2635
Sök

Antalet passagerare? kryphål eller vad?

Old School Ford
600 Inlägg
4 mars 2006
Trådstartare
hur är det man blir ju förvirrad?!

om man kollar på reg.bevis så står det att den är te.x reggad för 3 pers som i mitt fall... (kan sätta in en kaptenstol och en soffa om jag vill)

men så står det:

Det är bilens maximala lastvikt (bilens totalvikt) som styr hur många passagerare man kan ta i ett fordon och det framgår av bilens registreringsbevis.

I Trafikförordningen 3 kap 78 § står det så här:
'Ett fordon får inte lastas på sådant sätt att
1. förarens sikt eller möjlighetr till manövrering hindras, eller
2. föreskrivna körriktningstecken, stopptecken, lyktor eller strålkastare skyms.

79 § 'På eller i ett fordon får passagerre inte tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att fara kan uppstå'.

info taget från: http://www.ntf.se/konsument/fraga1318.a … /lag32.gif

så hur fan blire om man kan garantera passagerarnas säkerhet? tycker snuten? och bilprovningen?

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

too fast to live, too young to die
357 Inlägg
4 mars 2006
man får ha så många passagerare som står i reg.utdraget...men man får TILLFÄLLIGT ha flera smile (vet inte om de e max en pers. till + de som står i reg.utdraget)

Old School Ford
600 Inlägg
4 mars 2006
Trådstartare
tillfälliga är väll alla i bilen?

kan man ju säga till alla snutar isåfall... - ne det är bara tillfälligt:)

Old School Ford
600 Inlägg
4 mars 2006
Trådstartare
och om dom skulle hitta 30 pers i bilen vad gör dom då??

too fast to live, too young to die
357 Inlägg
4 mars 2006
Catling skrev:

dom skulle väl inte säga nåt ifall den e besiktigad för 29 pers..tongue
"vet inte om de e max en pers. till + de som står i reg.utdraget" smile

Lastbilschaufför
186 Inlägg
4 mars 2006
Ehumm ja det är maximivikten man får ha med sig som gäller enligt min fordonslärare,minns att han gick igenom dethär på en lektion förra året.
MEN! Blir det över 8 pers. i bilen så räknas det ju som buss, tänk på det (fast jag tror inte någon packar in 8 pers i en liten personbil utan att överskrida maxvikten!)
Och ja, det stämmer att föraren ska kunna ha sikt om man skjutsar och dessutom ska alla ha bälte!
Senast redigerat av Volvo_Elin (4 mars 2006)

Ride Hard-Die Free!

719 Inlägg
4 mars 2006
Som elin säger maximivikten bestämmer. sen är det passagerarnas problem att ha bälte om dom är över 15.

live free, die young.

37 Inlägg
4 mars 2006
Så länge alla bälten i bilen används och maximivikten inte överskrids får man ha fler passagerare. Dock så gäller inga försäkringar för dom som inte är bältade.
Senast redigerat av Riven (4 mars 2006)

157 Inlägg
4 mars 2006
I Finland står det i lagen att man får tillfälligt ha 20% fler personer än vad som anges i registerutdraget. dvs. en personbil reg. för 5 får tillfälligt ha 6st.

men poliserna brukar inte va allt för sträng på denna punkt. Hört många historier om personer som klarat sig undan med kommentaren "bara tillfälligt" fastde varit flera än 20%

Direktör
305 Inlägg
4 mars 2006
Vart tog ni körkort undrar jag ???? Det får aldrig färdas fler personer i en bil än vad det står i regbeviset....... Och det är inte för skoj skull som polisen skriver ut böter för sådana dummdristigheter....... Enda undantag då lagar och regler ändras är vid fara för allmänhet, vill säg att du har 10 pers med dig för att du ska till sjukhuset med dom (dom måste i princip vara döende) för att detta ska träda i kraft, och vi nödlägen som att det är fara för annans liv är det inte olagligt att köra mot rött, träda över hastighetsgränser, bryta mot andra förbud.

Speed limit are only for pussy

37 Inlägg
4 mars 2006
Nallen_sthlm skrev:
Vart tog ni körkort undrar jag ???? Det får aldrig färdas fler personer i en bil än vad det står i regbeviset....... Och det är inte för skoj skull som polisen skriver ut böter för sådana dummdristigheter....... Enda undantag då lagar och regler ändras är vid fara för allmänhet, vill säg att du har 10 pers med dig för att du ska till sjukhuset med dom (dom måste i princip vara döende) för att detta ska träda i kraft, och vi nödlägen som att det är fara för annans liv är det inte olagligt att köra mot rött, träda över hastighetsgränser, bryta mot andra förbud.

Jag har tagit mitt i Örebro.. Och enligt min lärare så får man ha fler personer i bilen än vad som står i regbeviset. Men som jag skrev tidigare så måste alla bältesplatser vara använda och det gäller inga försäkringar för obältade. Jag ställde nämligen frågan på teorikursen.

