3369
Sök

Bmw m3 E36 - Krångligt med turbo? (Beslutsångerst)

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#81
vaughn skrev:
köp min mazda istället: http://www.blocket.se/vi/19180186.htm?ca=8_s

nja men den var vacker wink


a_wingard73

måste säga att din m3a va en vacker syn för ögat smile  Du har PM!
Senast redigerat av Dawe_A (22 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#82
tänkte ringa och höra lite med de som säljer denna bil:

http://www.blocket.se/vi/18610160.htm?ca=22_s


rikigt snygg, hyffsad lågmilare etc..  men är det så stor skillnad på 3,0 och 3,2L motorerna så jag bör överväga att vänta och köpa en 3,2a?

MVH

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

7 274 Inlägg
22 november 2008
#83
Dawe_A skrev:
tänkte ringa och höra lite med de som säljer denna bil:

http://www.blocket.se/vi/18610160.htm?ca=22_s


rikigt snygg, hyffsad lågmilare etc..  men är det så stor skillnad på 3,0 och 3,2L motorerna så jag bör överväga att vänta och köpa en 3,2a?

MVH

Åh gud vilken ful lack...
Sen såg inte den nå finare innuti heller.
Sportfilter, antagligen öppet, samt ett chip till en m3? Känns lite B-aktigt i mina ögon
Senast redigerat av Brains (22 november 2008)


1 062 Inlägg
22 november 2008
#84
Kul att läsa alla avundsjuka inlägg roll
Självklart ska du ha en M3 som förstabil. De är inte dyra idag då de är 10-15år gamla och knappast något monster att tänja.

Förstår inte heller varför man ska åka pundarbil i 2år innan man "får" äga en vettig bil.
Men jag kan ändå hålla med vissa om att ta det VÄLDIGT lugnt första tiden!
Vid väta och kurviga vägar går det väldigt lätt att tappa kontrollen om man får övertro till däck/bil.

Jag skulle tro att de flesta olyckor med unga förare beror på alldeles för lite körvana och därmed en på tok för stor tro på hur mycket väggrepp man har i bilen/däcken!!!
Man inser inte att kurvan där framme inte är helt lika jämn/torr/väldoserad som kurvan iförra veckan som såg likadan ut.

Min första bil var en 9000 Aero och den klippte jag 3 stolpar med vid regnigt väglag efter att ha vattenplanat. Det var väl nästan 10år sedan idag och ganska fort lärde jag mig att väglag kan vara mycket lömskare än man tror!

M.V.H.


Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#85
AndreasPlars skrev:
Kul att läsa alla avundsjuka inlägg roll
Självklart ska du ha en M3 som förstabil. De är inte dyra idag då de är 10-15år gamla och knappast något monster att tänja.

Förstår inte heller varför man ska åka pundarbil i 2år innan man "får" äga en vettig bil.
Men jag kan ändå hålla med vissa om att ta det VÄLDIGT lugnt första tiden!
Vid väta och kurviga vägar går det väldigt lätt att tappa kontrollen om man får övertro till däck/bil.

Jag skulle tro att de flesta olyckor med unga förare beror på alldeles för lite körvana och därmed en på tok för stor tro på hur mycket väggrepp man har i bilen/däcken!!!
Man inser inte att kurvan där framme inte är helt lika jämn/torr/väldoserad som kurvan iförra veckan som såg likadan ut.

Min första bil var en 9000 Aero och den klippte jag 3 stolpar med vid regnigt väglag efter att ha vattenplanat. Det var väl nästan 10år sedan idag och ganska fort lärde jag mig att väglag kan vara mycket lömskare än man tror!

M.V.H.

Jo 1/3 av inläggen verkar ju vara ifrån "SAF" -  Svenska avundsjukans förbund. Dock fick jag ett Pm om att den M3an jag länkade till senast skulle varit helt slutkörd, gått många race i malmö osv.. kopplingen slut och lådan skulle ha tagit mycket stryk antagligen..   tyärr, annars tyckte jag den va hel-läcker wink


Jo självklart kommer jag att ta det lugnt smile        (<--------- Läser alla det nu tro? roll)


Brains

Måste säga att jag tyckte lacken såg otroligt bra ut.
Senast redigerat av Dawe_A (22 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

vinnarskalle!
907 Inlägg
23 november 2008
#86
Även fast bilen var "slutkörd" så kan du ändå åka o kolla på den, så du får en uppfattning om hur M3or ser ut/ska bete sig på vägen. Alltid bra att kunna jämföra bilar mot varandra.


Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
#87
Jo men då åker jag häldre och provar en som ligger några mil närmre smile


Saken är ju den att jag har ett brinnande intresse för bilstereo, på rätt hög nivå.. M3orna är ju inga renodlade DB bilar precis. Någon som suttit i en m3 med otroligt bra bas eller dylikt, så man ens vet om man kan få in någorlunda bas i cupén... Blir väl till att ta fram sticksågen och såga hål i hatthyllan och dra upp rören där isåfall...



istället för att jag skall starta en ny tråd så får ni gärna komma med tips här smile  låg oss säga att bilen skall ha ett blocket pris på max 80-90.000kr.


har kollar lite på S6 4,2 Quattro 99-> med V8an.. rätt fräcka och ser otroligt sköna ut att köra, men jag har nog roligare i en turbo bil, sen har jag ingen erfarenhet av v8!


MVH
Senast redigerat av Dawe_A (23 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

vinnarskalle!
907 Inlägg
23 november 2008
#88
Dawe_A skrev:
Saken är ju den att jag har ett brinnande intresse för bilstereo, på rätt hög nivå..

Isåfall är E36 fel bil att bygga ljud i. Det är klart att det går, men det är extremt svårt tycker jag iaf. Om du inte har sökt runt på forumet, så tycker jag att du ska göra det. Kolla även in autopower.


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
23 november 2008
#89
Dawe_A skrev:
Jo men då åker jag häldre och provar en som ligger några mil närmre smile


Saken är ju den att jag har ett brinnande intresse för bilstereo, på rätt hög nivå.. M3orna är ju inga renodlade DB bilar precis. Någon som suttit i en m3 med otroligt bra bas eller dylikt, så man ens vet om man kan få in någorlunda bas i cupén... Blir väl till att ta fram sticksågen och såga hål i hatthyllan och dra upp rören där isåfall...



istället för att jag skall starta en ny tråd så får ni gärna komma med tips här smile  låg oss säga att bilen skall ha ett blocket pris på max 80-90.000kr.


har kollar lite på S6 4,2 Quattro 99-> med V8an.. rätt fräcka och ser otroligt sköna ut att köra, men jag har nog roligare i en turbo bil, sen har jag ingen erfarenhet av v8!


MVH

Turbomata V8'an istället så sätter jag alla mina ägodelar på att du rastar ETT ANTAL bilar, inklusive ett par Porsche's.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
#90
tack för tipsen... fastnade för en Nyare Audi S4 -99 ->  med V6an dubbelturbo 2,7L..

rätt potenta motorer va? har sett ett antal 900hk lösningar i dem

ex:

http://www.youtube.com/watch?v=d-BSN79N … re=related

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
23 november 2008
#91
vet inte om någon nämt detta!
men eftersom du verkar ha ekonomi för en M3a & ska turbo konventera senare.
Då borde du köpa en slutkörd M3 motor som du bara slänger i några dagar innan bes o sen slänger i turbo motorn i 1 år igen o håller på! Det är klart enklare att byta motor än att skruva isär allt o mappa om o hela köret

C H E V R O L E T <3

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#92
Children-Of-Bodom skrev:
vet inte om någon nämt detta!
men eftersom du verkar ha ekonomi för en M3a & ska turbo konventera senare.
Då borde du köpa en slutkörd M3 motor som du bara slänger i några dagar innan bes o sen slänger i turbo motorn i 1 år igen o håller på! Det är klart enklare att byta motor än att skruva isär allt o mappa om o hela köret

jo det hade jag tänkt göra, om fallet blev så! 

Kollar som sagt just nu in Audi S4 2,7 Biturbo modellerna, de lite nyare runt 2000.

heta bilar, och verkar vara potenta i motor också!  Samnt har bagage till stereobygge!

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#93
Vad säger ni...

http://www.blocket.se/vi/18467277.htm?ca=22_s

eller

http://www.blocket.se/vi/18209119.htm?ca=22_s


Båda sjukt fina... dock behöver den under den första länken  en framvagnsinställning (kostnad?) + att det var något sönder på framspoilern.

den andra hade gått lite längre, och är skeptiskt till den gula inredningen? Fast det kanske är snyggt med lite speciell färg wink Den hade dock sportrör + kolfiber insug.



