Ja, för 400hk behövs ju varken portad topp eller större ventiler men har man en topp vid sidan om så självklart vill man ju "förbättra" den så gott det går utan att äventyra ngt.
Jag har också en topp liggandes i garaget och undrar vad man kan göra utan att äventyra för mycket?
-Förstora upp kanaler låter vanskligt och onödigt enligt mig för 400hk på den motorn men det som står som nr,1 på listan är mirafräsning av ventiler och borttagning av vassa kanter runt ventilsätena.
Dvs, låta grundkonceptet på toppen/kanalerna vara och förbättra det.
Polera avgaskanaler och jämna till och putsa upp insugskanaler så gott det går.
Även att kanske porta upp sätet en aning då det stryper lite om man jämför med storleken på kanalen.
Så att "matchporta" ihop säte+kanal lite bättre än orginal är nog bra..!
Det borde göra mest nytta och vara minst riskabelt för en amatör som jag.
Frågan är bara hur mycket man vågar ge sig på sätet? Man vill ju inte ha för lite säte kvar...
Jag ska köra med standardventiler.
Såhär ser det ut efter 2min, visserligen avgas men samma visa borde ju gälla på både insug och avgas:
(Bilden är klickbar för att få den större)
Vad tycker folket här? Lagom? Givetvis rör man ju inte anliggningsytan som skall fräsas en aning.
Det är en std 9000 topp -95.
M.V.H.