Old School Ford
600 Inlägg
4 mars 2006
Trådstartare
okej... borde det gå med 3+ 1 stol + 3 en soffa = 7 smile

Jägermeister
910 Inlägg
4 mars 2006
Joodå bara att lasta in så många soffor du vill i vanen, har ett par kompisar som äger en sk partybuss.
En van som är lb-reggad för bara förare + 3 till och gallret ska va emellan.
Men det finns just nu 2st 3 sits soffor, 4 kaptensstolar och helsoffa fram.
Så det brukar sitta typ närmare 20 pers i bilen på helgerna, speciellt efter att alla krogar stängt så sitter det massa folk och dricker HB och öl.smile
Sitter bara en liten ventil uppe i taket så ni kan föreställa er hur MKT rök det är där inne när 10-20 pers röker samtidigt.smile
Den har blivit stoppad MÅNGA ggr och aldrig har nån klagat över hur mkt folk som sitter i den!

Bara att plocka bort allt till besiktningen och sätta dit gallret...
Senast redigerat av gemini78 (4 mars 2006)

En gång är ingen gång...

42 Inlägg
4 mars 2006
Catling skrev:

Dom som inte har bälten på sig får ju böter t.ex

"Den största skillnaden mellan pojkar och män är priset på deras leksaker" /Playboy

draminbil.nu
1 382 Inlägg
5 mars 2006
gemini78 skrev:
Joodå bara att lasta in så många soffor du vill i vanen, har ett par kompisar som äger en sk partybuss.
En van som är lb-reggad för bara förare + 3 till och gallret ska va emellan.
Men det finns just nu 2st 3 sits soffor, 4 kaptensstolar och helsoffa fram.
Så det brukar sitta typ närmare 20 pers i bilen på helgerna, speciellt efter att alla krogar stängt så sitter det massa folk och dricker HB och öl.smile
Sitter bara en liten ventil uppe i taket så ni kan föreställa er hur MKT rök det är där inne när 10-20 pers röker samtidigt.smile
Den har blivit stoppad MÅNGA ggr och aldrig har nån klagat över hur mkt folk som sitter i den!

Bara att plocka bort allt till besiktningen och sätta dit gallret...

Shit vad coooooolt (Hör ironin wink )

BMW Power
2 362 Inlägg
5 mars 2006
Pegg skrev:
Catling skrev:

Dom som inte har bälten på sig får ju böter t.ex

Där har du nog lite fel faktiskt. En "lärare" på körkortsproffsen sa att man får sitta fler i baksätet än vad dom är till för, bara man inte sitter på varandra. Så om man sitter t.ex. fyra stycken bak, bredvid varandra, inte i knäna, så får du åka så.

mvh Kevin

BMW, bogsering med wire :/

9 108 Inlägg
5 mars 2006
Nallen_sthlm skrev:

Föjdfråga, vart tog DU körkort om dom lär er felaktigt? Man får sitta fler i bilen tillfälligt om alla bälten används (alla behöver inte vara bältade) och man inte överskrider maxlasten eller då 8 personer som det nämndes tidigare.

En liten anekdot smile
Stod parkerad på fel sida gatan uppepå trottoaren en gång med 7 pers inklusive mig i min första omega för typ 4 år sen, då kom polisen och undrade vad jag gjorde, ursäkten från den lätt berusade polaren i passagerarsätet blev att "vi väntar bara på en till så ska vi åka sen" wink Dom brydde sig inte utan gick iväg..

59 Inlägg
5 mars 2006
HÄR HAR NI:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=1546 … ion=1.html

Citat:

"
Är det tillåtet att ta fler passagerare än vad det finns bälten för?
Detta gäller t.o.m. 30 juni 2006:

Det är i princip tillåtet, enligt följande:

De personer som är i fordonet ska först och främst sitta på de platser där det finns bälten och använda dem

Därefter är det högsta tillåtna maxlast för fordonet som avgör om fler passagerare får tas med i bilen, maxlasten får inte överskridas

Passagerarna får inte inkräkta på förarens utrymme så att fara kan uppstå
"

"
Detta gäller fr.o.m. 1 juli 2006:

I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för och passagerare ska färdas på de platser som är avsedda för dem

På motorcykel får passagerare (endast en) bara tas med om motorcykeln har en avsedd plats för passagerare

I sidovang till motorcykel får bara det antal passagerare som vagnen är avsedd för sitta
Motorcykelföraren måste ha fyllt 18 år för att få ta passagerare (gäller även i sidovagn)
"

En fråga?
Min bil (audi a4) är registrerad för att ta 4 passagerare
Men har 4+1 bälten (alltså 4 3punkts bälten och ett 2 punktsbälte i mitten), jag får alltså bara ta 4 passagerare fr.o.m 1 juli 06?
Senast redigerat av jonte_a4 (5 mars 2006)

Audi A4 V6 2,8 30v Quattro (2000)
http://www.garaget.org/?car=5515

21 761 Inlägg
5 mars 2006
4+1 bälten= förare+4 passagerare. Du får ta 4 passagerare både nu och även efter 1 juli.

Sök