3648
Sök

Bra/billigt ställe att beställa kablar ifrån?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
21 november 2008
Läste ett blindtest i någon av dom större ljudtidningarna (hemstereo) mellan vanlig lampsladd med pålödda och riktigt riktigt dyr signalkabel, ingen av testpersonerna kunde avgöra vilken som var svindyr och vilken som var vanlig skräpkabel. Inom ljud känns det som om folk (vilket jag ifs inte har något problem med, vill man ge bort pengar så får man göra det) har någon form av prestige i att bara köpa dyra saker, oavsätt skillnad.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

6 851 Inlägg
21 november 2008
discokapten skrev:
Läste ett blindtest i någon av dom större ljudtidningarna (hemstereo) mellan vanlig lampsladd med pålödda och riktigt riktigt dyr signalkabel, ingen av testpersonerna kunde avgöra vilken som var svindyr och vilken som var vanlig skräpkabel. Inom ljud känns det som om folk (vilket jag ifs inte har något problem med, vill man ge bort pengar så får man göra det) har någon form av prestige i att bara köpa dyra saker, oavsätt skillnad.

ofta är detta i en störningsfri miljö. Sitter du i en bil har du störningar precis överallt. men vist, kör du på en lampsladd i bilen om du vill det..
Men jag skulle gärna sätta mej i en sån test. Har haft blindtester i en lokal där jag inte viste vilken som va vilken, det slutade med att jag hörde inte skillnad mellan den dyraste och den i mellanklassen. De två billigaste hördes ganska så markant skillnad.

55 Inlägg
21 november 2008
Brl har hyffsade priser på kabel.
köpte lite kabel där, gas 50mm2, tror den kostade 78kr/m.

vet inte om de är en bra kabel, hade en annan billig 50mm2 kabel förut, den vägde som luft än i mot gas kabeln!!

16 197 Inlägg
21 november 2008
gorby_ skrev:
Brl har hyffsade priser på kabel.
köpte lite kabel där, gas 50mm2, tror den kostade 78kr/m.

vet inte om de är en bra kabel, hade en annan billig 50mm2 kabel förut, den vägde som luft än i mot gas kabeln!!

GAS har ingen 50mm 2 kabel.. dom har 35mm2 som max.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

55 Inlägg
21 november 2008
har då för mig att de var gas, men de var iaf 50mm2 kabel från brl ja köpte på lösmeter, köpte de i brls butik i borlänge!!

16 197 Inlägg
21 november 2008
gorby_ skrev:
har då för mig att de var gas, men de var iaf 50mm2 kabel från brl ja köpte på lösmeter, köpte de i brls butik i borlänge!!

va va de för färg på den?

de va säkerligen autoleads elle rockford kabel isf.. som sagt GAS finns bara som 35mm2 max.

55 Inlägg
21 november 2008
evilaudio skrev:
gorby_ skrev:

de va säkerligen autoleads elle rockford kabel isf.. som sagt GAS finns bara som 35mm2 max.

blå och silver va färgarna!! tyckte iaf att de var en prisvärd kabel!!

16 197 Inlägg
21 november 2008
gorby_ skrev:
evilaudio skrev:
gorby_ skrev:

blå och silver va färgarna!! tyckte iaf att de var en prisvärd kabel!!

då va de säkerligen autoleads.. GAS egna kabel finns endast som röd å svart/brun.

jo den kabeln e bra smile

ljudfantast
1 372 Inlägg
10 mars 2009
tänk på att om ni köper kabelkit är det med största sannolikhet alu blandat med kopparn i strömkabeln. Jag har frågat bl.a. mds, blekingebilradio, dbakuten, biltema.

Köper man dock lösa metrar så är det 100% koppar. Samma på alla ställena jag frågat på.

660 Inlägg
10 mars 2009
michieff skrev:
Köper man dock lösa metrar så är det 100% koppar. Samma på alla ställena jag frågat på.

Finns inget som heter 100% koppar wink Att göra kopparn så "ren" skulle kosta många gånger mer än vad det kostar idag.. Oftast ligger den på runt 99,9% men jag tror faktiskt inte den där 0.1% gör så mycket.

Jag lägger min röst på Skyllermarks 50 mm2 kabel. Kostar inte så mycket och innehåller så gott som ren koppar wink Dock är den "förtennad" vilket innebär att det har lagts ett tunt lager ten på varje kardel som skyddar den mot ärgning

Köpte MDS kopparkabel för 2 år sedan och den väger typ hälften av vad en vanlig kopparkabel av samma längd och dimension och för denna MDS kabel bestala jag nästan 1 000 kr för 6 meter!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

ljudfantast
1 372 Inlägg
10 mars 2009
rättelse: jag menar merparten (mer än 99%) koppar inte just 100%.

/Max

Sök