4217
Sök

Blyfri 98 oktan 40 öres skillnad mot blyfri 95 oktan? (tidigare var det det 30 öre)

13 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Har märkt att de flesta stationer numera har 40 öres skillnad mellan 98 och 95 oktanig bensin, från att ha haft 30 öre innan.

Jag har märkt att det bara är Jet, Gulf och Pump som har kvar skillnaden på 30 öre. Så jag råder er som tankar 98 oktanig bensin att bara tanka på dessa tre bolag, så att de andra bolagen lär sig!

Vet ni några fler bolag som har kvar 30-öres-gränsen så berätta gärna.

Det enda bolag som kan tänka sig att ändra tillbaka till 30 öres skillnad är Shell, men jag har ingen Shellmack som har 98 oktanig bensin här, de har väl bara V Power 99 oktan bensin numera?... Har ni någon Shellmack nära er och de inte har bra pris jämfört med andra så kan ni skriva till dem på kundservicekort-se@shell.com


VW-nörd?
4 332 Inlägg
757 Inlägg
17 november 2008
#3
din-x har 30 öre med sist jag kolla. men kan ju ändrats med

huh?
10 427 Inlägg
341 Inlägg
17 november 2008
#5
Hemma hos oss har de bara 95, E85 och diesel.......

Sen kanske vissa har en % skillnad, då höjs ju skillnaden i öre om priset stiger.....

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 november 2008
#6
Tankar bara V-Power ändå så tongue

För 11kr litern kan jag stå ut med att tanka bästa soppan, speciellt med tanke på att den nästan kostade 15kr/liter för bara några månader sen...

Och BTW, inte för att vara sån men Jet har bara skitsoppa. Iaf på dom Jet-mackar jag har tankat häromkring men även när jag kört upp till alfta och tankat Jets 98 upp och ner så det verkar ju iaf vara samma skit överallt.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

dARKiE
5 031 Inlägg
17 november 2008
#7
TBOC_Razor skrev:
Tankar bara V-Power ändå så tongue

För 11kr litern kan jag stå ut med att tanka bästa soppan, speciellt med tanke på att den nästan kostade 15kr/liter för bara några månader sen...

Och BTW, inte för att vara sån men Jet har bara skitsoppa. Iaf på dom Jet-mackar jag har tankat häromkring men även när jag kört upp till alfta och tankat Jets 98 upp och ner så det verkar ju iaf vara samma skit överallt.

Hur vet du att det är skit?
Mina bilar går bra på dem (A)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 november 2008
#8
Darkie skrev:
TBOC_Razor skrev:
Tankar bara V-Power ändå så tongue

För 11kr litern kan jag stå ut med att tanka bästa soppan, speciellt med tanke på att den nästan kostade 15kr/liter för bara några månader sen...

Och BTW, inte för att vara sån men Jet har bara skitsoppa. Iaf på dom Jet-mackar jag har tankat häromkring men även när jag kört upp till alfta och tankat Jets 98 upp och ner så det verkar ju iaf vara samma skit överallt.

Hur vet du att det är skit?
Mina bilar går bra på dem (A)

Min går skit på Jet-soppa men sen är det ju så också att det är individuellt för alla eftersom alla motorer är olika.

Men sök här på garaget eller google så ska du få se att det inte bara är jag som har märkt att bilen går sämre på jets bensin.


För att förtydliga "problemet" så är det ungefär som att tanka bra 95-oktan när man tankar jets 98-oktan, dvs för min del så går bilen bättre på valfri 95-oktan (utom jets då såklart) än vad den gör på jets 98-oktan.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

dARKiE
5 031 Inlägg
17 november 2008
#9
TBOC_Razor skrev:
Darkie skrev:
TBOC_Razor skrev:
Tankar bara V-Power ändå så tongue

För 11kr litern kan jag stå ut med att tanka bästa soppan, speciellt med tanke på att den nästan kostade 15kr/liter för bara några månader sen...

Och BTW, inte för att vara sån men Jet har bara skitsoppa. Iaf på dom Jet-mackar jag har tankat häromkring men även när jag kört upp till alfta och tankat Jets 98 upp och ner så det verkar ju iaf vara samma skit överallt.

Hur vet du att det är skit?
Mina bilar går bra på dem (A)

Min går skit på Jet-soppa men sen är det ju så också att det är individuellt för alla eftersom alla motorer är olika.

Men sök här på garaget eller google så ska du få se att det inte bara är jag som har märkt att bilen går sämre på jets bensin.


För att förtydliga "problemet" så är det ungefär som att tanka bra 95-oktan när man tankar jets 98-oktan, dvs för min del så går bilen bättre på valfri 95-oktan (utom jets då såklart) än vad den gör på jets 98-oktan.

Kanske beror på att du kör turbo bil också hehe.. big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 november 2008
#10
Darkie skrev:
TBOC_Razor skrev:
Darkie skrev:

Hur vet du att det är skit?
Mina bilar går bra på dem (A)

Min går skit på Jet-soppa men sen är det ju så också att det är individuellt för alla eftersom alla motorer är olika.

Men sök här på garaget eller google så ska du få se att det inte bara är jag som har märkt att bilen går sämre på jets bensin.


För att förtydliga "problemet" så är det ungefär som att tanka bra 95-oktan när man tankar jets 98-oktan, dvs för min del så går bilen bättre på valfri 95-oktan (utom jets då såklart) än vad den gör på jets 98-oktan.

