3267
Sök

Hur mycke kan man ladda med en 740tic??

133 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#1
Hej, tänkte kolla hur mycke man vågar ställa upp laddet på en 740tic, orginal i övrigt! Vad är de som går sönder först och vid vilket tryck går de sönder? Så man kan lägga sig lite under de.
Senast redigerat av Wernering (16 november 2008)


Entreprenör
1 784 Inlägg
16 november 2008
#2
Wernering skrev:
Hej, tänkte kolla hur mycke man vågar ställa upp laddet på en 740tic, orginal i övrigt! Vad är de som går sönder först och vid vilket tryck går de sönder? Så man kan lägga sig lite under de.

Inget alls mer tryck  ...den e inte optimerad för mer ladd.....!

181 Inlägg
16 november 2008
#3
Höjer du inte soppa/tändning så blir det nog ras ganska fort då den kommer spika som ett svin!

Avstängd
1 266 Inlägg
16 november 2008
#4
SupraJonas skrev:
Höjer du inte soppa/tändning så blir det nog ras ganska fort då den kommer spika som ett svin!

Vilket skitsnack...Jag har kört min tic i snart 3 år nu med enbart höjjt laddtryck, min laddar ganska exakt 1.0 ...

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

587 Inlägg
16 november 2008
#5
...vidare klarar ju inte org. ic så mkt mer ladd då plastgavlarna ger med sej.  ( runt 1 - 1.1 bar går väl med org. ic )


men som sagt , fixa soppa å tändning innan nåt annat för att vara på den säkra sidan iaf.
Senast redigerat av einherjer (16 november 2008)


Avstängd
1 266 Inlägg
16 november 2008
#6
lyssna inte på dom, pys upp den till 0.8 - 0.9 så ska du se att det inte rasar, min bror kör så med sin ft med..inget som rasat på den inte..

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

133 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#7
hade ju tänkt att ställa upp de till typ 1bar, och då är de alltså ic:n som går först?


Avstängd
1 266 Inlägg
16 november 2008
#8
min ic håller iaf.. men volvo kanske stoppade i special delar i min jag har VIP edition wink

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

133 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#9
ok, men då ska de inte va några störe problem att ladda runt 1bar, och om ic:en går sönder, så växer väl dom nästan på träd endå:)


Smålänning
7 883 Inlägg
16 november 2008
#10
Men har du ET:n så ska du passa dig... Stakarna i den är lika grova (klena?) som dem i F:en wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Avstängd
1 266 Inlägg
16 november 2008
#11
twin_cam skrev:
Men har du ET:n så ska du passa dig... Stakarna i den är lika grova (klena?) som dem i F:en wink

Inte helt sant heller,  jag har et:n visst 1.0b bar är nog verkligen max för den..men dom i ftn är väl minst lika klena om det är 87 - 88 ? kommer ej ihåg vilken årsmodell dom grövre kom smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

133 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#12
twin_cam skrev:
Men har du ET:n så ska du passa dig... Stakarna i den är lika grova (klena?) som dem i F:en wink

de ska va en FT:)


One Man Clan
4 287 Inlägg
16 november 2008
#13
einherjer skrev:
...vidare klarar ju inte org. ic så mkt mer ladd då plastgavlarna ger med sej.  ( runt 1 - 1.1 bar går väl med org. ic )


men som sagt , fixa soppa å tändning innan nåt annat för att vara på den säkra sidan iaf.

Vad är detta för sketsnack ?

Vet inte vad ni gör som lyckas spränga era intercoolrar...är dom så täpta av sket så du har 3 kilo ladd mellan intercoolern å turbon ?


587 Inlägg
16 november 2008
#14
jag har inte sprängt nån ic men så har jag inte laddat över 1.1 bar heller just för att jag inte litar på hållbarheten på plastgavlarna helt enkelt men man kan ju alltid chansa , det är ju så kul när saker pajar.....
Senast redigerat av einherjer (16 november 2008)


One Man Clan
4 287 Inlägg
16 november 2008
#15
einherjer skrev:
jag har inte sprängt nån ic men så har jag inte laddat över 1.1 bar heller just för att jag inte litar på hållbarheten på plastgavlarna helt enkelt men man kan ju alltid chansa , det är ju så kul när saker pajar.....

Under tiden jag har haft min bil ...ungefär 4000 mil så av 3700 av dessa har jag inte haft under 1.1bars laddtryck ( nä jag håller inte gasen konstant... men du fattar) ...å runt 1500 av dom har jag laddat 1.5 bar... har laddat betydligt mer än så också när wg slangen har lossnat... vet flera kompisar som kör  1.2 bar + också utan haveri


Avstängd
232 Inlägg
16 november 2008
#16
SupraJonas skrev:
Höjer du inte soppa/tändning så blir det nog ras ganska fort då den kommer spika som ett svin!

Håller med TheFinnishFlash, jag ställde upp laddet max på min 745 tic utan att göra något annat och jag körde ca 1700mil utan problem, och jag vet vem som köpte bilen av mig och den rullar fortfarande orginal med uppställt laddtryck.

133 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#17
okej, majoriteten här verkar tycka att de inte är några problem, så då får de bli att ställa upp de till nån stans runt en bar, tack för alla svar=)


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
16 november 2008
#18
0.9-1.0bar brukar inte vara några problem, gäller bara å lyssna lite efter spikningar.

/Påsen

PÅSEN RACING

587 Inlägg
16 november 2008
#19
en annan fråga som är intressant i sammanhanget är hur mkt man kan ladda innan fuelcutén klipper i när man inte har chippat den?


133 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#20
einherjer skrev:
en annan fråga som är intressant i sammanhanget är hur mkt man kan ladda innan fuelcutén klipper i när man inte har chippat den?

de kan ju va trevligt att veta, hur märker man de då?



Sök