3317
Sök

Tysk expert som har helt rätt !

4 001 Inlägg
19 november 2008
#81
peegee skrev:
AudiTQ-90 skrev:
audi måste väl ligga bland de bästa inom 4 hjulsdriften ? tänk bara tbx till rally tiden då LS1an o dom där slaktade allt mot stånd sen att många chafförer dog med dom bilarna kan vi tysta ner smile

Idag har Audi och Saab samma leverantör av 4wd, nämligen svenska Haldex wink Men de har lite olika uppbyggda system där var och sig har olika fördelar...

Jo, Audi var ju först med relativt enkla men stabila 4wd-systemet i dåtidens S1 bilar smile men Saab var först med Turbo och wastegate smile
Där är 2 starka exempel på viktiga grundstenar i dagens bilmodeller!

Hjälp, nu ser jag en gammal diskussion som kommer få ny fart i denna tråden med

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

8 883 Inlägg
19 november 2008
#82
Tycker faktiskt att Ferdinand Dudenhöffer har rätt i det han skriver, GM har kört SAAB i botten.
Varför behålla något som inte genererar vinst utan bara kostar pengar.
SAAB är ju inte mycket mer än en Opel på vilken man har klistrat märket SAAB på.

Fotograf på tierpidag.se

273 Inlägg
19 november 2008
#83
kolvas skrev:
peegee skrev:
AudiTQ-90 skrev:
audi måste väl ligga bland de bästa inom 4 hjulsdriften ? tänk bara tbx till rally tiden då LS1an o dom där slaktade allt mot stånd sen att många chafförer dog med dom bilarna kan vi tysta ner smile

Idag har Audi och Saab samma leverantör av 4wd, nämligen svenska Haldex wink Men de har lite olika uppbyggda system där var och sig har olika fördelar...

Jo, Audi var ju först med relativt enkla men stabila 4wd-systemet i dåtidens S1 bilar smile men Saab var först med Turbo och wastegate smile
Där är 2 starka exempel på viktiga grundstenar i dagens bilmodeller!

Hjälp, nu ser jag en gammal diskussion som kommer få ny fart i denna tråden med

du kan va lugn smile vi skulle bara skrämma dig smile därmed slutar ämnet om 4wd och säger quattro ! wink

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

2 924 Inlägg
19 november 2008
#84
steifan skrev:
Bostrom skrev:
Tänk om man hade resonerat likadant alla gånger Lamborghini varit nära konkurs hehe. Tycker man ska göra saab helsvenskt istället!!!

Måste ju finnas nån som har råd att köpa också wink

Skillnaden där är att grejjen med ex Lamborghini och andra sportbilsmärken är man gör jättestor vinst i varenda bil man säljer jämfört med svensson-bilmärkestillverkare gör förlust av att sälja många bilar ibland tills de börjar tjäna några mindre vinster på ett antal sålda bilar... Det är STOR skillnad på marginaler där!

~ Life is short, have FUN! ~

RS
886 Inlägg
19 november 2008
#85
steifan skrev:
Bostrom skrev:
Tänk om man hade resonerat likadant alla gånger Lamborghini varit nära konkurs hehe. Tycker man ska göra saab helsvenskt istället!!!

Måste ju finnas nån som har råd att köpa också wink

Investor som sålde sina Scania-aktier kan ju köpa loss Saab och Volvo. Kanoners wink

Ja precis, men tror faktiskt det finns tillräckligt med svenska investerare som har råd! Tror det enbart skulle göra Sverige gott! Och sen måste Saab hänga med utvecklingen bättre för att överleva på egna ben! smile

Focus RS

2 924 Inlägg
19 november 2008
#86
kolvas skrev:
peegee skrev:
AudiTQ-90 skrev:
audi måste väl ligga bland de bästa inom 4 hjulsdriften ? tänk bara tbx till rally tiden då LS1an o dom där slaktade allt mot stånd sen att många chafförer dog med dom bilarna kan vi tysta ner smile

Idag har Audi och Saab samma leverantör av 4wd, nämligen svenska Haldex wink Men de har lite olika uppbyggda system där var och sig har olika fördelar...

Jo, Audi var ju först med relativt enkla men stabila 4wd-systemet i dåtidens S1 bilar smile men Saab var först med Turbo och wastegate smile
Där är 2 starka exempel på viktiga grundstenar i dagens bilmodeller!