Kanske beror på att du kör turbo bil också hehe.. big_smile

Mappad turbo-bil wink

Och ja, det är ju det jag säger, alla motorer reagerar olika på det. Kanske funkar det sämre för mig eftersom bilen blir kinkigare med soppan när man trimmar, jag vet inte.

Jag vet bara att jag aldrig mer tänker tanka jet-soppa såvida det inte är absolut nödvändigt.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

I bleed Ford blue
221 Inlägg
17 november 2008
#11
Jag har en kompis som kör tankbil. Har dom 95 och lossar på en mack och får en skvätt över på bilen, tömmer dom det i 98 tanken på macken.

I dont need sex, the goverment fucks me every day !

Körv
3 535 Inlägg
17 november 2008
#12
Tacka vet jag diesel smile

Truckdriving Man

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
17 november 2008
#13
Eftersom jag tanka alltid för samma summa, jag har inte märkt så mycket skillnad med priset, den ända som är, det är att jag kör några km mer.
Bensinpris ha inte gått ner i förhållende med priset på rå olja och jag tror inte att den kommer att göra det. Staten vill gärna känna lite extra på det så länge det går.
Jag har alltd tanka 95 på båda bilar och det fungerar mycket bra.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

741 Inlägg
17 november 2008
#14
Äh sluta klaga, jag är mer än överlycklig om bensinpriset stannar under 11 kr litern.. att lipa över 10 öre är ju bara fånigt när bensinen innan kostade upp mot nästan 14 kr/litern yikes

3 295 Inlägg
17 november 2008
#15
däremot så värkar det som att dom plockar bort 98 oktans pumparna sakta men säkert... vi har inga kvar i "Stora" vingåker nu..


Medlem 34530
908 Inlägg
17 november 2008
#16
TBOC_Razor skrev:
Darkie skrev:
TBOC_Razor skrev:

Min går skit på Jet-soppa men sen är det ju så också att det är individuellt för alla eftersom alla motorer är olika.

Men sök här på garaget eller google så ska du få se att det inte bara är jag som har märkt att bilen går sämre på jets bensin.


För att förtydliga "problemet" så är det ungefär som att tanka bra 95-oktan när man tankar jets 98-oktan, dvs för min del så går bilen bättre på valfri 95-oktan (utom jets då såklart) än vad den gör på jets 98-oktan.

Kanske beror på att du kör turbo bil också hehe.. big_smile

Mappad turbo-bil wink

Och ja, det är ju det jag säger, alla motorer reagerar olika på det. Kanske funkar det sämre för mig eftersom bilen blir kinkigare med soppan när man trimmar, jag vet inte.

Jag vet bara att jag aldrig mer tänker tanka jet-soppa såvida det inte är absolut nödvändigt.

Kan bara hålla med, kör numera på Statoils 98 oktan och de småproblem jag hade innan är borta.

/ Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

13 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#17
Lanjin skrev:
din-x har 30 öre med sist jag kolla. men kan ju ändrats med

Sist jag tankade på Din-X för någon månad sedan var deras skillnad också 40 öre sad

Idag tankade jag 60 liter på Jet till priset 10,84 för 98 oktan, (10,54 för 95 oktan). Hade jag istället tankat på t ex Statoil som hade priset 10,64 för 95 oktan, så hade jag fått betala 11,04 för deras 98 oktan.

60 liter * 10,84 = 650,4 (Jet)
60 liter * 11,04 = 662,4 (Statoil)

Då fick jag alltså en liter extra 98 oktanig bensin för jag tankade på rätt mack. Att få en liter gratis varje gång man tankar är inte helt fel.


DFFL
9 020 Inlägg
18 november 2008
#18
HAHAHA, fy fan vilken snåljåp.
Böla för att det skiljer 10 öre emellan bolagen är ju bara fjantigt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

19 Inlägg
18 november 2008
#19
Gör det verkligen någon fördel att köra på 98 gentemot 95? Jag kan inte säga att jag känner att bilen går längre eller varvar bättre på 98, men rent teoretiskt skall det väl vara skillnad...?


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 november 2008
#20
tetsu skrev:
Gör det verkligen någon fördel att köra på 98 gentemot 95? Jag kan inte säga att jag känner att bilen går längre eller varvar bättre på 98, men rent teoretiskt skall det väl vara skillnad...?

Har du en mer modern bil med adaptivt motorstyrsystem som ändrar tändningen osv (eller något sånt tongue) beroende på vilken soppa du tankar så kan du märka en j-la skillnad.

Min bil ska tex gå på 98 redan från fabrik och när man mappar eller chippar en bil så brukar man göra det efter 98-oktan så då är det *definitivt* uteslutet med 95-oktan.

Sen tror jag det är större skillnad om man har en turbo-bil eftersom lägre oktan ger större risk för knack och det uppkommer lättare på en bil med turbo (??), kan ju vara därför som tex jag märker ganska stor skillnad på responsen i bilen när jag tankar 95-oktan mot hur den är med V-Power.

Har man inte en bil anpassad för 98 eller en chippad/mappad bil så gör inte 98-oktan någon nytta eftersom styrenheten inte kan utnyttja den bättre soppan utan kör på samma gamla inställningar som innan. Risken för knack kanske blir mindre iofs ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P


Sök