Eftersom baksätet är tvådelat så börja med att ta bort sittdynan:
Ta fram en skruvmejsel, följ därefter sidobältet ner till bältesfästet som är precis vid delningen mellan säte och ryggstöd längst ut med dörrsidan. Tryck bort sätets tyg så ser du ett hål i sätets bottenplatta där det sticker igenom en metallpinne som du ska bända upp så den är rak och inte längre klämmer fast sätet. Gör likadant på andra sidan.
Därefter sätter du dig i baksätet som vanligt med bena lite isär, böj dig sedan framåt precis som du skulle justera förarsätet. Precis i mitten där, finns en en metallhake som man måste trycka uppåt samt dra sittdynan snett uppåt.
Metallhaken sitter gömd bakom tyget eller skinnet, vid delningen av sätet och golvmattan så att säga. Ganska svårt att förklara, men stoppa in fingrarna där så känner du och dra uppåt!
Ryggstödet fungerar ungefär på samma sak, det sitter en hake på vardera sida av bilen. Ungefär 10cm under hatthyllans höjd. Gör likadant här och sätt in handen bakom sätet där och känn efter så hittar du garanterat, då vet vi att det finns en hake där, bra!
Ta nu tag i ryggstödets underkant samt överkant och ta i allt du har och dra uppåt. Den sitter som sagt på en hake som hakats i uppifrån. Lyft som om du skulle lyfta tex en sandsäck en hand över och en hand under och bara ta i. Den lossnar tillslut om du rycker till några gånger.
Tog mig ungefär 5-10 minuter att få bort både ryggstöd och sittdyna, och jag hade ingen aning om hur jag skulle göra. Så bara ut i bilen och testa, funkar det inte får du skriva här igen så kan jag försöka hjälpa och förklara lite enklare kanske
/Andreas