Hjälp, nu ser jag en gammal diskussion som kommer få ny fart i denna tråden med

Saab var inte först med Turbo...men med Turbo tillsammans med Wastegate, blanda inte ihop dem bara wink

~ Life is short, have FUN! ~

4 001 Inlägg
19 november 2008
#87
peegee skrev:
kolvas skrev:
peegee skrev:
Idag har Audi och Saab samma leverantör av 4wd, nämligen svenska Haldex wink Men de har lite olika uppbyggda system där var och sig har olika fördelar...

Jo, Audi var ju först med relativt enkla men stabila 4wd-systemet i dåtidens S1 bilar smile men Saab var först med Turbo och wastegate smile
Där är 2 starka exempel på viktiga grundstenar i dagens bilmodeller!

Hjälp, nu ser jag en gammal diskussion som kommer få ny fart i denna tråden med

Saab var inte först med Turbo...men med Turbo tillsammans med Wastegate, blanda inte ihop dem bara wink

http://bp0.blogger.com/_bJghKbtaylg/RxVcdzVasyI/AAAAAAAAAIk/SigLyigT5KA/s320/Fork.jpg

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
19 november 2008
#88
steifan skrev:
Måste ju finnas nån som har råd att köpa också wink

Investor som sålde sina Scania-aktier kan ju köpa loss Saab och Volvo. Kanoners wink

Eller den där snubben som vad boss på Posten som tjänare 900.000kr i månaden, plus en
massa bonusar på flera miljoner per år, för andra uppdrag. Han behöver bara spara några
månader och sedan köpa. Han har säkerligen en och annan krona att röra sig med! wink


Maskinförare
1 163 Inlägg
19 november 2008
#89
Varför klaga på folk som har pengar ?
Det handlar enkelt om avundsjuka.. Jag är likadan..
Inte fan hade jag klagat om jag hade haft nästintill obegränsat med pengar, då hade denna lågkonjuktur varit en guldgruva.. Men nu har jag inte det. Och nu finns det ju naturligtvis undantag.. Men dom som tjänar mycket pengar förtjänar det också. Dom som har jobbat för att vara där dom står idag..

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
19 november 2008
#90
_Spawned_ skrev:
Varför klaga på folk som har pengar ?
Det handlar enkelt om avundsjuka.. Jag är likadan..
Inte fan hade jag klagat om jag hade haft nästintill obegränsat med pengar, då hade denna lågkonjuktur varit en guldgruva.. Men nu har jag inte det. Och nu finns det ju naturligtvis undantag.. Men dom som tjänar mycket pengar förtjänar det också. Dom som har jobbat för att vara där dom står idag..

Självklart inte. Fast just när det handlar om en statligt anställd tjänsteman så är det en helt annan sak.
Att någon på Scandia tjänar flera miljoner om året, det gör mig inte ett skit. Men när regeringen klagar
på att man har för dåligt med pengar och vill höja kostnader på allt, så tycker jag att det är fel att dom
kan ge en anställd 900.000kr i månadslön. Ser du poängen, det är VI som betalar hans lön, och det är
vi som åker på att betala extra när ekonomin går dåligt, det är vi som förlorar jobben när ekonomin går
dåligt, det är vi som får skatta mer när ekonomin går dåligt.

Som sagt, jag hade inte brytt mig om du eller någon annan hade tjänat så mycket pengar. Men det blir
lite dubbelmoral när en statligt anställd gör det, samtidigt som alla i regeringen sitter och snyftar över
att dom har så lite pengar och att dom måste ta från skattebetalarna...


4 001 Inlägg
19 november 2008
#91
Hexenhammer skrev:
_Spawned_ skrev:
Varför klaga på folk som har pengar ?
Det handlar enkelt om avundsjuka.. Jag är likadan..
Inte fan hade jag klagat om jag hade haft nästintill obegränsat med pengar, då hade denna lågkonjuktur varit en guldgruva.. Men nu har jag inte det. Och nu finns det ju naturligtvis undantag.. Men dom som tjänar mycket pengar förtjänar det också. Dom som har jobbat för att vara där dom står idag..

