3701
Sök

Hur går en trimning av styrdon till??

202 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#1
Har pga problem med överladdning av turbon lämnat in min 900 2,0T till en Saab verkstad.
Enligt dom beror överladdningen på att "styrdonet ärtrimmat"?
Hur funkar detta? O vad innebär en trimmning av styrdonet? Har ingen koll alls...

Mercedes C 350 AMG

1 004 Inlägg
25 november 2008
#2
chippad?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

518 Inlägg
25 november 2008
#3
styrdonet är trimmat= det är annan programvara som bestämmer över bränsle/ tändning o i vissa fall laddtryck.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

2 164 Inlägg
25 november 2008
#4
Frågan är istället vad har du för problem som gjort att du måste ha lämnat in den?
Är de en firma som inte gjort rätt så kan de bli en hel del fel.

MVH

F


202 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#5
Jag har haft problem med att trubon slår ifrån. Saab rengjorde magnetventilen m.m och problemet har försvunnit.. Pratade med den gamla ägaren som sa att bilen blivit trimmad hos STT i Sundsvall.
Sökte på STT och fann STT Emtec. Någon som vet om det är samma företag?

(Den är inte chippad utan enbart styrdonet som är ändrat)
Senast redigerat av SE (25 november 2008)

Mercedes C 350 AMG

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 november 2008
#6
SE skrev:
(Den är inte chippad utan enbart styrdonet som är ändrat)

Ska reda ut begrepp åt dig...

Motorstyrdningen är digital med ett minne för hur mkt bränsle, tändning och laddtryck ska vara efter vissa parametrar t.ex varvtal, hur mkt gas, temperatur, tryck i insuget osv...

Det minnet ligger i en liten elektrisk krets som ett flashminne ungefär. Förr så plockade man ur det minnet och bytte mot ett annat med andra data som ändrade bränsle, tändning osv...

Numera så kopplar man upp styrdonet till en dator och ersätter datan i minnet med ny data som leveraras från programeringsdator...

Så innan så bytte man till en annan flashenhet och nu så tankar man in nytt innehåll bara...

Din bil är modifierad på det nyare sättet. Optimerad som många väljer att kalla det numera.

Försök att få tag på ett originalstyrdon (databox) och lämna den till verkstan. Är felet kvar så är det inte trimmingens fel utan något annat...

Skenladdar den kan det mkt väl vara WG-armen som kärvar om magnetventilen fungerar som den ska.
Läs gärna denna: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=88691


202 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#7
bumpe skrev:
SE skrev:
(Den är inte chippad utan enbart styrdonet som är ändrat)

Ska reda ut begrepp åt dig...

Motorstyrdningen är digital med ett minne för hur mkt bränsle, tändning och laddtryck ska vara efter vissa parametrar t.ex varvtal, hur mkt gas, temperatur, tryck i insuget osv...

Det minnet ligger i en liten elektrisk krets som ett flashminne ungefär. Förr så plockade man ur det minnet och bytte mot ett annat med andra data som ändrade bränsle, tändning osv...

Numera så kopplar man upp styrdonet till en dator och ersätter datan i minnet med ny data som leveraras från programeringsdator...

Så innan så bytte man till en annan flashenhet och nu så tankar man in nytt innehåll bara...

Din bil är modifierad på det nyare sättet. Optimerad som många väljer att kalla det numera.

Försök att få tag på ett originalstyrdon (databox) och lämna den till verkstan. Är felet kvar så är det inte trimmingens fel utan något annat...

Skenladdar den kan det mkt väl vara WG-armen som kärvar om magnetventilen fungerar som den ska.
Läs gärna denna: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=88691

Så skillnaden mellan att trimma via styrdonet och att chippa är den att vid chippning så byter man chippet, medans man ändrar bilens data vid trimning av styrdonet? Har jag uppfattat rätt?

Sen undrar jag hur man kan få reda på vilken effekt man har i bilen? Bilen är en Saab 900 2,0T Talladega och styrdonet ska ha levererats av STT vid nybilsleverans. Finns det något lätt sätt att kolla effekten?


(Tack för länken och förklaringen!)

Mercedes C 350 AMG

2 164 Inlägg
25 november 2008
#8
SE skrev:
bumpe skrev:
SE skrev:
(Den är inte chippad utan enbart styrdonet som är ändrat)

Ska reda ut begrepp åt dig...

Motorstyrdningen är digital med ett minne för hur mkt bränsle, tändning och laddtryck ska vara efter vissa parametrar t.ex varvtal, hur mkt gas, temperatur, tryck i insuget osv...

Det minnet ligger i en liten elektrisk krets som ett flashminne ungefär. Förr så plockade man ur det minnet och bytte mot ett annat med andra data som ändrade bränsle, tändning osv...

Numera så kopplar man upp styrdonet till en dator och ersätter datan i minnet med ny data som leveraras från programeringsdator...

Så innan så bytte man till en annan flashenhet och nu så tankar man in nytt innehåll bara...

Din bil är modifierad på det nyare sättet. Optimerad som många väljer att kalla det numera.

Försök att få tag på ett originalstyrdon (databox) och lämna den till verkstan. Är felet kvar så är det inte trimmingens fel utan något annat...

