3597
Sök

Bra/billigt ställe att beställa kablar ifrån?

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
Tänker beställa en massa olika kablar i en massa meter och behöver hitta något bra och billigt ställe som kan ge fina kablar för just detta ändamål. Kablarna ska användas i bilen till vanlig spelning. Det bör finnas kopplingsdoser och andra tillbehör också. Alla tips är välkomna, rekomendera gärna prisvärda signalkablar. Vet inte varför men de billiga kablarna känns alltid så dåliga, kan vara min inbillning så rätta mig om jag har fel smile. Kollar man på db akuten så kostar första varianten 200, variant två 400kr och tredje varianten 800kr, är det verkligen så enormt stor skillnad mellan den billigaste och dyraste signalkabeln?
Senast redigerat av Sherlia (20 november 2008)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Nattdrömmare
137 Inlägg
20 november 2008
kolla på www.nardik.se dem har olika tillverkare, kablage, tillbehör och mycket annat. Ska du beställa mycket så ring dit och be om bättre priser.

..:: mer vild än tam ::..

624 Inlägg
20 november 2008
jag måste bara säga biltema om det är till vanlig spelning...massa storlekar på strömmingen samt alla tillbehör som behövs.

rca kablar har kjell&co en uppsjö av(även biltema)

och nej biltema är inte skit! en vanlig lyssnare som kopplar ngt med dessa kablar hör noll och ingenting i skillnad mot dubbelt så dyra varianter!samma metall i rubbet..

who´s the man?

1 727 Inlägg
20 november 2008
sherlia o guwib:
Dom billigaste kablarna innehåller oftast en hel del aluminium, och aluminium har inte lika bra egenskaper som koppar.
T.ex har du en 20 mm2 ren koppar, måste du upp mot 35mm2 med aluminium för att få samma egenskaper.
Man kan säga i det här fallet att aluminiumen hjälper till att få en billigare produkt.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

21 761 Inlägg
20 november 2008
Koppar har 0,017-0,018 i Rå
Aluminium har 0,028 i Rå

624 Inlägg
20 november 2008
glöm inte "för vanlig spelning" (han är alltså inte ute efter att gå med ngn audiofilklubb).

who´s the man?

457 Inlägg
20 november 2008
www.skyllermarks.se
www.blekingebilradio.se
Skyllermarks säkringshållare är kanon! big_smile

6 851 Inlägg
20 november 2008
guwib skrev:
glöm inte "för vanlig spelning" (han är alltså inte ute efter att gå med ngn audiofilklubb).

Kan bero på att man då kanske inte lyssnat på någon bättre kabel.  Att jämföra en tex. biltema kabel mot en bra eller ok HiFi kabel är som dag och natt, även för en "normal lyssnare".

Opps..pratade om signalkablar.
Senast redigerat av TT-Avant (20 november 2008)

730 Inlägg
20 november 2008
Swedol har hyffsade priser tycker jag smile köpte min 21 kvadratare där och den gick på ca 50 kr metern wink sen finns säkert alla andra kablar där också smile Kanske inte just rca kabel wink

Fölkesberg Racing =)

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
jag var och kolla runt på nårdik och tänkte tha de dära dls classic kablarna. 350kr för quatro (4) kabeln låter inte helt fel och vad jag vet så ska dls ha fina saker. Dom har även de kopplingsblock jag behöver. Ska kika runt på de länkar ni gett mig och se om jag hittar något bättre alternativ. Tack så mycket för tipsen. I med kablar menar jag både rca och vanliga högtalarkablar/strömkablar.

Vad tror/tycker ni om dls classic rca?
Senast redigerat av Sherlia (20 november 2008)

1 400 Inlägg
21 november 2008
Det är ENORM skillnad på tex signalkabel. Vi böt ut en ganska vanlig standardkabel i 300 kr klassen mot en silver kabel och jäklar vilken skillnad det blev. Särskilt diskanten som fick en mycket klarare klang och överlag ett mycket behagligare frontsystem.
Så nog hör man skillnad

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 november 2008
Biltema skulle dock jag inte rekommendera om man är ute efter billig kabel, jämförde senast i förra veckan och dom var betydligt dyrare än BRL tex. Konstigt tycker jag då BRL säljer kabel per meter och Biltema bara har färdiga paket med fast längd.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
Jag har en mds rca kabel sedan tidigare liggandes, jag vet att den har lite sämre kvalitet men undrar om det kommer märkas om den endast används till basar?