Självklart inte. Fast just när det handlar om en statligt anställd tjänsteman så är det en helt annan sak.
Att någon på Scandia tjänar flera miljoner om året, det gör mig inte ett skit. Men när regeringen klagar
på att man har för dåligt med pengar och vill höja kostnader på allt, så tycker jag att det är fel att dom
kan ge en anställd 900.000kr i månadslön. Ser du poängen, det är VI som betalar hans lön, och det är
vi som åker på att betala extra när ekonomin går dåligt, det är vi som förlorar jobben när ekonomin går
dåligt, det är vi som får skatta mer när ekonomin går dåligt.

Som sagt, jag hade inte brytt mig om du eller någon annan hade tjänat så mycket pengar. Men det blir
lite dubbelmoral när en statligt anställd gör det, samtidigt som alla i regeringen sitter och snyftar över
att dom har så lite pengar och att dom måste ta från skattebetalarna...

de anställda på poståkerierna och en hel del postenanställda som har 75kr/tim tycker säkert att han är värd över 5000kr/tim för att han utför ett så exceptionellt bra jobb och har lyckats att få postens ekonomi & rykte på fötter igen tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 196 Inlägg
19 november 2008
#92
Sen är det även så att Posten och Systemet är de ENDA statliga företag som går med vinst!


Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
19 november 2008
#93
master_lars skrev:
Sen är det även så att Posten och Systemet är de ENDA statliga företag som går med vinst!

Det vore rätt konstigt om Posten inte gick med vinst. Snacka om strypt kommunikation...


1 079 Inlägg
19 november 2008
#94
Hexenhammer skrev:
master_lars skrev:
Sen är det även så att Posten och Systemet är de ENDA statliga företag som går med vinst!

Det vore rätt konstigt om Posten inte gick med vinst. Snacka om strypt kommunikation...

Och så slutar alla att prata om posten.

4 001 Inlägg
19 november 2008
#95

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

3 120 Inlägg
19 november 2008
#96
Hexenhammer skrev:
viccoA skrev:
Självklart skiljer sig de svenska märkenas rykten på svenska marknaden respektive utländska marknaden, här hemma är vi ju lite av patrioter av våra egna biltillverkare.
Saab står nog för en viss dynamik och sportighet i hela världen men inte är det synonymt med kvalitet eller att man är sportig i termer om 0-100 tider.

Volvo har ett riktigt uselt kvalitetsrykte i USA tex, vilket jag inte tycker är särskilt förvånande med tanke på att det knappt finns en automatlåda till S80/V70n/XC70/XC90 som gått mer än 20k mil innan de rasar. Volvo har inte heller något premiumbilsstämpel i staterna däremot är de kända för sin säkerhet och att det är en "bra bil för frugan att transportera ungarna i".

Kvalitetsryktet är nog dåligt rent generellt, just eftersom att Volvo's bilar faktiskt går sönder oftare än t.ex
Toyotas o.s.v. Däremot är kvaliten i sig inte dålig, om man tittar på känslan, stereo, köregenskaper, design,
stolar, elektronik, o.s.v. Hade dom tittat lite mer på Japanska bilars konstruktion, för att få bort felen - samt
om dom kunde försöka att få ner priserna, och försöka att få ner bensinförbrukningen - Då tror jag själv att
Volvo skulle vara världsledande...

Och det där du säger om automatlådan är ju bara skitsnack. Vad jag har hört så är statistiken på Saabs
automatlådor sämre än på Volvos. Allt handlar ju dessutom om SERVICE. Vi har 3st Volvo automatare
här på jobbet, som har gått mycket längre än 30.000 mil, och dom fungerar hur bra som helst. Det har
då aldrig varit några problem med växellådorna.

Volvo är kända för att göra säkra bilar ja, samt att göra lite "lyxigare mellanklassbilar", om man nu kan
kalla det så. Och det är väl därför de har det svårt idag. Folk vill köra bilar där fjädringen känns som skit,
där det inte följer med några "lyxfunktioner", där känslan är lika med noll, där stolarna känns som
cementblock som inte går att ställa in åt något håll, där det finns en stereo som går att spela skivor i och
inget mer - Med andra ord; Nissan, Toyota, Renault, Peugeot, Opel, Ford, o.s.v.

Sedan vill dom kunna gå till sin bilhandlare och köpa en helt ny bil för 149.000kr - D.v.s Nissan, Renault,
Peugeot, Ford o.s.v. Och absolut INTE Volvo eller Saab, vars priser ligger på MINST det dubbla... tyvärr.

