3963
Sök

Bygge av trekammars låda

9 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
tjenare, tänkte försöka mig på att bygga en trekammare baslåda.
tycker det ser mycket bättre ut och så är basarna lite mer skyddade,
även kan man ju använda skuffen lite mer kanske tongue
ska bygga lådan till 2 st 10" i en 855.
finns det något man bör tänka på eller som rekommenderas ?
kanske någon som har bygg en innan och har en färdig ritning ?

21 761 Inlägg
13 november 2008
Det första du bör kolla upp är ju ifall basarna alls passar i en sån lådtyp. Sedan är det ganska viktigt med att få rätt volym och avstämning, annars kan resultatet bli pannkaka. Det går inte att bara "slänga ihop" en låda så där utan vidare. smile

730 Inlägg
13 november 2008
Oj detta vart något nytt för mig... vad menas med just trekammar låda ? smile

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

16 197 Inlägg
13 november 2008
Shallie skrev:

Mvh // Charlie

bandpasslåda..   2 yttre kammare å 1 mitten kammare som basarna spelar in i. ( kan även va tvärtom)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

149 Inlägg
13 november 2008
Shallie skrev:

Mvh // Charlie

en trekammar låda är en låda med 3 stycken kammare(rum) i. alltså 2 väggar innuti  så basarna slår tex imotvarandra kallas oxå bandpasslåda om inte jag minns fel.

sök på google så ser dy hur den ser ut.

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

9 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det första du bör kolla upp är ju ifall basarna alls passar i en sån lådtyp. Sedan är det ganska viktigt med att få rätt volym och avstämning, annars kan resultatet bli pannkaka. Det går inte att bara "slänga ihop" en låda så där utan vidare. smile

hur menar du, om basarna passar i en sån lådtyp ? vad är det jag måste kolla upp först?
hehe kanske ska köra på en lite smidigare låda tongue
har ju aldrig byggt en sån här förut så är nytt för mig.
men alltid kul och försöka sig på nått nytt.

1 400 Inlägg
13 november 2008
khest skrev:
Drönirettab skrev:

hur menar du, om basarna passar i en sån lådtyp ? vad är det jag måste kolla upp först?

Med risk att högtalarna går sönder.
Det är svårt att lyckas bra med bandpasslådor och har du inte byggt någon förut så tycker jag att du ska låta någon erkänd bra firma bygga den åt dig.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

9 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
micke7406 skrev:
khest skrev:
Drönirettab skrev:

Med risk att högtalarna går sönder.
Det är svårt att lyckas bra med bandpasslådor och har du inte byggt någon förut så tycker jag att du ska låta någon erkänd bra firma bygga den åt dig.

okej, då har jag iaf fått lite svar, hehe tur jag frågade först ist för ett försöka mig på det big_smile
tacksam för svaren jag fått!

1 785 Inlägg
14 november 2008
khest skrev:
Drönirettab skrev:

Med 4 ordningens trekammare låda ska du kolla efter basar lämpliga för slutet

Med 6 ordningens trekammare låda ska du kolla efter basar lämpliga för basreflex

Det är enklare att bygga 4 ordningens bandpass men fortfarande ingen enkel uppgift. Var planerar du att porten i mitten kammaren ska mynna ut? Genom det fällbara armstödet i baksätet eller i hatthyllan? En 6" är det minsta du bör köra med om du har 2st 10"

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

9 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
dbjanoz skrev:
khest skrev:
Drönirettab skrev:

Med 4 ordningens trekammare låda ska du kolla efter basar lämpliga för slutet

Med 6 ordningens trekammare låda ska du kolla efter basar lämpliga för basreflex

Det är enklare att bygga 4 ordningens bandpass men fortfarande ingen enkel uppgift. Var planerar du att porten i mitten kammaren ska mynna ut? Genom det fällbara armstödet i baksätet eller i hatthyllan? En 6" är det minsta du bör köra med om du har 2st 10"

ja jag tror jag lägger denna idè på hyllan så länge. är lite för kompliserad för mig just nu.
jag  tänkte jag skulle kolla upp lite ang att bygga en sån låda innan jag satte i gång, var ju ett
klokt val märker jag iaf efter som det inte var den lättaste modellen att bygga. tongue
men jag får ju iaf tacka för alla kunniga personer här på forumet för svaren wink

Sök