På tal om allt detta med spikningar och uppställt ladd... Jag lånar tråden lite här ... Jag tappade slangen till wg och den slog i bott och tokladdade... Sen fick jag satt på slangen igen och då satte jag det lilla t korset "fel" så den laddade 1.2 och värkade ändå spike och hacka o slå... är detta normalt med tanke på att det sitter ett viking chip i ?
ok, nu har de görjat spåra ur lite här, men de är alltid lika kul att läsa sånt:) nu har jag iaf ställt upp laddet, blev lite mer än de va tänkt, så för ställa ner de lite igen. nu flög han upp i ca 1,5, va skit kul till en början men feter ett tag började den slå ifrån vid 1,2, inga spikningar dock. så nu kommer jag ställa de på 1 sen får jag väl se hur länge de håller:P nån som vet hur man kollar hur gammal motorn är nåt nr nån stans? för enligt föra ägaren ska den va bytt till en 940ltt men man kan ju tyvär inte alltid lita på vad folk säger:|
bakom vänster motorfäste står datum på blocket, längst bak efter grenröret står datum på toppen. under termostat huset på toppen längst upp på blocket står de vad de är för block
lyssna inte på dom, pys upp den till 0.8 - 0.9 så ska du se att det inte rasar, min bror kör så med sin ft med..inget som rasat på den inte..
Pysa upp ladd? Du är verkligen haj på detta! Lura en turbo att ladda mer en den ska är ju inte det bästa.. KAN skjuta ventiler å få toppras. Så höja ladd = mer soppa å bra luftblandning = chip.. eller seriöst trim
lyssna inte på dom, pys upp den till 0.8 - 0.9 så ska du se att det inte rasar, min bror kör så med sin ft med..inget som rasat på den inte..
Pysa upp ladd? Du är verkligen haj på detta! Lura en turbo att ladda mer en den ska är ju inte det bästa.. KAN skjuta ventiler å få toppras. Så höja ladd = mer soppa å bra luftblandning = chip.. eller seriöst trim
å du kunde ännu mer? pysa upp laddet gjorde volvo på sina turboplusmodeller,, ett T kors brukar ge ladd upp till 0.9 å de är lagom
ok, nu har de görjat spåra ur lite här, men de är alltid lika kul att läsa sånt:) nu har jag iaf ställt upp laddet, blev lite mer än de va tänkt, så för ställa ner de lite igen. nu flög han upp i ca 1,5, va skit kul till en början men feter ett tag började den slå ifrån vid 1,2, inga spikningar dock. så nu kommer jag ställa de på 1 sen får jag väl se hur länge de håller:P nån som vet hur man kollar hur gammal motorn är nåt nr nån stans? för enligt föra ägaren ska den va bytt till en 940ltt men man kan ju tyvär inte alltid lita på vad folk säger:|
bakom vänster motorfäste står datum på blocket, längst bak efter grenröret står datum på toppen. under termostat huset på toppen längst upp på blocket står de vad de är för block
lyssna inte på dom, pys upp den till 0.8 - 0.9 så ska du se att det inte rasar, min bror kör så med sin ft med..inget som rasat på den inte..
Pysa upp ladd? Du är verkligen haj på detta! Lura en turbo att ladda mer en den ska är ju inte det bästa.. KAN skjuta ventiler å få toppras. Så höja ladd = mer soppa å bra luftblandning = chip.. eller seriöst trim
HAHA som sagt jag fick väl en VIP version på min tic
Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
lyssna inte på dom, pys upp den till 0.8 - 0.9 så ska du se att det inte rasar, min bror kör så med sin ft med..inget som rasat på den inte..
Pysa upp ladd? Du är verkligen haj på detta! Lura en turbo att ladda mer en den ska är ju inte det bästa.. KAN skjuta ventiler å få toppras. Så höja ladd = mer soppa å bra luftblandning = chip.. eller seriöst trim
å du kunde ännu mer? pysa upp laddet gjorde volvo på sina turboplusmodeller,, ett T kors brukar ge ladd upp till 0.9 å de är lagom
Kunnig nog att veta vad pys kan ge för konsekvenser iaf sen om man är nöjd med "hela" 0.9 i ladd är ju inte mina bekymmer. sen är ju dom bilarna tåliga.. rycka slangen till wg är ju roligare... min förra t-gul fick rasad topp av pysladd så nog vet jag lite om detta..
