3375
Sök

Tysk expert som har helt rätt !

blacken
19 november 2008
#101
AudiTQ-90 skrev:
blacken skrev:
– Dessvärre är Saab idag inte mycket mer än en Opel på vilken man har klistrat märket Saab på motorhuven, säger han

Det var det dummaste man har hört i år. Om man tar bort motor,motorstyrning,chassi, växellåda,elsystem hjulupphänging, vad är det då som är kvar ifån Opel?. Lägg ner Opel istället och låt dom göra det dom gjorde ifrån början, symaskiner..

opel är då 10 ggr bättre än saab smile

Javisst, och månen är av grönmögelost..smiletongue

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
2 182 Inlägg
19 november 2008
#103
blacken skrev:
AudiTQ-90 skrev:
blacken skrev:

Det var det dummaste man har hört i år. Om man tar bort motor,motorstyrning,chassi, växellåda,elsystem hjulupphänging, vad är det då som är kvar ifån Opel?. Lägg ner Opel istället och låt dom göra det dom gjorde ifrån början, symaskiner..

opel är då 10 ggr bättre än saab smile

Javisst, och månen är av grönmögelost..smiletongue

Men månen är väl gjord av ost??? eller???

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

blacken
19 november 2008
#104
Niklas1987 skrev:
blacken skrev:
– Dessvärre är Saab idag inte mycket mer än en Opel på vilken man har klistrat märket Saab på motorhuven, säger han

Det var det dummaste man har hört i år. Om man tar bort motor,motorstyrning,chassi, växellåda,elsystem hjulupphänging, vad är det då som är kvar ifån Opel?. Lägg ner Opel istället och låt dom göra det dom gjorde ifrån början, symaskiner..

Då en del Saab bilar har Opels 1,8L motor så finns det en hel del komponeneter de delar,även Ford å Volvo delar komponenter. Det finn knappt ett bilföretag kvar nu som inte tillverkar alla komponenter i bilen

Är inte det Saabs egen spis med variabel kompression som dom använder?

2 182 Inlägg
19 november 2008
#105
blacken skrev:
Niklas1987 skrev:
blacken skrev:

Det var det dummaste man har hört i år. Om man tar bort motor,motorstyrning,chassi, växellåda,elsystem hjulupphänging, vad är det då som är kvar ifån Opel?. Lägg ner Opel istället och låt dom göra det dom gjorde ifrån början, symaskiner..

Då en del Saab bilar har Opels 1,8L motor så finns det en hel del komponeneter de delar,även Ford å Volvo delar komponenter. Det finn knappt ett bilföretag kvar nu som inte tillverkar alla komponenter i bilen

Är inte det Saabs egen spis med variabel kompression som dom använder?

Nope, Opel, åtminstone i de lite äldre.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 november 2008
#106
blacken skrev:
– Dessvärre är Saab idag inte mycket mer än en Opel på vilken man har klistrat märket Saab på motorhuven, säger han

Det var det dummaste man har hört i år. Om man tar bort motor,motorstyrning,chassi, växellåda,elsystem hjulupphänging, vad är det då som är kvar ifån Opel?. Lägg ner Opel istället och låt dom göra det dom gjorde ifrån början, symaskiner..

Nu vet jag inte riktigt hur du menade här men åtminstone motorstyrsystemet (Trionic8) är det då Saab som har utvecklat. Motorer med överladdning kommer även dom från Saab, övriga delar är väl blandat från hela GM koncernen.


Niklas1987 skrev:
Då en del Saab bilar har Opels 1,8L motor så finns det en hel del komponeneter de delar,även Ford å Volvo delar komponenter. Det finn knappt ett bilföretag kvar nu som inte tillverkar alla komponenter i bilen

1,8i ja. Den turbomatade (2,0t med annan mjukvara) är ju "Saabs". Fast egentligen så är det väl fel att säga så å, eftersom allting utvecklas innom GM för att kunna användas i mer än en bil. Är väl egentligen bara kaross och inredning som är specifikt för varje tillverkare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
19 november 2008
#107
S - Sälj
A - Aset
A - Annars
B - Byt   (till opel förstås)


blacken
19 november 2008
#108
Niklas1987 skrev:
blacken skrev:
Niklas1987 skrev:

Då en del Saab bilar har Opels 1,8L motor så finns det en hel del komponeneter de delar,även Ford å Volvo delar komponenter. Det finn knappt ett bilföretag kvar nu som inte tillverkar alla komponenter i bilen

Är inte det Saabs egen spis med variabel kompression som dom använder?

