3438
Sök

Bmw e30 325 88- eller Bmw e39 523i -98

70 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#1
Tjenna allihopa, nu är det så att jag ska snart skaffa bil och vill ha lite råd ifrån er som har lite erfarenhet. Valet står som sagt mellan BMW 325 e30 års 88 och framåt eller pappas 523i e39 -98, det jag tänkt är att lägga runt en 30-40000kr på bil köpet (får ju billigare av pappa än att köpa på blocket.se tex).

Vilken bil tycker ni att jag ska köpa?

BMW e30 325
170hk
liten bus bil lätt att burna/sladda med och relativt billig skatt och försäkring.

Bmw e39 523
170hk där med men Större bil
försäkring/skatt?
Nyare & säkrare.

Så vad tycker ni jag ska välja? det jag är mest inne på är en e30. Men isåfall, vilken bil är den lättaste att trimma och få ut runt 170-200hk ur 523an sitter det m52 motor i och i e30 en m20. Ni som har någon av bilarna och har erfarenhet hur man kan få runt 190hk ur dom och hur man gör och ca pris kan gärna skriva. Vad behöver jag göra med respektive bil för att få ut ca 20hk extra?

Tacksam fär svar. MVH Jon
Senast redigerat av Jompan- (18 november 2008)


dARKiE
5 031 Inlägg
18 november 2008
#2
Jag säger bara en sak,

Det beror på vad du  ska använda bilen till, köra som en buse (e30..) Åka komfort bil, och smågasa lite ibland på motorvägen E39;a..

Och trimma en bil utan turbo motor är knappt lönt och kostar skjortan..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

70 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#3
Okej. Jag ska använda bilen varje dag och köra till skolan och så 8mil fram och tillbaka men vill också kunna åka och sladda/börna om jag känner för det. Men i 523an är det ju en 2.5l motor på 170hk , är den strypt eller eftersom bmws andra 2.5l motor ifrån 1998eller nått och fram är på 190hk? Men hur är e30in i drift då, billig eller dyr att äga/köra? Tacksam för svar MVH Jon!


Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
18 november 2008
#4
Jag personligen hade valt 325an, då det är en mkt mindre och lättare bil, sen så tycker jag att just e30 karossen är jäkligt snygg iaf dom lite "nyare".

dARKiE
5 031 Inlägg
18 november 2008
#5
Jompan- skrev:
Okej. Jag ska använda bilen varje dag och köra till skolan och så 8mil fram och tillbaka men vill också kunna åka och sladda/börna om jag känner för det. Men i 523an är det ju en 2.5l motor på 170hk , är den strypt eller eftersom bmws andra 2.5l motor ifrån 1998eller nått och fram är på 190hk? Men hur är e30in i drift då, billig eller dyr att äga/köra? Tacksam för svar MVH Jon!

Om du ska sladda osv, så tycker jag du ska köra med E30in.
E39 523 är ju inte direkt någon bil man ligger och sladdar runt med som en buse även om man kan..

smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

m3-lappis
18 november 2008
#6
jag hade valt 5-serien. visst den är lite större och tyngre men e-30s är inte riktigt moderna längre. jag har haft 5 stycken.. dom är inte hållbara för bus.. det är en bättre investering att köpa den nyare tycker jag.
det är min åsikt isf. även om jag håller med om att 325an är roligare så skulle jag iaf ha valt 5an.

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
18 november 2008
#7
För dom pengarna får du ju en riktigt fräsch e30! är riktigt sugen på en sån själv... men å andra sidan så är ju en e39 både modernare och bekvämare på alla sätt. Känns som det blir mindre problem med en nyare bil men samtidigt inte lika roligt kanske.


70 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#8
m3-lappis skrev:
jag hade valt 5-serien. visst den är lite större och tyngre men e-30s är inte riktigt moderna längre. jag har haft 5 stycken.. dom är inte hållbara för bus.. det är en bättre investering att köpa den nyare tycker jag.
det är min åsikt isf. även om jag håller med om att 325an är roligare så skulle jag iaf ha valt 5an.

okej, jag har svårt och välja dock, vet att e39an har bättre komfort och allt men är ändå sugen på en e30, jag har ju stort intresse för att skruva m.m ifall nått skulle gå sönder så jag vet inte.

R_fused skrev:
För dom pengarna får du ju en riktigt fräsch e30! är riktigt sugen på en sån själv... men å andra sidan så är ju en e39 både modernare och bekvämare på alla sätt. Känns som det blir mindre problem med en nyare bil men samtidigt inte lika roligt kanske.

Tack för svar, jo jag är sugen som fan på en bmw e30 325a med m3breddning m3vinge ,rallystolar och kanske båge m.m men sånt köper jag förstås i efterhand själv. Men är det lagligt och köpa en e30 och sätta på turbo på den och få igenom den genom besiktingen?
Senast redigerat av Jompan- (18 november 2008)


39 Inlägg
18 november 2008
#9
om det nu sitter m50!? motor i e30 som du skriver verkar det vara en rolig bil framför 523:an wink

70 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#10
_WmB_ skrev:
om det nu sitter m50!? motor i e30 som du skriver verkar det vara en rolig bil framför 523:an wink

oojoj fatta inte vad du menade förn jag sett att jag skrivit det;D haha menar att det sitter en m20 i e30.


dARKiE
5 031 Inlägg
18 november 2008
#11
Du får inte igenom en E30 med turbo genom besiktningen nej... tyvärr. smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

70 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#12
Darkie skrev:
Du får inte igenom en E30 med turbo genom besiktningen nej... tyvärr. smile

okej fan va surt, men kan man sätta i en m50 2,5l och få igenom ? Tacksam för svar.


