Jaha. Update igen då. Inte för att nån läser det men
Igår var vi alltså i garaget igen, fast inte David, för han var lite krasslig (hård natt?)
Gick väl hyffsat. Vi fick inte så mycket gjort som vi önskat, men lite blev det gjort i alla fall. Viktor pillade inne i bilen och Jens höll på med lådan.
- Ny strömkabel dragen
- Basarna provmonterade
- Lådan provspelad
Bilder:
Strömkabeln var det ja... Vi trodde ju att det skulle räcka med Biltema-kabeln på 16 kvadrat som satt i när Jens köpte bilen. Men sen snackade vi ju med Michel (MyGeL) på MDS och han sa att vi skulle kötta i den 21 mm^2 vi fick med istället. På den här bilden är det den gamla Biltema-kabeln som syns. Den går längs högersidan under mattan.
Och JA vi vet att vi sa förut att all kabeldragning var klar i kupén. Men man kan ju fan inte tänka på allt.. Eller?
Och sen kommer den rackarn upp under batterilådan (kolla till vänster i bild)
Ta det lugnt.. ingen ström i dom där. Elsäkerhet äger.
Batteri+lådan borta
Och sen var det då dags att dra nya. Först lödades kablarna ihop, och sen eltejp runt. Sen slet vi ut den gamla så att den nya följde med på köpet. Sen som kan ses så är det två nya kablar som ska dras. Den grövre ska förse basarna med ström, och den lite tunnare är till för steget i hatthyllan.
Och vips. Inte bra bild här. Men uppåt på bilden är mot motorn till, och neråt är mot kupén. Kablarna kommer ut från kupén under den där plåten genom ett litet hål.
Och såhär blev det när det var klart. En 100 amp säkring på grova och sen har jag för mig att det är 60 A på lilla.
Just det. Luftdämparna på huven börjar bli lite slitna. Så.. safety first vaa.
Och såhär blev det i bak. Till höger syns säkringshållaren som fick ersätta distrubutionsblocket som satt där på förra updaten. Då drog vi alltså både den lilla pluskabeln och den stora till säkringshållaren, och sen delade vi upp strömmen till de olika delarna. Den gamla biltemakabeln fick bli tillfällig pluskabel till basstegen.
Och Jens pilla då med baslådan. Här är ena basen islaskad. Monteringsskruvarna vi fick av Michel var för stora i skallen tyvärr, så vi tog spånskiveskruv (temporärt
) och drog fast den med.
lungt med plats bakom basen. däremot sitter den ganska tajt upp mot sidväggen. finns typ 3mm luft mellan basen och spånskivan.
...det hade vi ju såklart redan tänkt på
Förborrat för andra basen..
Och BOOM. seriöst, en dag kommer jag bygga en pelarhögtalare i den här formen.
bara för att.
högtalarkablarna. här ska vi in med en anslutnings panel senare så att det blir smidigare att flytta hela lådan.
Sen lirkade vi in lådan i skuffen.. Tight
. förhoppningsvis, om vi är pigga nog, ska vi dra upp ett kopplingsschema här
Sen kopplade vi in stegen och körde ut bilen och testkörde. Tyvärr lät det inte så bra som vi hoppats. Inte mycket kick i den direkt. Men vi inbillar oss att det kommer göra skillnad sen när vi får dit kondensator och sen är det ju ingen dämpmatta i lådan än.
Och sen i efterhand kom vi på att vi kanske inte kopplade in basarna på det mest ultimata sättet. Men vi ska snacka med Michel sen. Han borde nog veta ^^.
________________________________________________________________________________________
Jahapp. Thats about it. Nästa gång hoppas vi kunna få dit anslutningspanel på baslådan, och sen måste vi dra om lite kablar till framsystemet (förklarar närmare när det är gjort). Jens ska nog pilla lite med lådan själv också, och få i dämpmattan.
alltså, baslådan lät inte som väntat och det kan bero på en del saker som vi SKA ordna/förbättra:
- Dämpmatta ska i. nu är den bara tom och skramlig
- Basarna ska dras fast med annan skruv, hårdare. nu kunde man känna luften pysa ut runt basringarna
- Hålet där kabeln går in ska tätas
- Kondensatorn ska i. Nu fanns det ingen riktig 'kick'. lät mer som en overkill-poleringsmaskin.
- Vissa kablar kommer att bli kortare
- Lådan ska spännas fast. Det här är nog problemet vi fortfarande inte har någon riktig lösning på. Nu hoppar lådan runt lite som den vill när den spelar. icke bra.
- Vi kanske inte kopplat in slutstegen på bästa sätt, som sagt.
om dessa förbättringar inte hjälper så ska vi
- Slakta hatthyllan. Eller i alla fall ta upp lite hål i den, så att basarna kan flytta lite luft i kupén.
Sen när det är gjort ska vi börja planera för plastningen, och kanske börja med den också.
Ha det fint som snus nu, och ta det lugnt i snöslasket!!