6 851 Inlägg
21 november 2008
Av erfarenhet kan jag säga att man märker av sämre kablar även till basen. Har testat lite olika kablar, allt från 3-400/5m till dem jag har nu (ganska dyra) och när jag koppla in dem så va det första jag märkte att basen vart väldigt mycke högre. Fick sänka min gain från 7 till 3.
Framsystemet har så sakta växt fram mer och mer och idag låter det, om man få säga det själv, ganska så bra (ja fråga JonasH annars, han har hört det)

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
vad tror du om dls clasic kablarna, rätt billiga men är det något att hänga i kulgranen i år?

6 851 Inlägg
21 november 2008
Om det blir bättre med dyrare kabler vet jag inte, för jag vet inte vad för saker du ska ha i bilen i övrigt? Det många inte tänker på är att komponenterna i resten av systemet spelar stor roll. Har du saker för kanske 5-6000, CD,högtalare, slutsteg så kommer kanske inte en kabel för 4000 låta mycke bättre än en kabel för 500:-. Men har du ist. cd,högtalare,steg för kanske runt 30 000, då kommer skillnaden att vara mycke större mellan dessa kablar.

624 Inlägg
21 november 2008
TT-Avant skrev:
Om det blir bättre med dyrare kabler vet jag inte, för jag vet inte vad för saker du ska ha i bilen i övrigt? Det många inte tänker på är att komponenterna i resten av systemet spelar stor roll. Har du saker för kanske 5-6000, CD,högtalare, slutsteg så kommer kanske inte en kabel för 4000 låta mycke bättre än en kabel för 500:-. Men har du ist. cd,högtalare,steg för kanske runt 30 000, då kommer skillnaden att vara mycke större mellan dessa kablar.

precis det här jag menar!! det är så onödigt att rekomendera kablar som i förhållande till övriga systemet kostar dubbelt så mkt..

fråga honom vad det är han skall spela /VAR han skall spela...

biltema duger utmärkt för detta, och som rubriken billigt och bra
blir inte billigare än biltema(de har ström i löpmeter) och bättre.?ja där kommer vi tbx till priset...

att påstå att han behöver dyra kvalitetskablar till sin jävla bas är ju helt befängt?!
fortfarande "till vanlig spelning"!??
självklart är det skillnad mellan kablar!!men jag missade nog att det stog att han skulle ut och tävla

who´s the man?

6 851 Inlägg
21 november 2008
Jag tror han ska spela i bilen..?!men vist, strömkabel kanske kan vara billigast där, själv tycker jag att företag som säljer svetsar och tillbehör är billigare/bättre.
Men vill man ha BRA kablar så kostar dem, vill man ha billiga kablar kan man kanske ta biltema,jula eller classes m.m..
Tyvärr går sällan bra och billiga hand i hand, prisvärda, ja kanske. Men betyder det att de är bra för det?

2 665 Inlägg
21 november 2008
Alu i kablar har jag svårt att tro. Även mycket billiga kablar har 99,99% ren koppar.

Billiga kablar o kopplingsdosor finns hos elfa.se (Allt mellan antenn o jord)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

6 851 Inlägg
21 november 2008
Rickard-v skrev:
Alu i kablar har jag svårt att tro. Även mycket billiga kablar har 99,99% ren koppar.

Billiga kablar o kopplingsdosor finns hos elfa.se (Allt mellan antenn o jord)

I ström kablar använd ibland alu tillsammans med koppar. viss har även enbart alu i kablarna.
I signalkablar så vet jag ej säkert, men jag skulle gärna vilja se oberoende tester på att det verkligen är 99.99% koppar i alla som skriver att de har det i sina kablar. Mina egna kablar är dock även silverpläterade, men de innehåller inte 99.99% koppar, det vet jag. Dock så kan jag lova att de låter bättre än kablar för 4-500 som har 99.99% koppar i sig.

Jaja, detta med signalkablar går att tjata om i evigheter utan att få ett 100% rätt svar, så är det bara..
Men man kan väl säga såhär, ska man köra på lite mera seriösa komponenter i övrigt så ska man inte spara in pengarna på kablar. Men kan man tänka sig en enklare och mera basic komponenter så kanske en signalkabel i 4-500:- klassen funkar bra.

Sök