Nope, Opel, åtminstone i de lite äldre.

okej då så är det en Saab modell som man ska ducka för, men ärligt så värst "många komponenter" finns det inte i Saab ifrån Opel, visserligen så har GM prackat på Saab en del motorer men dom är ju få, dom som "räknas" är 2,0 och 2,3 resten är skit. Dom försökte även att lura på Saab sitt nya "superduper" chassie, men dom på Saab garvade läppen av sig när dom såg det och skickade tillbaka skiten till GM..

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 november 2008
#109
blacken skrev:
okej då så är det en Saab modell som man ska ducka för, men ärligt så värst "många komponenter" finns det inte i Saab ifrån Opel, visserligen så har GM prackat på Saab en del motorer men dom är ju få, dom som "räknas" är 2,0 och 2,3 resten är skit. Dom försökte även att lura på Saab sitt nya "superduper" chassie, men dom på Saab garvade läppen av sig när dom såg det och skickade tillbaka skiten till GM..

Eller hur? roll

GM äger Saab till själ och hjärta, så om GM säger att Saab ska använda deras chassie så är det så.

Saab kanske hade turen att GM lyssnade på dom.

Men om ägaren säger att si och så ska ske, då sker det också.

Det gäller även Ford vs Volvo...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

blacken
19 november 2008
#110
TurbOla skrev:
blacken skrev:
okej då så är det en Saab modell som man ska ducka för, men ärligt så värst "många komponenter" finns det inte i Saab ifrån Opel, visserligen så har GM prackat på Saab en del motorer men dom är ju få, dom som "räknas" är 2,0 och 2,3 resten är skit. Dom försökte även att lura på Saab sitt nya "superduper" chassie, men dom på Saab garvade läppen av sig när dom såg det och skickade tillbaka skiten till GM..

Eller hur? roll

GM äger Saab till själ och hjärta, så om GM säger att Saab ska använda deras chassie så är det så.

Saab kanske hade turen att GM lyssnade på dom.

Men om ägaren säger att si och så ska ske, då sker det också.

Det gäller även Ford vs Volvo...

Faktum är att så skedde det, det enda som är kvar av GM:S "superduperchassie" är ett plåtveck under framstolarna någonstans, för även GM måste lyssna till dom som VET vad och hur ett chassie ska se ut..

blacken
19 november 2008
#111
LuCiiifer skrev:
S - Sälj
A - Aset
A - Annars
B - Byt   (till opel förstås)

Håller med dig, dumt att klaga på Opel, har tjänat mycket stålar på dom när jag jobbade som bilmek ett tag..big_smile

2 164 Inlägg
19 november 2008
#112
Finns inget som heter opel eller saab när de gäller motorer eller chassi.
De är gemensamt inom hela GM och en global utveckling.
Sen så delar man upp dom mellan dom olika märkerna.
Saabs bilar är ju som sagt helt egna och inte delas med andra utom då cadilac bls och stor sminkade GM och subaru bil men de är en annan sak.

Sen har man ett lager med motorer och annan godis att ta av inom dom ramarna för märket och sen gör man sin bil.

Så är de för opel och saab.
Saab får mer premium saker än vag opel får och då är de för att opel är massproducerande medans saab är låg volym för mer sportiga bilar.