735 Inlägg
18 november 2008
#13
Tror inte du får billigare försäkring med 325an mot 523. Långt fler som kraschat med 325or genom tiderna...

sitter m20 i 325 e30.

523 lönar sig att chippa till skillnad från de flesta andra sugmotorer(M20B25 lönar sig icke!) Qvarnis(itsfun) med hjälp av Jörg(powerchip) påstår att dom chippat och bänkat en 523. Gav runt 185hk på bakhjulen mot 170 innan

Och Ja!! 523 HAR 170hk på bakhjulen. T.V. bänkade en 523 1996 till 170hk på bakhjul. En 523 borde mao ha runt 192hk i motorn som den tidigare modellen med 2.5 liters sexa om man räknar med förlust i drivlina. Fråga mig inte varför BMW gjort  på detta viset...

Vad gäller valet av bil. E30n såklart big_smile Svårt att hitta en roligare bil. Och för 30-40 000:- lär du hitta en tokfin! Köp dock inget lik för 15-20 då får du bara problem...

70 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#14
tobee skrev:
Tror inte du får billigare försäkring med 325an mot 523. Långt fler som kraschat med 325or genom tiderna...

sitter m20 i 325 e30.

523 lönar sig att chippa till skillnad från de flesta andra sugmotorer(M20B25 lönar sig icke!) Qvarnis(itsfun) med hjälp av Jörg(powerchip) påstår att dom chippat och bänkat en 523. Gav runt 185hk på bakhjulen mot 170 innan

Och Ja!! 523 HAR 170hk på bakhjulen. T.V. bänkade en 523 1996 till 170hk på bakhjul. En 523 borde mao ha runt 192hk i motorn som den tidigare modellen med 2.5 liters sexa om man räknar med förlust i drivlina. Fråga mig inte varför BMW gjort  på detta viset...

Vad gäller valet av bil. E30n såklart big_smile Svårt att hitta en roligare bil. Och för 30-40 000:- lär du hitta en tokfin! Köp dock inget lik för 15-20 då får du bara problem...

Okej tack så mycket. Ja valet lutar helt klart mot en e30, jag vet tänkte lika bra och lägga lite pengar på den så får man något iaf, änn att köpa en e30 för 10-20k , för det priset är de flesta redan sönderkörda av andra ungdomar:P Men en e30 med m3"kitt" , rally stolar m.m får det nog bli. Svårt och finna någån 2d dock, men vad tycker ni 2d eller 4d ? jag vet faktiskt itne änn, båda är gryymmt snygga. E30 är den brutalaste bilen nånsin:)


1 799 Inlägg
18 november 2008
#15
E30 är så klart en mkt roligare bil medans E39 är en bekväm långfärdsbil. Så sett hamnar ju valet på E30in.
Men ska man snacka säkerhet (vilket man egentligen borde då det handlar om bus) så finns det ingen tvekan, då är det E39an som gäller. E30 är en väldigt klen bil säkerhetsmässigt, jag ser många likheter mellan E30 och en aluburk...


735 Inlägg
18 november 2008
#16
Hilmer skrev:
E30 är så klart en mkt roligare bil medans E39 är en bekväm långfärdsbil. Så sett hamnar ju valet på E30in.
Men ska man snacka säkerhet (vilket man egentligen borde då det handlar om bus) så finns det ingen tvekan, då är det E39an som gäller. E30 är en väldigt klen bil säkerhetsmässigt, jag ser många likheter mellan E30 och en aluburk...

Jag håller med... men... så tittar man på bilen och glömmer allt tråkigt igen:

https://www1.garaget.org/archive/45/44419/39110/large_39110-419921.jpg

BÖÖÖRNA!!!

Personligen är jag sugen på en äkta 325iM lik ovan. Helt klart är 2d mkt fräschare men 4d funkar också
Senast redigerat av tobee (18 november 2008)

40 Inlägg
18 november 2008
#17
Jag säger bara E30!!tongue


70 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#18
Ja den va riktigt fräsch, ska oxå försöka fåtag på 2d:)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 november 2008
#19
Välj E39, du ska köra långa sträckor varje dag och då är en stabil och säker bil mkt bättre. Då kommer förmodligen att hamna i en hel del situationer längs dessa vägarna och en undanmanöver i en E30 som är rätt lätt i baken jämfört med en E39 med ABS, ASC osv. Dessutom kommer du ha det betydligt mer avslappnat i E39 med klima osv, också nått att räkna med efter en lång skoldag.

Om du tar 523an, som du kommer få billigt enligt tidigare inlägg, så kommer du kunna köra den nått år utan att den sjunker allt för mycket i värde. Sen säljer du E39an och köper en E30 när du känner att du är mogen att hantera den. Eller så har du kanske fastnat i E39as komfort wink

En 523a duger alldeles utmärkt till att busa med, även om det är fan så mycket roligare i en E30. Men den dricker inte mycket och är rätt billig att äga. Tror det blir perfet som rolig pendlarbil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
19 november 2008
#20
Ska de va 5-serie ska de va e34.

E30in ä väl den finaste av dem alla iaf.
I min 325a men icke sportstolar i skinn så sitter man riktigt bekvämt. Inte hårda.
Mer utrustning då (tänk på att de är en 87a)
Ac
abs
nivåreglering ljus
farthållare
servo
diffbroms
Stora färddatorn

Tror de va allt som ä lite ovanligare på e30 utom diffbromsen då

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet


Sök