Hexenhammer skrev:
viccoA skrev:
Självklart skiljer sig de svenska märkenas rykten på svenska marknaden respektive utländska marknaden, här hemma är vi ju lite av patrioter av våra egna biltillverkare.
Saab står nog för en viss dynamik och sportighet i hela världen men inte är det synonymt med kvalitet eller att man är sportig i termer om 0-100 tider.
Volvo har ett riktigt uselt kvalitetsrykte i USA tex, vilket jag inte tycker är särskilt förvånande med tanke på att det knappt finns en automatlåda till S80/V70n/XC70/XC90 som gått mer än 20k mil innan de rasar. Volvo har inte heller något premiumbilsstämpel i staterna däremot är de kända för sin säkerhet och att det är en "bra bil för frugan att transportera ungarna i".
Kvalitetsryktet är nog dåligt rent generellt, just eftersom att Volvo's bilar faktiskt går sönder oftare än t.ex
Toyotas o.s.v. Däremot är kvaliten i sig inte dålig, om man tittar på känslan, stereo, köregenskaper, design,
stolar, elektronik, o.s.v. Hade dom tittat lite mer på Japanska bilars konstruktion, för att få bort felen - samt
om dom kunde försöka att få ner priserna, och försöka att få ner bensinförbrukningen - Då tror jag själv att
Volvo skulle vara världsledande...
Och det där du säger om automatlådan är ju bara skitsnack. Vad jag har hört så är statistiken på Saabs
automatlådor sämre än på Volvos. Allt handlar ju dessutom om SERVICE. Vi har 3st Volvo automatare
här på jobbet, som har gått mycket längre än 30.000 mil, och dom fungerar hur bra som helst. Det har
då aldrig varit några problem med växellådorna.
Volvo är kända för att göra säkra bilar ja, samt att göra lite "lyxigare mellanklassbilar", om man nu kan
kalla det så. Och det är väl därför de har det svårt idag. Folk vill köra bilar där fjädringen känns som skit,
där det inte följer med några "lyxfunktioner", där känslan är lika med noll, där stolarna känns som
cementblock som inte går att ställa in åt något håll, där det finns en stereo som går att spela skivor i och
inget mer - Med andra ord; Nissan, Toyota, Renault, Peugeot, Opel, Ford, o.s.v.
Sedan vill dom kunna gå till sin bilhandlare och köpa en helt ny bil för 149.000kr - D.v.s Nissan, Renault,
Peugeot, Ford o.s.v. Och absolut INTE Volvo eller Saab, vars priser ligger på MINST det dubbla... tyvärr.