3360
Sök

Åka till Norge och jobba. Vad ska man tänka på? Tips?

Stålverksarbetare
372 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
Jag och några polare ska åka till Norge och jobba efter årsskiftet.
Vi blir nog 3 pers som ska dela på en lägenhet så hyran kommer inte svida så jävligt.
Har du vart i Norge och jobbat eller vet du hur det funkar så får du gärna dela med dig av erfarenheten och infon. smile
Jag har läst om allt med skattekort och D-nr. Men är det något mer som man måste ha eller tänka på?
Kanske lite tips på problem som kan uppkomma?

Kom att tänka på en grej till. Jag funderar på att stanna mer än 1 år och man får köra med svensk-reggad bil i max 1 år. Så det blir förmodligen köp av en billig(lol) bil i Norge. Då tänker jag på driftkostnader för en bil, är det höga fordonsskatter och försäkringar? Soppan har jag hört är dyr med tongue

Tack!
Senast redigerat av MazterX (14 november 2008)

Team RmR
393 Inlägg
14 november 2008
det du skriver om att du bara får ha bilen där 1 år hmm du ska inte gå och bli norsk medborgare ?

Stålverksarbetare
372 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
Klippt från Norska Grensetjansten
"Svenskregistrerad bil i Norge
Svenskregistrerad bil får man köra i Norge om arbetet ska vara kortare tid än ett år. Man bör ha arbetskontraktet i bilen i händelse av kontroll. Är arbete längre kan man ansöka om dispens hos tullmyndigheten och få möjlighet att köra svenskregistrerad bil i upp till två år.
Bor du i Sverige, är gift eller har minderåriga barn (under 18 år) anses du ha koppling till Sverige som ger dig rätt att utan tidsbegränsning köra svenskregistrerad bil i Norge. Samma gäller om du vistas under kortare tid än 185 dagar per år i Norge. Undersök detta på www.toll.no berörs inte. Som tidigare gäller även här att du måste kontakta myndigheten (tullen) för att få reda på vad som gäller för just dig.
"

Blev inte som jag borde blivit
418 Inlägg
14 november 2008
Mmm det där med bilen ska man akta sig för.
Min brorsa jobbar i Norge och blev stoppad i tullen en gång när han var på väg in i Norge efter att ha varit i Sverige över helgen.
Tullen tänkte beslagta bilen direkt. Men efter mycket tjafs fick brorsan behålla bilen i 5 dagar till. Hade han inte kört bilen ur landet innan dess skulle han bli av med den.

Man vet att en bil har använts på rätt sätt när bromspedalen rostat fast.

174 Inlägg
14 november 2008

Stålverksarbetare
372 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
stollen skrev:
Mmm det där med bilen ska man akta sig för.
Min brorsa jobbar i Norge och blev stoppad i tullen en gång när han var på väg in i Norge efter att ha varit i Sverige över helgen.
Tullen tänkte beslagta bilen direkt. Men efter mycket tjafs fick brorsan behålla bilen i 5 dagar till. Hade han inte kört bilen ur landet innan dess skulle han bli av med den.

Ofyfan! hmm Men om man har fått tillstånd så borde det ju inte vara några problem smile

Stålverksarbetare
372 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
ErikJohansson skrev:
https://www.flashback.info/showthread.php?t=772035
där står allt du behöver

Tack! big_smile

Sök