Har ej bestämt mig för vilken bil jag skall ha, spekulerar vilt;)
Senast redigerat av Dawe_A (25 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Pedant med passion för bankörning
113 Inlägg
25 november 2008
#94
Den sista länken till M3án med kolfiberinsug tror jag är i bra skick då jag fått den uppfattningen av ägaren då vi snackat en del här på sidan. Dock tror jag kolfiberinsuget är en billigare E-bay historia med mer show än go. De billiga insugen har ofta inga fullradietrattar osv utan är ofta enbart för att se balla ut. Kan i många fall troligtvis ge sämre effekt än original. Hurvida detta är ett sånt insug kan jag inte till 100% svara ärligt på, men jag har för mig de och utseendet på de ser exakt ut som dessa med.

BMW ///M-Power - När du älskar att köra!

13 Inlägg
25 november 2008
#95
för rätt pris kan du få köpa min kebabsläde=)bänkad till 354hk och 384nm=)

http://www.garaget.org/?car=73903

varför låta en motor suga när man kan vålta den med turbo

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#96
a_wingard73 skrev:
Den sista länken till M3án med kolfiberinsug tror jag är i bra skick då jag fått den uppfattningen av ägaren då vi snackat en del här på sidan. Dock tror jag kolfiberinsuget är en billigare E-bay historia med mer show än go. De billiga insugen har ofta inga fullradietrattar osv utan är ofta enbart för att se balla ut. Kan i många fall troligtvis ge sämre effekt än original. Hurvida detta är ett sånt insug kan jag inte till 100% svara ärligt på, men jag har för mig de och utseendet på de ser exakt ut som dessa med.

En annan kontakt på msn som uppgav sig vara bekant med honom sa att han inte var feg med högerfoten iallafall, nästan lite överdrivet tung fot ibland.. fast vem gasar inte med en m3a? ;-)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

vinnarskalle!
907 Inlägg
26 november 2008
#97
Tung högerfot eller inte.. bara oljebyten har gjorts vid rätt tillfällen, så tror jag personligen att det inte är nån fara! Den såg väldigt fin ut på bild iaf, och ljusbrun(?) inredning är rätt läckert. Om inte annat kanske du ska ta en titt på "vr6_power"s M3a, då den oxå ser fin ut.


Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#98
Casy skrev:
Tung högerfot eller inte.. bara oljebyten har gjorts vid rätt tillfällen, så tror jag personligen att det inte är nån fara! Den såg väldigt fin ut på bild iaf, och ljusbrun(?) inredning är rätt läckert. Om inte annat kanske du ska ta en titt på "vr6_power"s M3a, då den oxå ser fin ut.

jojomen.. just nu är det Audi s4 98-99  & m3 som står högst upp på listan..

"vr6_power"s m3a verkar rikigt fin, alltid kul med lite vessade bilar.. dock avskräcker mig miltalet på 23.000mil.. men man skall ju inte strirra sig blind på det, tänker lite på när jag själv skall sälja bilen också, kanske kan bli lite svårt med ett så pass högt miltal. ( även om bilen ÄR & känns fräsh så "skrämmer" det många idag kan jag tänka mig).

MVH
Senast redigerat av Dawe_A (26 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

vinnarskalle!
907 Inlägg
26 november 2008
#99
Om du nu ska bygga för 600hk inom nåt år så lär du gå igenom hela motorn och byta alla slitagedelar i den, så 23000mil bör väl inte vara något problem egentligen? Och om du inte ska sälja bilen så spelar det ju inte heller någon roll, förutsatt bilen går bra/fint.


Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#100
Casy skrev:
Om du nu ska bygga för 600hk inom nåt år så lär du gå igenom hela motorn och byta alla slitagedelar i den, så 23000mil bör väl inte vara något problem egentligen? Och om du inte ska sälja bilen så spelar det ju inte heller någon roll, förutsatt bilen går bra/fint.

Självklart är det som du säger.. jag är mest rädd att värdet efter mig kommer vara otroligt lågt eftersom att bilen då kommer ha gått  kanske, 25.000mil? iofs så kommer man ju skriva ut att motorn är helt genomgången osv, så det kanske jämnar ut sig ändå..

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com


Sök