3573
Sök

Dra kabel ifrån kupén till bagageutrymmet i volvo 940 sedan.

603 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
Jag håller på o drar kablar (ström och lågnivå) till basen i min 940. Mycket enkelt att komma igenom torpedväggen och få plats under lister.
Men när jag kommer till baksätet stöter jag på problem. Det går ju inte att fälla sätena eller lossa dom enkelt (vad jag förstår) och jag hittar helt enkelt inte ut till bagageutrymmet.
Någon som har tips och trix!? Kan ju inte vara så himla svårt smile
Sebbe

In hoc signo vinces

264 Inlägg
20 november 2008
Det går att ta lös baksätet!! Titta lite så ser du!!

603 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
Kenko skrev:
Det går att ta lös baksätet!! Titta lite så ser du!!

Jag har tittat i några timmar nu. Kanske är det jag som är helt tappad, men en beskrivning av hur och framför allt vart de bultar jag ska lossa på sitter vore underbart.

Alternativt om det går att hitta igenom utan att lossa sätena.

In hoc signo vinces

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
20 november 2008
i glipanpå kanterna längst ner på ryggstödet (båda sidorna) finns det en böjd mettal bit som du ska böja upp  så kan du lossa det:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

603 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
Okej nu är självförtroendet allt annat än på topp. Jag hittade metallbitarna som turboforssen pratade om, fick loss delar av sätet så att jag kom åt att se hur det såg ut där bakom.
Dock så hittar jag fortfarande inte igenom. bara massa plåt och små små hål och jag hittar ingen väg. Jag behöver hjälp. Det måste ju finnas tusentals 940 med eftermonterad stereo och alltså ström drgen till bagaget. Är det bara jag som har sånt problem med detta?
Jag som var så glad i hågen när jag började och det var så lätt att komma igenom från motorrummet och listerna lossades med vanliga torx och allt var så bra med den här bilen...

In hoc signo vinces

Amega!
245 Inlägg
20 november 2008
Eftersom baksätet är tvådelat så börja med att ta bort sittdynan:

Ta fram en skruvmejsel, följ därefter sidobältet ner till bältesfästet som är precis vid delningen mellan säte och ryggstöd längst ut med dörrsidan. Tryck bort sätets tyg så ser du ett hål i sätets bottenplatta där det sticker igenom en metallpinne som du ska bända upp så den är rak och inte längre klämmer fast sätet. Gör likadant på andra sidan.
Därefter sätter du dig i baksätet som vanligt med bena lite isär, böj dig sedan framåt precis som du skulle justera förarsätet. Precis i mitten där, finns en en metallhake som man måste trycka uppåt samt dra sittdynan snett uppåt.
Metallhaken sitter gömd bakom tyget eller skinnet, vid delningen av sätet och golvmattan så att säga. Ganska svårt att förklara, men stoppa in fingrarna där så känner du och dra uppåt! wink

Ryggstödet fungerar ungefär på samma sak, det sitter en hake på vardera sida av bilen. Ungefär 10cm under hatthyllans höjd. Gör likadant här och sätt in handen bakom sätet där och känn efter så hittar du garanterat, då vet vi att det finns en hake där, bra!
Ta nu tag i ryggstödets underkant samt överkant och ta i allt du har och dra uppåt. Den sitter som sagt på en hake som hakats i uppifrån. Lyft som om du skulle lyfta tex en sandsäck en hand över och en hand under och bara ta i. Den lossnar tillslut om du rycker till några gånger.

Tog mig ungefär 5-10 minuter att få bort både ryggstöd och sittdyna, och jag hade ingen aning om hur jag skulle göra. Så bara ut i bilen och testa, funkar det inte får du skriva här igen så kan jag försöka hjälpa och förklara lite enklare kanske smile

/Andreas

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

603 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
AndreasXPS skrev:
Eftersom baksätet är tvådelat så börja med att ta bort sittdynan:

