3490
Sök

Bmw IX på bromsbänk?

457 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
Hej!

Var nere och besiktade min Bmw 325 IX -89 i onsdags. Det som är konstigt tycker jag det är att dom körde den i bromsbänken. Får dom göra så, håller grejerna eller klarar Bmw's 4x4 av det?

Mvh Andreas

Majestas
1 319 Inlägg
23 november 2008
Klart dom får göra så!, måste ju testa bromsarna.

Team VeboTrim

Drop Shop
926 Inlägg
457 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
Ja det förstår jag, men det är ju en 4x4. Volvos awd får dom ju inte köra i bänken! Men min får dom köra?

Trafikledare
563 Inlägg
23 november 2008
Vet inte hur det är med BMW:s mellandiff, men Volvos på AWD:erna är känslig. Därför körs inte dom i bromsbänk...
Senast redigerat av Melin (23 november 2008)

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
23 november 2008
Min bil har dom aldrig kört i bromsbänken, brukar provbromsa på planen utanför bara. Men har för mig att vissa besiktningsstationer har bromstestare för 4wd också.

457 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
Ja, dom har det inte på stationen i Rättvik ialla fall. Tråkigt om dom kör sönder 4kraffset bara för att dom ska prova bromsarna när dom inte kör upp Volvos bilar i bänken!

supermikaela
23 november 2008
325 IX-diffen är vad jag har hört inte den bästa när det kommer till hållbarhet (inte lika dålig som Volvos första AWD men ändå).

Vet ingenting säkert men minst sagt tråkigt om diffen tagit skada av bromstestet.

457 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
Den kanske inte har skadats, men slitit kanske den har gjort! Saken är den att jag fick 2:or jag ska åtgärda. Så bromsbänken kommer ju komma igen. Fast den här gången säger jag att dom inte får köra den i bänken!

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
24 november 2008
Jag har aldrig läst någonstans att någon fått sin 4WD bil förstörd hos bilprovningen. Det rullar så sakta så det är ingen fara.
Senast redigerat av Rspeter (24 november 2008)

672 Inlägg
25 november 2008
Aern skrev:
Den kanske inte har skadats, men slitit kanske den har gjort! Saken är den att jag fick 2:or jag ska åtgärda. Så bromsbänken kommer ju komma igen. Fast den här gången säger jag att dom inte får köra den i bänken!

Ja om de va bromsarna som skulle åtgärdas, annars inte iår iaf...

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Utbildare
34 Inlägg
25 november 2008
Hej såg att du fåt din bil testad i bromsbänken.! De skall du alldrig alldrig alldrig göra.!! det kvittar om dom kör sakta eller fort alldrig alldrig.!! dom skall endast kolla bromsarna på väg inget annat..!!

543 Inlägg
25 november 2008
Dom har kört min Audi i bromsbänken varje år sen jag köpte den, har inte märkt någon skillnad iaf.

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

1 661 Inlägg
25 november 2008
Det beror helt vad man har för nån AWD. De lite modernare fejk AWD kan ju köras men en Äkta AWD mår inte bra av det.

Mina GTs körs aldrig i bromsbänk.

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
25 november 2008
Hardjim skrev:
Det beror helt vad man har för nån AWD. De lite modernare fejk AWD kan ju köras men en Äkta AWD mår inte bra av det.

Mina GTs körs aldrig i bromsbänk.

Fejk AWD? utveckla gärna ditt svar.

Darth Vader
1 644 Inlägg
25 november 2008
Det är väl endast de bilar som har konstant fyrhjulsdrift, typ Mazda 323 GTX som inte får testas i bromsbänk hos SBP. De med mellandiff bör ju klara av det.

Braaaaap?

KHRacing
25 november 2008
DoWahDiddy skrev:
Det är väl endast de bilar som har konstant fyrhjulsdrift, typ Mazda 323 GTX som inte får testas i bromsbänk hos SBP. De med mellandiff bör ju klara av det.

Mellandiff = konstand 4wd.
finns även 4wd-bilar utan mellandiff =omöjliga att köra i bromsrullarna

urkopplingsbar 4wd = ok till bromsrullarna.

457 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
Ser att det är delade meningar här! Och vissa skriver hur 4x4 funkar. Men jag vill veta, ska jag skrika rätt ut när dom provar den på bänken? smile

Mvh

Random Hero
4 047 Inlägg
25 november 2008
min kör dom inte i bromsbänk på SBP, Legacy SW har urkopplingsbar framshjulsdrift genom att sätta i en hängsäkring  i en klen liten kabel som hänger i motorrummet, medans sedanen har permanent 4WD smile

Dog food lid. Backwards

8 Inlägg
15 januari 2009
Tänkte bara hugga in och fråga hur pass bra är bmw:s 4x4? MVH

Sök