Gå in på jagrullar eller turboklubbens forum så är varannan fråga om dåliga automatlådor.
Jag känner 3st som kör S80 T6 samtliga bytt låda innan 25k mil, jag har en kompis som har en S80 140hk som också bytt låda vid 20k mil osv osv...
Bara ett exempel bland de hundratals trådarna som det finns att välja på http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=34680


Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
19 november 2008
#97
viccoA skrev:
Gå in på jagrullar eller turboklubbens forum så är varannan fråga om dåliga automatlådor.
Jag känner 3st som kör S80 T6 samtliga bytt låda innan 25k mil, jag har en kompis som har en S80 140hk som också bytt låda vid 20k mil osv osv...
Bara ett exempel bland de hundratals trådarna som det finns att välja på http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=34680

Jag är inne på jagrullar.se dagligen. Har sett några enstaka trådar om automatlådor. Men det betyder inte
att Volvos automatlådor över hela världen är dåliga. Kör man som en galning så är ju dessutom risken större
att man bränner en låda. Man har ju hört om folk som har försökt att spinna loss som fasen med
automatlådor, eller som kör som galningar dag in och dag ut. Det funkar liksom inte. Det är inte lådorna i
sig som är dåliga. Enligt statistiken (om man nu tror på den) så sägs det att Saabs automatlådor inte är
särskilt bra, och att Volvos är bättre. Men jag ifrågasätter ibland själv statistik från stora undersökningar.

Sedan har jag ju själv en V70 2,4 (2004) Automat också. Och den har då aldrig ens hackat eller betett sig
underligt på något vis. Min bil har förvisso bara gått 11.000 mil, men ändå. De här på jobbet är ju slitna om
något, men ändå håller lådorna. Eftersom att jag jobbar på ett internationellt företag så åker vi mycket med
bilarna, till flygplatser och sådär, och ibland även till andra länder. Så tusen mil försvinner fort. Det enda är
ju att dom servas då dom ska servas. Och bilarna har ta mig fasen aldrig haft strul med växellådorna. Är
det något som Volvo bör se över så är det bromsar och fjärdringsproblem (stabilisatorstag, krängningsarmar
o.s.v.). Men deras automatlådor har jag aldrig hört något stort om, förutom några enstaka problem.

Att lita på jagrullar.se som internationell statistik känns ju dessutom väldigt dåligt. Det är som att säga
att bara för att jag har läst här på garaget att någon hade problem med vindrutetorkarna på en Opel
Omega, så behöver det inte betyda att ALLA torkare på Opel Omega är dåliga.
Senast redigerat av Hexenhammer (19 november 2008)


blacken
19 november 2008
#98
– Dessvärre är Saab idag inte mycket mer än en Opel på vilken man har klistrat märket Saab på motorhuven, säger han

Det var det dummaste man har hört i år. Om man tar bort motor,motorstyrning,chassi, växellåda,elsystem hjulupphänging, vad är det då som är kvar ifån Opel?. Lägg ner Opel istället och låt dom göra det dom gjorde ifrån början, symaskiner..

273 Inlägg
19 november 2008
#99
blacken skrev:
– Dessvärre är Saab idag inte mycket mer än en Opel på vilken man har klistrat märket Saab på motorhuven, säger han

Det var det dummaste man har hört i år. Om man tar bort motor,motorstyrning,chassi, växellåda,elsystem hjulupphänging, vad är det då som är kvar ifån Opel?. Lägg ner Opel istället och låt dom göra det dom gjorde ifrån början, symaskiner..

opel är då 10 ggr bättre än saab smile

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

2 182 Inlägg
19 november 2008
#100
blacken skrev:
– Dessvärre är Saab idag inte mycket mer än en Opel på vilken man har klistrat märket Saab på motorhuven, säger han

Det var det dummaste man har hört i år. Om man tar bort motor,motorstyrning,chassi, växellåda,elsystem hjulupphänging, vad är det då som är kvar ifån Opel?. Lägg ner Opel istället och låt dom göra det dom gjorde ifrån början, symaskiner..

Då en del Saab bilar har Opels 1,8L motor så finns det en hel del komponeneter de delar,även Ford å Volvo delar komponenter. Det finn knappt ett bilföretag kvar nu som inte tillverkar alla komponenter i bilen

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo


Sök