Ta fram en skruvmejsel, följ därefter sidobältet ner till bältesfästet som är precis vid delningen mellan säte och ryggstöd längst ut med dörrsidan. Tryck bort sätets tyg så ser du ett hål i sätets bottenplatta där det sticker igenom en metallpinne som du ska bända upp så den är rak och inte längre klämmer fast sätet. Gör likadant på andra sidan.
Därefter sätter du dig i baksätet som vanligt med bena lite isär, böj dig sedan framåt precis som du skulle justera förarsätet. Precis i mitten där, finns en en metallhake som man måste trycka uppåt samt dra sittdynan snett uppåt.
Metallhaken sitter gömd bakom tyget eller skinnet, vid delningen av sätet och golvmattan så att säga. Ganska svårt att förklara, men stoppa in fingrarna där så känner du och dra uppåt! wink

Ryggstödet fungerar ungefär på samma sak, det sitter en hake på vardera sida av bilen. Ungefär 10cm under hatthyllans höjd. Gör likadant här och sätt in handen bakom sätet där och känn efter så hittar du garanterat, då vet vi att det finns en hake där, bra!
Ta nu tag i ryggstödets underkant samt överkant och ta i allt du har och dra uppåt. Den sitter som sagt på en hake som hakats i uppifrån. Lyft som om du skulle lyfta tex en sandsäck en hand över och en hand under och bara ta i. Den lossnar tillslut om du rycker till några gånger.

Tog mig ungefär 5-10 minuter att få bort både ryggstöd och sittdyna, och jag hade ingen aning om hur jag skulle göra. Så bara ut i bilen och testa, funkar det inte får du skriva här igen så kan jag försöka hjälpa och förklara lite enklare kanske smile

/Andreas

Mycket bra förklarat! Så långt experimenterade jag mig faktiskt fram också. Dock tog det lite längre tid för mig. Men sen till själva grundproblemet, kabelgenomföringen. Vart? En lika bra förklaring på det så får jag fanimej bjuda på tårta!

In hoc signo vinces

644 Inlägg
20 november 2008
Går de inte i versta fall å göra ett nytt hål å ta en gummigenomföring å sätta i hålet å dra igenom kabeln i!

603 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
ogge89 skrev:
Går de inte i versta fall å göra ett nytt hål å ta en gummigenomföring å sätta i hålet å dra igenom kabeln i!

He har tänkt på det med. Det alternativet ligger väldigt nära till hands faktiskt big_smile
Ska bråka lite mera med det i helgen men annars får det nog bli så.

In hoc signo vinces

21 761 Inlägg
20 november 2008
På 240 så finns det iaf utrymme mellan ryggstödsplåten och hjulhuset, men det är väl säkert betydligt mindre mängd plåt i ryggstödet på 240 antar jag.

644 Inlägg
20 november 2008
Casanovan skrev:
ogge89 skrev:

He har tänkt på det med. Det alternativet ligger väldigt nära till hands faktiskt big_smile
Ska bråka lite mera med det i helgen men annars får det nog bli så.

Okej men tycker de låter konstigt att de inte finns nått hål nånstans!

Amega!
245 Inlägg
21 november 2008
Själva kabeldragningen kan jag inte ge några tips på hur man ska göra, eftersom jag själv inte kommit så långt ännu.
Men vad jag hade gjort är att borra två hål på ryggstödsplåten, så långt ner det går och så långt ut i hörnerna som möjligt. Storleken på hålen varierar givetvis pga vilken kabeltjocklek du har samt om du har flera kablar.
Alltså ett hål på höger sida och ett hål på vänster, sen gummivadderade runt om med exempelvis en kabelgenomföring av gummi. Tror det kan finnas att köpa på mekonomen eller liknande biltillbehörs affärer. Hoppa inte över detta steg, det är viktigt att kablarna inte kan skavas av pga vassa kanter. Plus kabel mot jord är det sista man vill ha i bilen, om man nu har någon kvar efteråt det vill säga wink

Sen varför man har hålen på vardera sida är för att det inte ska bli störningar mellan strömkabel och lågnivåkablarna, vilket man inte vill ha. smile

Lycka till!

/Andreas

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

85 Inlägg
20 mars 2009
Själv har jag precis dragit om mina jag drog mina i hålet som ligger nästan enda ute i kanten tittar du noga så ser du håll som är ungefär 2 cm  i diameter så stick in en ståltråd där så  kmr den ut ungefär vid gångjärnen i bagageluckan, pm mig om du inte fatta så ska jag försöka o va enu tydligare:)

" De viktigaste är inte att vara bra, De viktigaste är att man ser bra ut"

Sök