hmm SBP vill inte att man ska ha 3" iaf vad jag har märkt för de är för mkt buller. men kika på SRFO.se tror jag där finns nyttig info om buller, trimning och andra tuning saker som är tillåtna.
ja sbp vill inte att du har 3 tum utan dämpare alla extrem raggare då det dundrar för mycket. 122Db är max för vad bilen får låta mellan 22,00 till 07,00 i tätbebygda områden.
Om de är 3" eller 7" lär inte ha någon speciell betydelse. Kör du med raka 1" pipor så kommer du få nerslag ändå. Så storleken på röret spelar ingen roll det är de imellan som gör grejen
ja sbp vill inte att du har 3 tum utan dämpare alla extrem raggare då det dundrar för mycket. 122Db är max för vad bilen får låta mellan 22,00 till 07,00 i tätbebygda områden.
Vet du hur mkt 122bD är egentligen ?
SBP har regler för detta med & de litter åtskilliga dB under 100.
Vet du hur mkt 122bD är egentligen ?
SBP har regler för detta med & de litter åtskilliga dB under 100.
ska man följa deras nya regler så får inte en bil låta mer än va den gör orginal från fabrik.. men ofta så e de ju upp till besiktningsmannen å bedömma de.
92db vid 100cm avstånd mätt snett bakåt i 45 graders (+ - 10 grader) vinkel med 3500 RPM
Bilen skall stå fritt från eventuella reflektions ytor, så som vägg eller liknande. Fritt 10m på var sida om bilen och 3 meter framför samt FRITT bakåt
Senast redigerat av PeppeVectra (22 november 2008)
vet inte hur de e mä äldre bilar men till min förra honda å till volvon ja precis skaffat så fick ja mä ett extra pappar samtidigt som mitt nya ägarbevis. å på de pappret så står de va just den bilen har fö DB på tomgång å under färd.
på pappret till volvon tror ja att de stod 84db på tomgång å nånting på 70+ under färd. men sen så kan ju SBP ha en liten övre gräns om dom ser att man kanske har bytt avgassystem å dyligt.
Hahahaha, din lär inte gå igenom, förutsatt att besiktningsmannen inte är döv Du kan inte be hansen tillverka en del av det nya systemet nu så du får fräscha dämpare?