MVH

F


674 Inlägg
19 november 2008
#113
Jag kan säga att jag är inget saab fan. Men jag köper hellre 1000 saabar bara för att se dem överleva före jag sätter mig i en nazi släde som opel!     Om den jäveln börjar att säga att folk borde ge saab ett nådaskott för att det går dåligt just nu, så är chansen hyfsat stor att det är så det kommer att bli.  Börs finans systemet bygger nämligen mina herrar på förväntningar av vad människors investering ska ge utan att genuint tro på det dom investerar i. De ser bara pengarna... Om de förväntar sig att de förlorar investeringen för att det går dåligt just "nu" så går går det åt skogen för saab, eller vilken annan verksamhet som hellst.   Kan jämföras med en egen företagare som brinner för sin verksamhet- Han är supporten som hejar & tror på sitt lag trots att det går dåligt just "nu"    Mot 10 tusentals människor som investerar i en verksamhet bara för att få mer tillbaka- De är dem som vänder kappan efter vinden & hejar på den som det går bra för just "nu" utan att se den stora bilden framför sig.   Det kan kallas för girighet..

Den jävla nazin kan behålla sin opel.. tar inte i den med tång!   Jag hejar på våra egna & SAAB!!

With great freedom comes great responsebility

398 Inlägg
19 november 2008
#114
Vad trött man blir när man läser en sådan här tråd och inser hur mycket idioter det finns i Sverige?!?

Sverige måste ha en industri i grund och botten. Många här fattar tydligen inte hur mycket Saab betyder för Sverige. Går det dåligt för Sverige så kommer det bli sämre för alla som bor i Sverige.

Detta gäller Volvo, Ericsson, etc också...

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

4 001 Inlägg
19 november 2008
#115
viccoA skrev:
Gå in på jagrullar eller turboklubbens forum så är varannan fråga om dåliga automatlådor.
Jag känner 3st som kör S80 T6 samtliga bytt låda innan 25k mil, jag har en kompis som har en S80 140hk som också bytt låda vid 20k mil osv osv...
Bara ett exempel bland de hundratals trådarna som det finns att välja på http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=34680

min mätare slog över till 77.000 mil idag på väg hem från jobbet och det är en orörd orginallåda i den...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
19 november 2008
#116
Ramrod skrev:
Jag kan säga att jag är inget saab fan. Men jag köper hellre 1000 saabar bara för att se dem överleva före jag sätter mig i en nazi släde som opel!     Om den jäveln börjar att säga att folk borde ge saab ett nådaskott för att det går dåligt just nu, så är chansen hyfsat stor att det är så det kommer att bli.  Börs finans systemet bygger nämligen mina herrar på förväntningar av vad människors investering ska ge utan att genuint tro på det dom investerar i. De ser bara pengarna... Om de förväntar sig att de förlorar investeringen för att det går dåligt just "nu" så går går det åt skogen för saab, eller vilken annan verksamhet som hellst.   Kan jämföras med en egen företagare som brinner för sin verksamhet- Han är supporten som hejar & tror på sitt lag trots att det går dåligt just "nu"    Mot 10 tusentals människor som investerar i en verksamhet bara för att få mer tillbaka- De är dem som vänder kappan efter vinden & hejar på den som det går bra för just "nu" utan att se den stora bilden framför sig.   Det kan kallas för girighet..

Den jävla nazin kan behålla sin opel.. tar inte i den med tång!   Jag hejar på våra egna & SAAB!!

Uppenbarligen är du ingen affärsmänniska.
Driver man ett företag så måste man väl driva det med vinst? Har du inga pengar kan du inte köpa något, inte betala löner till ev arbetare. Som det ser ut nu så är detta verkligheten! Tror fan att de hellre satsar på ett märke och tar det folk som är kunnigt och flyttar över!

Fortfarande som många här inte förstår är att den verkliga marknaden ligger utanför Sverige. 
Har för mig att det var omkring 1300st nya Volvo V70 som såldes i oktober när jag kollade igenom våra siffror. Inte fan blir man fet på det så man har råd att dra runt en massa fabriker på det!
Både Volvo och Saab får ju rabattera ner priserna för att få sälja något!

