3614
Sök

tjenare råd om vad för slutsteg till 2 12"DD Basar

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
Ja som rubriken lyder behöver veta vilket slusteg jag bör köpa för att kunna driva 2 av dessa basar maximalt
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=15563

Ps: Inget gissande orkar inte med sånt så seriösa svar tackar

~Andy~

457 Inlägg
18 november 2008
beror ju lite på vad du vill betala, men ett tips är att leta efter ett monoblock som ger 1500+w rms.
Men vill du komma undan ganska billigt så köp dig ett Mutant ASC1, då får du ut 1500w rms i 1ohm, en bra början iaf.
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16276

/Hedlund

Team dBakuten
3 453 Inlägg
18 november 2008
ante_hedis skrev:
beror ju lite på vad du vill betala, men ett tips är att leta efter ett monoblock som ger 1500+w rms.
Men vill du komma undan ganska billigt så köp dig ett Mutant ASC1, då får du ut 1500w rms i 1ohm, en bra början iaf.
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16276

/Hedlund

Att tänka på att det steget inte lämnar 1500 wrms.

Det steget är nästan i underkant till två 2512, men det skulle fungera som en nödlösning.
Skulle satsa på ett mer kännt steg från antingen DD, Rockford, kicker osv osv..
Har man nu köpt två stycken basar för nästan 8 lakan så ska man inte snåla med
effekten heller. Kolla efter bättre begagnade steg om inte effekten räcker.
Vet att det finns en hel del begagnade BRA steg till salu här å där.
Vet att det finns ett schysst GZ steg på blocket. Tror mig veta att det snurrar
runt ett soundstream monoblock också.
Så snåla inte.. du vinner mer i längden på att köpa ett vettigt kvalitetssteg.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
18 november 2008
Till sådana kvalités basar så ska man sattsa på steg i 10000:- + klassen enligt mig.

Mina tipps:

-DD M3
-Audison LRx 1.2K
-Orion HCCA 5000.1

MVH//Björn
www.dbakuten.se

284 Inlägg
18 november 2008
tyvär så är det många som köper sig en jävligt fläskig bas och sen tror att det går att driva på det dära steg i jula som dem har sett vart så billigt    hehe lol

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 november 2008
dbakuten skrev:
Till sådana kvalités basar så ska man sattsa på steg i 10000:- + klassen enligt mig.

Mina tipps:

-DD M3
-Audison LRx 1.2K
-Orion HCCA 5000.1

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Tänkte själv föreslagit M2:an till att börja med om budgeten inte riktigt finns.
Visst det kommer inte att få basarna att spela FULLT ut men tillräckligt.
Men jag håller absolut med i din tankegång. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 163 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
ziderbeat skrev:
tyvär så är det många som köper sig en jävligt fläskig bas och sen tror att det går att driva på det dära steg i jula som dem har sett vart så billigt    hehe lol

Jo jag vet smile Just därför jag tänkte fråga lite men så ni tycker man borde kolla blocket för jag beställer inga basar föräns jag har steg smile

tack för svaren smile

~Andy~

1 163 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
dbakuten skrev:

Mina tipps:

-DD M3
-Audison LRx 1.2K
-Orion HCCA 5000.1

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Audison steget är ju klart billigare men spelar det fullt ut och håller det?
Btw vet någon som bygger baslådor etc i bilar någonstans runt halmstad? vill hellre att någon mer erfaren än mig bygger ihop det när det blir lite större summor pengar då det kostar ifall man  gör fel tongue

Edit: tänkte också fråga ifall det finns något sätt man kan kolla in USB på en stereo som inte har det från början.. en polare sa att hans polare gjort det blalba ja ni vet hur det brukar låta så tänkte bara kolla upp det smile
Senast redigerat av volvoandy90 (18 november 2008)

~Andy~

6 851 Inlägg
18 november 2008
Audison håller hög kvalité på sina saker, iaf. de Audison som jag har testat i LRx serien.
Dem är även ofta underspecade, så det driver nog på dina basar bra.

