3736
Sök

240 med automat växellåda, problem med overdrive

1 798 Inlägg
5 december 2008
#21
Prova med ett annat relä då och se om detta hjälper.
Kabelbrott, nja... när det gäller automatarna så brukar detta sällan vara problemet, men visst kan det förekomma. Bara att felsöka bland kablaget.


* Voff voff *
10 607 Inlägg
5 december 2008
#22
Hilmer skrev:
Prova med ett annat relä då och se om detta hjälper.
Kabelbrott, nja... när det gäller automatarna så brukar detta sällan vara problemet, men visst kan det förekomma. Bara att felsöka bland kablaget.

Har varit med om på ett par 740/760 att kablage skavts av nere där det går ut ur spaken...! Kan vara värt att kolla! Eftersom styrningen av OD´n sköts med jord så betyder en avskavd kabel t.ex. att lådan tror att du trycker på knappen hela tiden...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

430 Inlägg
5 december 2008
#23
Ja vet inte om det är samma låda som jag hade i min 240-79a men det var samma fel iaf, då kopplade jag bara ur knapp och kablaget så sen växlade direkt dit, enda problemet då blev att den kunde dröja kvar lite på högsta växeln...annars är det väl bara uteslutnings metoden som gäller kabel efter kabel osv...lycka till

Mopar or no car!

37 Inlägg
5 december 2008
#24
är nog samma låda som sitter i min bil... jag hade problem med od fast på min gamla 940.. det var en kontakt på lådan som var pajj .. kanske kan vara fel ?


1 798 Inlägg
5 december 2008
#25
Brådhis skrev:
Hilmer skrev:
Prova med ett annat relä då och se om detta hjälper.
Kabelbrott, nja... när det gäller automatarna så brukar detta sällan vara problemet, men visst kan det förekomma. Bara att felsöka bland kablaget.

Har varit med om på ett par 740/760 att kablage skavts av nere där det går ut ur spaken...! Kan vara värt att kolla! Eftersom styrningen av OD´n sköts med jord så betyder en avskavd kabel t.ex. att lådan tror att du trycker på knappen hela tiden...

//Brådhis

Så länge det handlar om manuell låda så är jag helt med, men när det gäller automat så är det väldigt sällsynt att kablarna vid spaken ger upp.
Relä och funktion är lite olika beroende på om det är manuell eller automat.


vinnarskalle!
907 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#26
Är det nån av er som vet vilka kontakter man ska mäta på, om man ska kolla så "signalen" kommer ända fram till relät? Dom heter ju 86a 86b 87a 87b osv... :s


vinnarskalle!
907 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#28
Hilmer skrev:
http://www.volvoturbo.net/schema85.pdf

Tack smile men vilka punkter ska man mäta mellan? neutral Jag som gick el borde veta bättre..
Jag vill se om signalen kommer ändra fram till relät när man trycker på OD-knappen. Är OD-knappen nr 109 eller 110?


1 798 Inlägg
15 december 2008
#29
Det är schemat vid M3 du ska kika på, dvs det för AW71 (står nere till vänster i samma ruta).
109 = knapp
108 = relä
220 = solenoid



Sök