3105
Sök

Skillnad på stötdämpare och coilovers ?

19 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#1
jag känner mig ganska nybörjare nu, men måste ju fråga om man inte vet.

vad är skillnaden mellan "vanliga" stötdämpare och coilovers ?


114 Inlägg
17 november 2008
#2
coilovers är ställbara i höjden och vanliga dämpare kan va ställbara i hårdhet om man köpt de.

Gti 16v

1 827 Inlägg
17 november 2008
#3
Samt att coilovers har sina fjädrar lindade runt dämparen och är anpassade till varandra som ett "kitt". Vissa bilar, som bla vissa BMW har inte detta orginal utan dämpare och fjäder på olika ställen och då är det klurigt att bygga om till coilovers.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

12 086 Inlägg
18 november 2008
#4
Stötdämpare heter prylen som hämmar snabba rörelser och gungeffekten som bildas i fjädern.
I folkmun säger man ofta stötdämpare om hela paketet, det som fjädrar hjulen alltså.

Fjäderben sitter på nästintill alla nyare bilar framtill och innebär att fjädern är lindad runt dämparen.
Många bilar har även fjäderben bak, tex Bmw E34, Nissan Maxima.
Fjäderben kan både va "styrande" och bara fjädra, framtill är flesta styrande. Då menar jag att om man tar bort fjäderbenet kollapsar hjulet, är det inte styrande berörs inte hjulets positions (förutom att fjädringen upphör då) exempel på det är Audis A4.
Bak förekommer båda.

http://www.fastlane.com.au/Custom_Shed/suspension.jpg
Styrande fjäderben fram, här visas en coiloverdämpare, men principen är den samma

http://achtuning.com/wp-content/uploads/2008/02/audi_b7_s4_in_progress_1.jpg
Ej styrande fjäderben framtill, på bilden är länkage demonterat.

http://www.overdrift.com/filarkiv/hpim3223_resize.jpg
Ej styrande fjäderben baktill

Coilovers är en typ av fjäderben, men är alltid ställbara i höjd och brukar oftast ha relativt smala fjädrar (ytterdia) Många finare kit är ofta ställbara i hårdheten oxå.

http://195.149.144.149/images/24/2433576763.jpg
Coilovers, styrande fram, ej styrande bak

Bilar som inte har fjäderben men fortf spiralfjädrar är oftast äldre bilar, speciellt framtill. Exempel på det är Volvo 140. Baktill är de mkt vanligt med separata dämpare och fjädrar, även idag. Tex De flesta nyare Volvo.

http://www.galantvr4.org/images/bmw_suspension.jpg
Separata fjädrar och dämpare bak


En annan lite äldre variant av fjädring är bladfjädring, sitter oftast baktill på pickuper och amerikanska bilar. Finns även bilar med bladfjädring framtill.

http://429mustangcougarinfo.50megs.com/LeafSpringInstall.jpg
Bladfjädring baktill

Sen finns även torsionsfjädring, sitter vanligen på franska bilar baktill och är enkelt förklarat 2 stänger som vrids axiellt och fjädrar. En torsionsfjäder och krängningshämmare fungerar på liknande sätt.
Torsion framtill är vad jag vet ovanligt.



http://www.4x4abc.com/images/tech/torsions.jpeg
Torsionsfjädring framtill

Samtliga typer använder samma stötdämpartyp, fjäderben lr ej.

--

Med styrande fjäderben är de ett egentaget namn då jag inte kom på något bättre.
Ni får gärna komplettera och rätta mig.
Senast redigerat av JapMax (18 november 2008)

19 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#5
tack för ett så utförligt svar big_smilewink uppskattas smile

då har jag en till fråga, på min Peugeot 205, där jag har styande dämpare fram och separerade bak.
om jag vill bygga om till coilovers hur mycket jobb är de ?
Senast redigerat av PineappleBoy (18 november 2008)


1 Inlägg
17 december 2014
#6
Vänta lite jag fattar inte riktigt men jag ha en fråga kan ja köpa coilovers till min volvo 142 isåfall vart

Evildan
17 december 2014
#7
Mig veterligen finns det inget företag som säljer det till 140 serien.

72 Inlägg
10 januari 2015
#8
140in har inte fjäderben original. De har dubbla länkarmar och därimellan sitter fjädern.
För coils på 140 skulle jag tro att man måste bygga om till 240ins framvagn. Lätt? Beror på om man orkar eller inte. Inget lätt jobb direkt, snarare en 5 av 5 på en svårighetsskala, men för de betyder de inte att de är omöjligt.


Sök