar på felsökning smile
Senast redigerat av vvader (13 november 2008)


1 353 Inlägg
13 november 2008
#2
första frågan e då har du åkt till firman som chippade bilen och bett dom kolla på de?
sen e frågan om den verkligen laddar 0,3 org, min polares gamla 2,0 t5 laddade 0,6. exakt lika mycket som min 2,3 t5 laddade org.
om du kan rycka wg-slangen utan att den ökar ladd så e wg dåligt/slapp fjäder, om du däremot spänner fast staget så de inte kan röra sig o de fortfarande inte ökar nåt laddtryck så e förmodligen turbon inne på sin sista vers..
hur långt har bilen gått?


1 893 Inlägg
13 november 2008
#3
855 t5 2,0l ???
850 T5 är 2,3 liter. Såvida du inte har en italien import ???
0,3kg i laddtryck är alldeles för lite för att ens vara grund ladd.

Jag har iofs en T4a, men som jämförelse så har den ett grundladd på 0,5kg. Fullt tryck ligger på nästan ett kilo.Wastegaten har alltså en fjäder som öpnar vid 0.5kg (Grund laddtryck) Sedan finns en magnet ventil som har till uppgift att läcka (Modell akvarieventil förr i tiden. Fast nu är det bilens ECU som styr läckandet, lite mera kontrolerat.) denna läcka har till uppgift att lura wastegatens tryck klocka att tro att trycket är lägre, så att den håller stängt så man får upp ladd till fullt tryck.

På detta sätt kan bilen tex vara programerad till att begränsa vridmomentet på ettans växel m.m. (Magnetventilen avstängd, dvs man får bara grund ladd) För att spara drivlinan, eller för att få en mjukare start. (Grund ladd räcker ju mer än väl med ettan)

Koplar man ur slangen till WG då får den ju ingen tryck indikation alls = Den öppnar inte över huvud taget, trycket skenar och nått går sönder. (Man kan testa på parkeringen, men inte köra med detta.)
Går bilen riktigt dåligt, kan det bero på att armen från tryck klockan till WG hoppat av. Då står WG öppen hela tiden och du kör bilen som en sugmotor. Då borde du iofs inte få nått tryck alls.

Om du har en italien imp med 2.0L då borde du ha högre tryck än T4, då du borde ha 225hkr (2.0L T4 har ju bara 200hkr)

EDIT:
Går bilen dåligt?
Kan ju vara mätaren som gjort sitt?
Senast redigerat av Kristian_V (13 november 2008)


29 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#4
Okay, jo bilen har gått 21000 mil och är mycket riktigt en italienimport.

Bilen går jätte fint. Som sagt så känner man på draget att den inte riktigt laddar heller, även om mätaren skulle vara trasig. De hade mätt upp ladden på chipdepån i västerås och han där sa också att den bara laddar runt 0,3. Kanske får lämna in skiten där för felsökning.

Om jag nu måste byta turbo, några tips och råd? om man köper begagnat eller nytt?

Tack för era svar också smile de är verkligen till nytta för mig=)


1 893 Inlägg
13 november 2008
#5
Tror inte det är turbon. Snarare nått av kringutrustningen... Vore turbon så slut så den bara presterade 0.3bar då skulle bilen dra mera olja än bensin. Drar den olja?
WG är ju den slom släpper på trycket. Klockan är den som bestämmer när trycket skall släppas på. Magnetventilen lurar på instruktion av ECUn klockan. Där har du hela kedjan.
Du skrev att den inte laddade mera när du tog loss slangen till WG. Hur gjorde du då?
Det räcker inte att göra det på tomgång, du måste gasa så du ser att trycket börjar byggas upp (Försiktigt)
Gasa tills du ser att trycket börjar gå upp ordentligt, kolla om du kommer över 0.3bar..?
Så snart du ser att trycket börjar dra åt helskotta högt, då släpper du gasen helt. Då skall dumpen släppa trycket.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel på någon punkt här... Men jag tror att jag fåt med det väsentliga.


1 893 Inlägg
13 november 2008
#6
vvader skrev:
...Om jag nu måste byta turbo, några tips och råd? om man köper begagnat eller nytt? ...

Du har PM


32 Inlägg
13 november 2008
#7
Jag har fått höra att turbos från importbilar från varmare länder slits fortare, det blir sprickbildning osv, pga den höga värmen. Så det är ju inte omöjligt att turbon är kass.

1 893 Inlägg
13 november 2008
#8
thefatkid skrev:
Jag har fått höra att turbos från importbilar från varmare länder slits fortare, det blir sprickbildning osv, pga den höga värmen. Så det är ju inte omöjligt att turbon är kass.

Mycket möjligt.
i PM talade jag om var man hittar turbo som passar, för bra pengar.
Vill inte posta adresser till annat håll här.


29 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#9
Oki

Jo jag körde med bilen när jag kopplade loss slangen till WG. hur mkt ja än gasade på så hände inget. alltså fortfarande bara knapp 0,3.

Hörde en ny grejj, att det kanske kan vara stopp i katalysatorn typ ?? kan det bli det utan att man märker det ? hur kontrollerar man det i såfall?

Tack o bock smile


29 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#10
Just ja ,,

Nä den drar inge speciellt mkt olja.


1 893 Inlägg
13 november 2008
#11
0.3bar max, ja någonstans är det deffinitivt stopp. wink
När katten börjar ge sig, brukar det väl snarare vara så att innanmätet smulas sönder och det kommer ut med avgaserna, mao burken blir näst intill tom. Eller? (Nu gissar jag mycket. Får vänta pånågon med erfarenhet i ämnet.)



Sök