3523
Sök

Räcker ett 70a relä till 3 extraljus med 100w i varje?

Lastbilschaufför
123 Inlägg
3 december 2008
#21
Jag har tre 130W kopplade på ett 30A relä. Fungerar och har fungerat i 6 månader.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 december 2008
#22
båge skrev:
räcker ett 30A relä då?
Det värsta som kan hända är att det hänger sig/går sönder på annat sätt... Fins nya kvalitetsrelän (till skillnad från skiten hella leverarar i sina satser) på mekonomen m.fl...
Bosch är inte dyrare för att vara dyrare utan dyrare för att de är bättre!


16 Inlägg
4 december 2008
#23
Vill bara be om en liten grej:. Alla som inte vet något; sej inget! TACK!
Senast redigerat av silvermclojd (4 december 2008)


543 Inlägg
4 december 2008
#24
silvermclojd skrev:
Vill bara be om en liten grej:. Alla som inte vet något; sej inget! TACK!
Du som tydligen vet nåt, säg nåt! TACK

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
5 december 2008
#25
30amp e väl en 375w

så varför skulle inte de duga?

70amp lät lite mkt tongue
Senast redigerat av pattilatti2 (5 december 2008)


624 Inlägg
5 december 2008
#26
har 5 st extraljus på vinterbilen,alla med 100w.jag köpte bara tre satser med relän och kabel-dessa är seriekoplade till "remoten"så jag stänger av alla med samma knapp..varje relä är på 40 amp tror jag,
mkt ja visst, men jag slipper hålla på och meka med kabel och annat..det vara bara att dra in då allt var med, superenkelt och typ 60:- per sats X 3 st.
varför inte bara köpa färdiga kit? det är ju enklast??

slippa hålla på och dutta med egna kablar i olika färger.!?

who´s the man?

10 287 Inlägg
5 december 2008
#27
Kvaliteten på reläer skiljer rätt mycket. Man kan inte blint lita på maximal märkström.

Fråga: Vad kostar ett extra relä jämfört med priset på ett extraljus?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Xenoholic
2 559 Inlägg
5 december 2008
#28
Lundgren_85 skrev:
Jag har tre 130W kopplade på ett 30A relä. Fungerar och har fungerat i 6 månader.
Kommer förmodligen att funka sämre nu när det blir vinter o kallt ute (vet av erfarenhet).
Kör själv med max 2x100 w/30 a relä o det har funkat med samma relä o lampor i 5år nu.
köp märkesgrejer det lönar sig.
Svaret på tråden: Ja

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

40 Inlägg
6 december 2008
#29
Jag har bara ett relä på 40A till mina tre extraljus á 100 watt och det fungerar utan problem

233 Inlägg
11 februari 2010
#30
nu tänkte jag ställa en fråga jag har tre stycken sim ljus som är xenon konverterade i 50w jag har hört att jag får bättre och starkare ljus om jag kör ett relä till varje lyckta stämmer det hade ett 40amp relä till dom förut med 100watts halogen lampor i så nu tänkte jag sätta 3st reläer  á 40 ampere styck är det överdrivet? tänkte sätta en 8 m3 kabel och sen splitta ut den till 6or till reläerna   någon som har ett vettigt svar ??

Audi frälst

1 749 Inlägg
11 februari 2010
#31
fredde_petermann skrev:
nu tänkte jag ställa en fråga jag har tre stycken sim ljus som är xenon konverterade i 50w jag har hört att jag får bättre och starkare ljus om jag kör ett relä till varje lyckta stämmer det hade ett 40amp relä till dom förut med 100watts halogen lampor i så nu tänkte jag sätta 3st reläer  á 40 ampere styck är det överdrivet? tänkte sätta en 8 m3 kabel och sen splitta ut den till 6or till reläerna   någon som har ett vettigt svar ??
Det är överdrivet med ett relä till varje lyse om du har xenon i dem, och du får inte bättre lyse med det.
Kör med ditt 40A relä som satt där sedan innan.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

233 Inlägg
12 februari 2010
#32
patrikke skrev:
fredde_petermann skrev:
nu tänkte jag ställa en fråga jag har tre stycken sim ljus som är xenon konverterade i 50w jag har hört att jag får bättre och starkare ljus om jag kör ett relä till varje lyckta stämmer det hade ett 40amp relä till dom förut med 100watts halogen lampor i så nu tänkte jag sätta 3st reläer  á 40 ampere styck är det överdrivet? tänkte sätta en 8 m3 kabel och sen splitta ut den till 6or till reläerna   någon som har ett vettigt svar ??
Det är överdrivet med ett relä till varje lyse om du har xenon i dem, och du får inte bättre lyse med det.
Kör med ditt 40A relä som satt där sedan innan.
okej men behölver jag ha såpass grova kablar eller?

Audi frälst

1 749 Inlägg
12 februari 2010
#33
Det beror ju på hur långa kablarna är, jag har 2.5mm2 till mina xenon 55w och de är ca ½meter långa och det fungerar.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Xenoholic
2 559 Inlägg
12 februari 2010
#34
Funkar med 1,5 mm2 kabel, men 2,5 mm2 är att rekomendera smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

372 Inlägg
12 februari 2010
#35
Jag vet inte om jag tänker fel nu men 2,5kabel får väll avsäkras vid max 16A
Borde det inte behövas grövre kablar?

322 Inlägg
12 februari 2010
#36
volt 12 gånger amp 70 = 840 watt kan du plocka ur relät så de är till o me lite overkill =P

233 Inlägg
12 februari 2010
#37
men om jag nu kör min 8a ner till en splitt tänkte köra med två reläer  iaf  och ifrån dom kör jag med fyror  jag har satt en slutsteg säkring på kabeln på 40Amp det gör la inget??

Audi frälst

213 Inlägg
12 februari 2010
#38
Aerocombi skrev:
Funkar med 1,5 mm2 kabel, men 2,5 mm2 är att rekomendera smile
25A i en 1,5kvadrat.. du pratar över ditt förstånd.. 2,5kvadrat är  också för litet.. Men ta  6kvadrat  skulle jag rekomendera..
Senast redigerat av DanielssonC (12 februari 2010)

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

Xenoholic
2 559 Inlägg
12 februari 2010
#39
DanielssonC skrev:
Aerocombi skrev:
Funkar med 1,5 mm2 kabel, men 2,5 mm2 är att rekomendera smile
25A i en 1,5kvadrat.. du pratar över ditt förstånd.. 2,5kvadrat är  också för litet.. Men ta  6kvadrat  skulle jag rekomendera..
Då är det ju bäst att jag går ut o byter kablarna redan i kväll då sad
Dom är säkert helt sönderbrända nu efter 5 år tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

213 Inlägg
12 februari 2010
#40
Aerocombi skrev:
DanielssonC skrev:
Aerocombi skrev:
Funkar med 1,5 mm2 kabel, men 2,5 mm2 är att rekomendera smile
25A i en 1,5kvadrat.. du pratar över ditt förstånd.. 2,5kvadrat är  också för litet.. Men ta  6kvadrat  skulle jag rekomendera..
Då är det ju bäst att jag går ut o byter kablarna redan i kväll då sad
Dom är säkert helt sönderbrända nu efter 5 år tongue
Haha du har inte blandat ihop matningen till relät från batteriet och matningen från relät till lyserna , där kan man ha 1,5kvadrat eller 2,5 wink Vore otroligt om du dragit 25A i 1,5kvadrat i 5 år utan att ha bränt upp dem lol

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...


Sök