1 163 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Audison håller hög kvalité på sina saker, iaf. de Audison som jag har testat i LRx serien.

okej för jag vill helst kunna driva dem optimalt så jag väntar hellre och sparar ett tag till istället för o köpa ett steg som inte kan driva dem tillräckligt mycket..

~Andy~

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
19 november 2008
audison lrx spelar nog DD basarna:P har sj deras lrx steg smile

är ju bara 2000wrms i 2ohm..klart dugligt tongue...

1x1200W rms 4ohm 1% THD
1x2000W rms 2ohm 1% THD
1x3200W rms 1ohm 1%THD
Senast redigerat av pattilatti2 (19 november 2008)

6 851 Inlägg
19 november 2008
volvoandy90 skrev:
TT-Avant skrev:

okej för jag vill helst kunna driva dem optimalt så jag väntar hellre och sparar ett tag till istället för o köpa ett steg som inte kan driva dem tillräckligt mycket..

Det handlar om mer än stora slutsteg och stora basar..man ska kunna bygga rätt oxå.

Nu menar jag inte att du kanske inte kan, för det vet jag inte. Men det jag vill säga är att rätt saker i fel händer blir bara skit om ni/du förstår hmm

1 163 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
volvoandy90 skrev:
TT-Avant skrev:

Det handlar om mer än stora slutsteg och stora basar..man ska kunna bygga rätt oxå.

Nu menar jag inte att du kanske inte kan, för det vet jag inte. Men det jag vill säga är att rätt saker i fel händer blir bara skit om ni/du förstår hmm

självklart.. jag har ju byggt ett antal baslådor innan men detta kommer lämnas in.. ja menar lägge man ut typ 20 papp så kan man ju lika gärna lägga på ett par lappar för att få allting gjort ordentligt också...

~Andy~

260 Inlägg
19 november 2008
Ska man sen ha massa effekt ut så måste man ha effekt in oxå så glöm ej att ha bra med ström(batteri/er o riktiga kablar+ en bra huvudenhet som ger bra signal ut...
Lycka till..

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

1 163 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
Black-Angel skrev:
Ska man sen ha massa effekt ut så måste man ha effekt in oxå så glöm ej att ha bra med ström(batteri/er o riktiga kablar+ en bra huvudenhet som ger bra signal ut...
Lycka till..

Nix blir till att beställa ett bra batteri och kablar har jag redan och huvudenhet från pioneer som kostade skjortan tongue

~Andy~

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 november 2008
volvoandy90 skrev:
Black-Angel skrev:
Lycka till..

Nix blir till att beställa ett bra batteri och kablar har jag redan och huvudenhet från pioneer som kostade skjortan tongue

Räkna med ett bra batteri per 1000 watt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
20 november 2008
Tokken skrev:
volvoandy90 skrev:
Black-Angel skrev:
Lycka till..

Jag ser detta inlägg ofta och varenda gång så undra jag hur man tänker?

Det beror ju på VILKET batteri man ska använda.

Ett Macken 50Ah, 400CA batteri för 500:- kontra ett 100Ah, 1600CA "tävlings" batteri för 4-5papp.

Så de skulle ha samma prestanda?? roll

Samma sak Ett monoblock/bas!!hmmtongue

MVH//Björn
www.dbakuten.se

1 163 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
dbakuten skrev:
Tokken skrev:
volvoandy90 skrev:

Jag ser detta inlägg ofta och varenda gång så undra jag hur man tänker?

Det beror ju på VILKET batteri man ska använda.

Ett Macken 50Ah, 400CA batteri för 500:- kontra ett 100Ah, 1600CA "tävlings" batteri för 4-5papp.

Så de skulle ha samma prestanda?? roll

Samma sak Ett monoblock/bas!!hmmtongue

MVH//Björn
www.dbakuten.se

eftersom jag inte är så inne i de 'högre' watten etc så kommer jag ta kontakt med t ex db akuten och prata lite med dem och se vad dem tycker och så och så en lämplig byggare till det hela som sagt... så det blir inget 'billighets' bygge om man säger så.. jag vill hellre få det seriöst än att man blir less på det och köper nya..

~Andy~

260 Inlägg
20 november 2008
Låter som en riktigt bra idé,,cool

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

Sök