bumpe skrev:
SE skrev:
(Den är inte chippad utan enbart styrdonet som är ändrat)
Ska reda ut begrepp åt dig...
Motorstyrdningen är digital med ett minne för hur mkt bränsle, tändning och laddtryck ska vara efter vissa parametrar t.ex varvtal, hur mkt gas, temperatur, tryck i insuget osv...
Det minnet ligger i en liten elektrisk krets som ett flashminne ungefär. Förr så plockade man ur det minnet och bytte mot ett annat med andra data som ändrade bränsle, tändning osv...
Numera så kopplar man upp styrdonet till en dator och ersätter datan i minnet med ny data som leveraras från programeringsdator...
Så innan så bytte man till en annan flashenhet och nu så tankar man in nytt innehåll bara...
Din bil är modifierad på det nyare sättet. Optimerad som många väljer att kalla det numera.
Försök att få tag på ett originalstyrdon (databox) och lämna den till verkstan. Är felet kvar så är det inte trimmingens fel utan något annat...
Skenladdar den kan det mkt väl vara WG-armen som kärvar om magnetventilen fungerar som den ska.
Läs gärna denna:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=88691