Skenladdar den kan det mkt väl vara WG-armen som kärvar om magnetventilen fungerar som den ska.
Läs gärna denna: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=88691

Så skillnaden mellan att trimma via styrdonet och att chippa är den att vid chippning så byter man chippet, medans man ändrar bilens data vid trimning av styrdonet? Har jag uppfattat rätt?

Sen undrar jag hur man kan få reda på vilken effekt man har i bilen? Bilen är en Saab 900 2,0T Talladega och styrdonet ska ha levererats av STT vid nybilsleverans. Finns det något lätt sätt att kolla effekten?


(Tack för länken och förklaringen!)

Chippa är att programera om boxen. Byta chipp gjorde man och de är igentligen bara i chippet man hade programerat om.
Så igentligen är de bara att i dagens läge måste man ändra i boxen för de är enklare än byta chip. Finns dom som gör de än men jag rekommenderar de inte.
De jag skulle göra är att skaffa en annan trim box från en av våra större saab trimmare och sen byta MV så kommer du inte få samma fel i fortsätningen.
Felet du har beror antagligen på MVn.
Har du monterat 3" från turbon är de det som gör de.
Effekt är svårt att säga men skulle tippa på runt 220 till 235 hk ur ett steg 1.

Men de kan vara mindre med.

MVH

F


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
25 november 2008
#9
Fredrik-79 skrev:
SE skrev:
bumpe skrev:

Ska reda ut begrepp åt dig...

Motorstyrdningen är digital med ett minne för hur mkt bränsle, tändning och laddtryck ska vara efter vissa parametrar t.ex varvtal, hur mkt gas, temperatur, tryck i insuget osv...

Det minnet ligger i en liten elektrisk krets som ett flashminne ungefär. Förr så plockade man ur det minnet och bytte mot ett annat med andra data som ändrade bränsle, tändning osv...

Numera så kopplar man upp styrdonet till en dator och ersätter datan i minnet med ny data som leveraras från programeringsdator...

Så innan så bytte man till en annan flashenhet och nu så tankar man in nytt innehåll bara...

Din bil är modifierad på det nyare sättet. Optimerad som många väljer att kalla det numera.

Försök att få tag på ett originalstyrdon (databox) och lämna den till verkstan. Är felet kvar så är det inte trimmingens fel utan något annat...

Skenladdar den kan det mkt väl vara WG-armen som kärvar om magnetventilen fungerar som den ska.
Läs gärna denna: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=88691

Så skillnaden mellan att trimma via styrdonet och att chippa är den att vid chippning så byter man chippet, medans man ändrar bilens data vid trimning av styrdonet? Har jag uppfattat rätt?

Sen undrar jag hur man kan få reda på vilken effekt man har i bilen? Bilen är en Saab 900 2,0T Talladega och styrdonet ska ha levererats av STT vid nybilsleverans. Finns det något lätt sätt att kolla effekten?


(Tack för länken och förklaringen!)

Chippa är att programera om boxen. Byta chipp gjorde man och de är igentligen bara i chippet man hade programerat om.
Så igentligen är de bara att i dagens läge måste man ändra i boxen för de är enklare än byta chip. Finns dom som gör de än men jag rekommenderar de inte.
De jag skulle göra är att skaffa en annan trim box från en av våra större saab trimmare och sen byta MV så kommer du inte få samma fel i fortsätningen.
Felet du har beror antagligen på MVn.
Har du monterat 3" från turbon är de det som gör de.
Effekt är svårt att säga men skulle tippa på runt 220 till 235 hk ur ett steg 1.

Men de kan vara mindre med.

MVH

F

Det är farligt att säga att det beror på mv och styrboxen, för jag antar att du inte varit och pillat i bilen själv?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

202 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#10
discokapten skrev:
Fredrik-79 skrev:
SE skrev:

Så skillnaden mellan att trimma via styrdonet och att chippa är den att vid chippning så byter man chippet, medans man ändrar bilens data vid trimning av styrdonet? Har jag uppfattat rätt?

Sen undrar jag hur man kan få reda på vilken effekt man har i bilen? Bilen är en Saab 900 2,0T Talladega och styrdonet ska ha levererats av STT vid nybilsleverans. Finns det något lätt sätt att kolla effekten?


(Tack för länken och förklaringen!)

Chippa är att programera om boxen. Byta chipp gjorde man och de är igentligen bara i chippet man hade programerat om.
Så igentligen är de bara att i dagens läge måste man ändra i boxen för de är enklare än byta chip. Finns dom som gör de än men jag rekommenderar de inte.
De jag skulle göra är att skaffa en annan trim box från en av våra större saab trimmare och sen byta MV så kommer du inte få samma fel i fortsätningen.
Felet du har beror antagligen på MVn.
Har du monterat 3" från turbon är de det som gör de.
Effekt är svårt att säga men skulle tippa på runt 220 till 235 hk ur ett steg 1.

Men de kan vara mindre med.

MVH

F

Det är farligt att säga att det beror på mv och styrboxen, för jag antar att du inte varit och pillat i bilen själv?

Nej har inte pillat någonting, och det ska inte den förra ägaren ha gjort heller... (1 ägare innan mig)
MV kollade Saab nu idag, och den var det inga fel på.. Och styrdonet är det ju vad jag förstått Saab själva som genom önskemål från kund låtit STT (SvenskTrimTeknik) montera/ändra!

Mercedes C 350 AMG


Sök