Pysa upp ladd? Du är verkligen haj på detta! Lura en turbo att ladda mer en den ska är ju inte det bästa.. KAN skjuta ventiler å få toppras. Så höja ladd = mer soppa å bra luftblandning = chip.. eller seriöst trim
å du kunde ännu mer? pysa upp laddet gjorde volvo på sina turboplusmodeller,, ett T kors brukar ge ladd upp till 0.9 å de är lagom
Kunnig nog att veta vad pys kan ge för konsekvenser iaf sen om man är nöjd med "hela" 0.9 i ladd är ju inte mina bekymmer. sen är ju dom bilarna tåliga.. rycka slangen till wg är ju roligare... min förra t-gul fick rasad topp av pysladd så nog vet jag lite om detta..
vi pratar 740 nu stridsvagnen som aldrig dör vet du väl
Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Håller med 142R till punkt å prickar !! Jag har trimmat både seriöst å, mindre seriöst. 1 bar e i Helsike inga bekymmer för en standard turbo, inte heller för en man konveterat på en helg !! PUNKT !/ Nenne
Hehe kul tråd alla säger att det håller typ det måste betyda att jag har haft en rackarns otur med mina volvo turbosar jag menar gjorde som alla sa sätt pysventil det fixar biffen det håller mm heja 5 st b230et motorer har jag skjutit kolvar och stakar ur på 1 bars ladd och det är inte vid max varv utan hård belastning och det är iövrigt standard motorer en gammal motor som gått ca 20-35000 mil ska man inte labba för mycket med... Motorn slits ju för varje mil den rullar, matrialet tappar styrkan och blir mjukt, någon "fixar" laddet en vevstake kröker sig lite sen är det kört... detta är utav egna erfarenheter
men ni vet det e bara o ladda på upp i 2,5bar också när ni endå håller på.. dröm om att original et/ft motor håller för 1,5bars ladd, dem som påstår det sitter väl o gissar för att de inte har en laddtrycksklocka eller så är de dags att köpa ny iochmed den gamla visar väldigt fel.
B230ET stakar pallar för 1-1,2 bar ungefär orginal, turbon ger upp vi 1.5 bar.....Så att man kör 1.5 me orginal snurror e nog bara prat....Vet inga hur de är me FT/FK maskinerna men snurrorna e väl ganska lika på dom med va jag har förståt...Men köp ett chip så är du på säkra sidan dom kostar väl inga mycke mer än 1000kr endå....
Håller med 142R till punkt å prickar !! Jag har trimmat både seriöst å, mindre seriöst. 1 bar e i Helsike inga bekymmer för en standard turbo, inte heller för en man konveterat på en helg !! PUNKT !/ Nenne
Äntligen en som fattar, resten är la bara forumsråtter som inte mekat innan
opelmtx skrev:
Hehe kul tråd alla säger att det håller typ det måste betyda att jag har haft en rackarns otur med mina volvo turbosar jag menar gjorde som alla sa sätt pysventil det fixar biffen det håller mm heja 5 st b230et motorer har jag skjutit kolvar och stakar ur på 1 bars ladd och det är inte vid max varv utan hård belastning och det är iövrigt standard motorer en gammal motor som gått ca 20-35000 mil ska man inte labba för mycket med... Motorn slits ju för varje mil den rullar, matrialet tappar styrkan och blir mjukt, någon "fixar" laddet en vevstake kröker sig lite sen är det kört... detta är utav egna erfarenheter
B230ET är ju kända för att krokna vid högre ladd å om de va de han hade så hade jag sagt direkt att höj inte.. men han sa att han hade en FT
volvoandy90 skrev:
men ni vet det e bara o ladda på upp i 2,5bar också när ni endå håller på.. dröm om att original et/ft motor håller för 1,5bars ladd, dem som påstår det sitter väl o gissar för att de inte har en laddtrycksklocka eller så är de dags att köpa ny iochmed den gamla visar väldigt fel.
Trött jag blir för de första är min en F alltså en GL motor som gått 22xxxmil helt orörd topp å block har bromspapper på 198hk å 317mn vid 1 bar i ladd med den gammla turbon å grenröret, trodde inte häller att den skulle palla men nu kör jag 1.5 i ladd med gl styrbox å jag ska fan filma in de till er så de blir slut på detta gnället.. å föresten laddmätaren är ny å jag har testat polarns me. men han ljuger nog me
Toffe10 skrev:
B230ET stakar pallar för 1-1,2 bar ungefär orginal, turbon ger upp vi 1.5 bar.....Så att man kör 1.5 me orginal snurror e nog bara prat....Vet inga hur de är me FT/FK maskinerna men snurrorna e väl ganska lika på dom med va jag har förståt...Men köp ett chip så är du på säkra sidan dom kostar väl inga mycke mer än 1000kr endå....
kör F motor från 88 med en 13C som laddar 1.5bar men de är nog bara prat jag gillar att ljuga
Hehe kul tråd alla säger att det håller typ det måste betyda att jag har haft en rackarns otur med mina volvo turbosar jag menar gjorde som alla sa sätt pysventil det fixar biffen det håller mm heja 5 st b230et motorer har jag skjutit kolvar och stakar ur på 1 bars ladd och det är inte vid max varv utan hård belastning och det är iövrigt standard motorer en gammal motor som gått ca 20-35000 mil ska man inte labba för mycket med... Motorn slits ju för varje mil den rullar, matrialet tappar styrkan och blir mjukt, någon "fixar" laddet en vevstake kröker sig lite sen är det kört... detta är utav egna erfarenheter
B230ET är ju kända för att krokna vid högre ladd å om de va de han hade så hade jag sagt direkt att höj inte.. men han sa att han hade en FT
Såg nu att han åkte ft det går att ladda mer med en sådan men tycker ändå att man ska skaffa ett chipp så det blir lite under kontroll iaf.. Alla spikningar hörs inte!