Och i slutändan så är det Tysken som bygger de bästa bilarna.
Audi, Bmw & Merca

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

273 Inlägg
19 november 2008
#117
Ramrod skrev:
Jag kan säga att jag är inget saab fan. Men jag köper hellre 1000 saabar bara för att se dem överleva före jag sätter mig i en nazi släde som opel!     Om den jäveln börjar att säga att folk borde ge saab ett nådaskott för att det går dåligt just nu, så är chansen hyfsat stor att det är så det kommer att bli.  Börs finans systemet bygger nämligen mina herrar på förväntningar av vad människors investering ska ge utan att genuint tro på det dom investerar i. De ser bara pengarna... Om de förväntar sig att de förlorar investeringen för att det går dåligt just "nu" så går går det åt skogen för saab, eller vilken annan verksamhet som hellst.   Kan jämföras med en egen företagare som brinner för sin verksamhet- Han är supporten som hejar & tror på sitt lag trots att det går dåligt just "nu"    Mot 10 tusentals människor som investerar i en verksamhet bara för att få mer tillbaka- De är dem som vänder kappan efter vinden & hejar på den som det går bra för just "nu" utan att se den stora bilden framför sig.   Det kan kallas för girighet..

Den jävla nazin kan behålla sin opel.. tar inte i den med tång!   Jag hejar på våra egna & SAAB!!

haha du är den mest pinsamma tongue

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

Eliminator
1 441 Inlägg
19 november 2008
#118
Ford/GM/Chrysler har gemensamt nyligen begärt ett lån av Amerikanska staten på $25 Billioner!
Vad det blir i SKr får nån annan räkna ut.
Snacka om att det är kris för de biltillverkarna,,,,

,,, tror nog både Volvo och Saab ligger nära att säljas eller läggas ner, baserat på ovanstående info.

/Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (19 november 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

674 Inlägg
19 november 2008
#119
AudiTQ-90 skrev:
Ramrod skrev:
Jag kan säga att jag är inget saab fan. Men jag köper hellre 1000 saabar bara för att se dem överleva före jag sätter mig i en nazi släde som opel!     Om den jäveln börjar att säga att folk borde ge saab ett nådaskott för att det går dåligt just nu, så är chansen hyfsat stor att det är så det kommer att bli.  Börs finans systemet bygger nämligen mina herrar på förväntningar av vad människors investering ska ge utan att genuint tro på det dom investerar i. De ser bara pengarna... Om de förväntar sig att de förlorar investeringen för att det går dåligt just "nu" så går går det åt skogen för saab, eller vilken annan verksamhet som hellst.   Kan jämföras med en egen företagare som brinner för sin verksamhet- Han är supporten som hejar & tror på sitt lag trots att det går dåligt just "nu"    Mot 10 tusentals människor som investerar i en verksamhet bara för att få mer tillbaka- De är dem som vänder kappan efter vinden & hejar på den som det går bra för just "nu" utan att se den stora bilden framför sig.   Det kan kallas för girighet..

Den jävla nazin kan behålla sin opel.. tar inte i den med tång!   Jag hejar på våra egna & SAAB!!

haha du är den mest pinsamma tongue

haha.. Pinsam vet jag inte.. Men ordentligt rättfram!   lollol

With great freedom comes great responsebility

83 Inlägg
20 november 2008
#120
Köp svenskt! Vare sig det är Saab eller Volvo
Saab har inte många modeller men det är för att dom inte har ekonomiskt underlag för fler.  Men dom lägger krutet på det dom har o i mina ögon är det riktigt fina bilar.  Priserna på svenska bilar tycker jag inte är höga. Dom kanske inte har samma klass som Bmw och Audi rent utvecklingsmässigt men det återspeglar ganska fint på priserna också till Sveriges fördel.   
Volvo är större och har större modellurval. De gör mycket fina bilar de med. 
Tyskland är ca 7-8ggr större än Sverige.  Inte undra på att dom har resurser att utveckla mer modeller med tanke på alla inhemska köpare som finns där.   Det är synd att allmänna meningen (Framför allt här) är att bojkotta våra svenska bilfabrikatörer till fördel för ett land som skriver skitsaker om oss och enbart ser ekonomiska fördelar för sitt land.
-Har vi råd o åka dyra Bmw när vi inte har jobb? 
Satsa på Sverige!   Sluta vara Jante! Var stolta över vad vi skapat med de resurser vi har! Vi gör inga dåliga bilar!!

Turbo X


Sök