2394
Sök

Borra B230 block från 98 till 101 mm

8 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#1
Går det att borra b230 blocket från 98mm original till 101mm? och vart får man tag på kolvar till det?


120 Inlägg
29 januari 2009
#2
b230 block är la 96mm borr orginal eller? Du kan ju borra upp till 97mm o köpa kolvar till de isf smile

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
29 januari 2009
#3
Då måste du fodra om blocket..

906 Inlägg
8 februari 2009
#4
Vad gör man när man "fodrar om blocket" då?

=)

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 februari 2009
#5
740Fors skrev:
Vad gör man när man "fodrar om blocket" då?
Skall du borra så mycket så blir det inte mycket kvar i väggarna, uppe på kan de se fint ut men nere i loppen blir det tunnt gods.

När man fodrar om så borrar man rejält större och pressar i nya "stålrör" som du sen borrar till din önskade dimension.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

235 Inlägg
9 februari 2009
#6
Är det någon som vet vad det skulle kosta i runda nuffror att borra upp ett b230 block? O vart får man tag i bra kolvar sen?
Har funderat lite på att borra upp min nu när jag ändå ska riva ner den i molekyler, någon som vet
för-/nackdelar med att borra?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 februari 2009
#7
varför borra finns ju andra sätt att få ut större cylinder volym , går ju att få ut 3,5 liter ur en b230 utan att borra så extremt smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 675 Inlägg
9 februari 2009
#8
turboforssen skrev:
varför borra finns ju andra sätt att få ut större cylinder volym , går ju att få ut 3,5 liter ur en b230 utan att borra så extremt smile
berätta fler som är sugna tongue

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 februari 2009
#9
volvo_1987 skrev:
turboforssen skrev:
varför borra finns ju andra sätt att få ut större cylinder volym , går ju att få ut 3,5 liter ur en b230 utan att borra så extremt smile
berätta fler som är sugna tongue
bara att gå in på http://www.stenparnermotor.se å kolla  han har lite special grejer där bl.a vevaxlar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

4 001 Inlägg
9 februari 2009
#10
B230 går inte att borra till 101mm.

TurboTarzan skrev:
Är det någon som vet vad det skulle kosta i runda nuffror att borra upp ett b230 block? O vart får man tag i bra kolvar sen?
Har funderat lite på att borra upp min nu när jag ändå ska riva ner den i molekyler, någon som vet
för-/nackdelar med att borra?
Fördelarna är väl att du får 100% runt cylinderlopp och naturligtvis större motorvolym.
Nackdelarna är väl att man tunnar ut materialet mellan cylindrarna

Volvo_1987: sätt i en marinvev eller excenterslipa den veven du har så kan du stroka motorn till 2,5l, annars kan man köpa vev med 90mm i slag, kanske finns ännu värre

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 675 Inlägg
9 februari 2009
#11
kolvas skrev:
B230 går inte att borra till 101mm.

TurboTarzan skrev:
Är det någon som vet vad det skulle kosta i runda nuffror att borra upp ett b230 block? O vart får man tag i bra kolvar sen?
Har funderat lite på att borra upp min nu när jag ändå ska riva ner den i molekyler, någon som vet
för-/nackdelar med att borra?
Fördelarna är väl att du får 100% runt cylinderlopp och naturligtvis större motorvolym.
Nackdelarna är väl att man tunnar ut materialet mellan cylindrarna

Volvo_1987: sätt i en marinvev eller excenterslipa den veven du har så kan du stroka motorn till 2,5l, annars kan man köpa vev med 90mm i slag, kanske finns ännu värre
Tack, men blir intr förrän vintern 2011. Annat godis först big_smile

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

235 Inlägg
9 februari 2009
#12
kolvas skrev:
B230 går inte att borra till 101mm.

TurboTarzan skrev:
Är det någon som vet vad det skulle kosta i runda nuffror att borra upp ett b230 block? O vart får man tag i bra kolvar sen?
Har funderat lite på att borra upp min nu när jag ändå ska riva ner den i molekyler, någon som vet
för-/nackdelar med att borra?
Fördelarna är väl att du får 100% runt cylinderlopp och naturligtvis större motorvolym.
Nackdelarna är väl att man tunnar ut materialet mellan cylindrarna
Ok, tack!
Nån som vet hur mycket det brukar kosta att borra upp ett b230 block o om det finns någon bra verkstad nära stockholm som gör sådant?

4 001 Inlägg
9 februari 2009
#13
många motorrenoveringsverkstäder har maskiner för borrning, skulle väl tippa på runt 2000kr för att borra en 4:a.

Just i Stockholm vet jag inte, finns inte KG där? annars är väl Timos motor i dom krokarna om det fortfarande finns kvar.
Kolla i Bilsport, där brukar finnas några sidor med små företagsannonser i varje nummer

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

235 Inlägg
10 februari 2009
#14
kolvas skrev:
många motorrenoveringsverkstäder har maskiner för borrning, skulle väl tippa på runt 2000kr för att borra en 4:a.

Just i Stockholm vet jag inte, finns inte KG där? annars är väl Timos motor i dom krokarna om det fortfarande finns kvar.
Kolla i Bilsport, där brukar finnas några sidor med små företagsannonser i varje nummer
Tack som fan! Ska kika på det.

16 197 Inlägg
10 februari 2009
#15
TurboTarzan skrev:
kolvas skrev:
B230 går inte att borra till 101mm.

TurboTarzan skrev:
Är det någon som vet vad det skulle kosta i runda nuffror att borra upp ett b230 block? O vart får man tag i bra kolvar sen?
Har funderat lite på att borra upp min nu när jag ändå ska riva ner den i molekyler, någon som vet
för-/nackdelar med att borra?
Fördelarna är väl att du får 100% runt cylinderlopp och naturligtvis större motorvolym.
Nackdelarna är väl att man tunnar ut materialet mellan cylindrarna
Ok, tack!
Nån som vet hur mycket det brukar kosta att borra upp ett b230 block o om det finns någon bra verkstad nära stockholm som gör sådant?
www.timosmotor.com

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
11 februari 2009
#16
man kan bara excenterslipa orginalvev till 85mm slag. 85mm slag +2a överdimkolvar 96,6 ger 2490cc.. Marinveven har 86mm slag och ger med standard 96mm borr 2,5liter. Strokade vevar finns i lite olika slag och fabrikanter..


Sök