4236
Sök

Hemmaportning av topplock - Vad skall man göra?

5 710 Inlägg
1 december 2008
#21
Jag är av samma åsikt AndreasPlars, förbättra originalet men ändra inte på grundtänket.
Som sagt så är flödesteknik en hel vetenskap och ger man sig på att förändra en kanal bör man veta vad man gör eller att man har en topp som är "erkänt bra", flödestestad och provkörd med gott resultat i verkligheten som man kan kopiera.
Flödet är en sak....hållbarheten är en annan, vad händer om man tar bort gods på fel ställe, spricker det osv?

AndreasPlars skrev:
Frågan är bara hur mycket man vågar ge sig på sätet? Man vill ju inte ha för lite säte kvar...
Jag ska köra med standardventiler.

Såhär ser det ut efter 2min, visserligen avgas men samma visa borde ju gälla på både insug och avgas:
http://www.geting.se/image.php/2438-DSCF2176.JPG
(Bilden är klickbar för att få den större)

Vad tycker folket här? Lagom? Givetvis rör man ju inte anliggningsytan som skall fräsas en aning.
Det är en std 9000 topp -95.


M.V.H.
Ja.
Är absolut ingen expert i ämnet men det ser "flödesmässigt bra ut", jämför man den oportade avgaskanalen ser man ju hur mycket det handlar om= inte så mycket.
Min topprenovering blev såhär:
• Slipade bort kanten mellan säte/topp
• Slipade bort gjutskägg och kanter i kanalerna.
• Rengjorde allt.
• Bytte ventilskaftstätningar
• Slipade in ventilerna.

Kikade oxo på att matchporta insug/grenrör men vid en mätning visade det sig att passformen var så bra att jobbet var helt onödigt.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............


Sök