3149
Sök

850 T5 problem med laddtryck

4 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#1
hej har en 850 t5 som är chippad men laddar bara 0.5 bar kan man höja det med en dator eller? för när jag stryper slangen till wg så klipper den vid 07-08
den går väldigt bra trots det låga trycket över 300hk iaf

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
24 november 2008
#2
underlättar om du säger vad de är för chip, och har du monterat laddtrycks mätaren rätt?, och du ska INTE börjar leka själv med laddtrycket om du nu inte vet exakt vad du sysslar med, mer ladd fodrar mer bränsle...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

845 Inlägg
24 november 2008
#3
skruva på Wg stången. är änklaste sättet att höjja laddet. annars kanske dags för större turbo.


4 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#4
jag vet inte vad det är för chip i den och jag har köpt bilen som den är

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2008
#5
Ta ur styrboxen och kolla vad det är för chip då, tar några minuter och underlättar för felsökning. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 248 Inlägg
24 november 2008
#6
ALFAHANNEN skrev:
hej har en 850 t5 som är chippad men laddar bara 0.5 bar kan man höja det med en dator eller? för när jag stryper slangen till wg så klipper den vid 07-08
den går väldigt bra trots det låga trycket över 300hk iaf

Har du kollat så du inte har några läckage?
Har du kollat ifall katalysatorn är hel och inte igensatt?
Har du kollat så att wastegaten verkar normal?
Har du mätt trycket med en vettig mätare?
Har du kollat så den faktiskt är chipad?

De laddar 0,65-0,68 bar, SOM MEST original. Men det är ett par pucklar på laddtryckskurvan, så normaltrycket blir lägre än 0,65. Och klipper den vid 0,7-0,8 så är det nåt som definitivt inte stämmer. Jag har laddat 1bar+ men ganska mycket gjort åt motorn och standard styrbox utan att det klipper. F.ö måste det va en hel del gjort åt den om du får ut såna effekter vid så lågt tryck? 300hk är svårt att få ut utan att börja bygga om på riktigt...
Senast redigerat av Marlboroman (24 november 2008)


4 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#7
ja det är en hel del gjort med motorn tror jag sitter annan koppling å tryck platta trög koppling som fan   h-stakar motorn är renoverad för ca 4mån sedan massa kvitton. jag vet inte varför den går så bra å jag får inte tag på ägaren innan.. faktiskt inte helt säker på om den är chippad men mycket pengar nerlaggt på motorn så antar väll att den är det. den går nått så endast in i helvete iaf smile

4 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#8
nä jag har inte kollat något alls faktiskt. svårt att tro att den har laddat mycket mer för ägaren innan för den går ju knappt å köra haft en 855 t5r innan å det är ju som natt å dag. detta är ju bara en 2.3t t5
kan ju gasa upp den så den spinner på 3an rakt fram men det är nånting som dom brötat med för det är en slang dom tagit väck så man hör dump ljudet tydligare antar jag. nått samband tro? bilen står inställd för vintern iaf tacksam för alla svar ska åka ut å kolla om det sitter ett chip i den i veckan

8 248 Inlägg
25 november 2008
#9
Va är det för slang som tagit bort då?


1 353 Inlägg
26 november 2008
#10
på din orginalmätare i bilen ovanför motor temp / tankmätare. hur mycket visare den där när du gasar fullt?
går den halvvägs på de vita fältet så e de 0,5 går den hela vägen ut så e de 1bar.


Reservdansk
6 271 Inlägg
26 november 2008
#11
Crille88 skrev:
på din orginalmätare i bilen ovanför motor temp / tankmätare. hur mycket visare den där när du gasar fullt?
går den halvvägs på de vita fältet så e de 0,5 går den hela vägen ut så e de 1bar.

Den är opålitlig.

På Turbo-Freddes bil, som laddar 1,35 bar går mätaren bara halvvägs.
På min bil, som ska (enligt chipet) ge 1,2 bar går den typ 1-2cm utanför det vita fältet...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 Inlägg
19 februari 2009
#12
Vad kan det vara för fel om ?

850 t5 chippas och ökar i turbotryck.
Sedan slutar det fungera och sjunker. Och landar runt orginal igen vid 0,4 bar.

109 Inlägg
8 oktober 2011
#13
har väldigt lite tryck i min turbo, om man tittar på originalmätaren så står min endast 15 mm upp  från starten på mätaren.   alltså väldigt lågt.  om ni säger att den laddar 05 på halva så laddar nog fan min bara 0.2 nu.    hur och var ställer jag in trycket??   

( har aldrig skruvat turbo tidigare )

den har stått högre innan men nu står den bara som sagt 15 - 20 mm från start.



Sök