3865
Sök

Kicker eller Rockford fosgate system??

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 november 2008
vw_performance skrev:
Goli skrev:
Vem fan använder ULL i baslådan? Ska man kötta ihäl ett får o använda det i lådan?? Fattar nada... big_smile

Nu har ni snart ödlat 2 sidor på att diskutera TRANSPORT knäppa påstående smile

många som gör det, fast kanske inte sån ull du tänker på wink man använder speciellt framtagen dämpull för högtalarlådor. mest förekommande i slutna lådor. Exakt varför man använder det vet jag tyvärr inte så det får tex jonash förklara.

EDIT: såg nu att det tydligen förekommer fårull, dock så är garanterat fortfarande syntetisk ull mkt vanligare..

Ett skäl till att använda dämpull är för att skapa mer motstånd för luften inne i lådan och på så sätt "lura" basen att den sitter i en ngt större låda än den gör, om man mer eller mindre fyller lådan med ull då wink . Detta kan "lura" basen till att spela ngt djupare än annars. Dock på bekostnad av transientsvaret på basen, dvs den blir mindre exakt och kan uppfattas lite "slö"...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
28 november 2008
evilaudio skrev:
TRANSPORT skrev:
KAN NI INGENTING

ROCKFORD POWER , har INGEN CHANS mot dessa kicker : kolla in nu http://www.ljudstudion.se/ShowProduct.aspx?prodid=2313

å de vet du av egen erfarenhet elle?? 

tror "trollet" e i farten igen.

Mata inte troll ... wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

14 Inlägg
28 november 2008
varför inte bara köpa ett ordentligt jl audio kitt? jag har 2 bilar i den ena så använder jag tex om man nu sska jämföra bas, (rockford fosgate) t8002 steg som driver en t1 10" bas. i min andra bil har jag ett 500/1 steg som driver en w7 bas. jl audio systemet kanske kostar 1000 kr mer men värt varenda liten krona.   
för det sspelar så j*vlar inni norden så mkt bättre än R.F...                                           

Xsport skrev:
Tja!smile

Vilka av dessa paket spelar bäst i min Volvo 855 (T-gul om det har någon betydelse...)
Det jag är ute efter är djup bas och ljudtryck då jag lyssnar på endast typ Hardstyle.

Paket 1: Rockford fosgate (Från Brl)

Högtalare:
5,25" power serien (T152S) fram och bak.
2st 12" power basar (T112D2)

Slutsteg till detta:
Fram & baksystemet: Power P400-4
Basarna: Power T1500-1bd

Sen 2 kondensatorer, 1 till framsystemet och 1 till basarna.

+ lite annat godis

Listpris: 35.000kr.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Paket 2: Kicker (Från dbakuten)

Högtalare:
5,25" RS fram & bak.
2st l7 12"

Slutsteg till detta:
Fram & baksystemet: Kicker ZX350.4
Basarna: Kicker ZX1000.1  (Ändrat mig till ZX1500.1 istället.)

Han sa att jag inte behöver några kondensatorer till detta, vad tycker ni?

+ lite annat godis.

Listpris: 31.000kr

Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 november 2008
krilleekdahl skrev:
varför inte bara köpa ett ordentligt jl audio kitt? jag har 2 bilar i den ena så använder jag tex om man nu sska jämföra bas, (rockford fosgate) t8002 steg som driver en t1 10" bas. i min andra bil har jag ett 500/1 steg som driver en w7 bas. jl audio systemet kanske kostar 1000 kr mer men värt varenda liten krona.   

Xsport skrev:
Tja!smile

Vilka av dessa paket spelar bäst i min Volvo 855 (T-gul om det har någon betydelse...)
Det jag är ute efter är djup bas och ljudtryck då jag lyssnar på endast typ Hardstyle.

Högtalare:

Slutsteg till detta:

+ lite annat godis

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Högtalare:
5,25" RS fram & bak.
2st l7 12"

Slutsteg till detta:

+ lite annat godis.

Återigen.. har du provat båda alternativen som beskrivs?
Det är lätt att säga att saker å ting spelar sååå in i h-vete bättre hit å dit.
Senast redigerat av Tokken (29 november 2008)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

6 851 Inlägg
29 november 2008
Tokken skrev:
krilleekdahl skrev:

Xsport skrev:
Tja!smile

Högtalare:

Slutsteg till detta:

+ lite annat godis

Högtalare:
5,25" RS fram & bak.
2st l7 12"

Slutsteg till detta:

+ lite annat godis.

Återigen.. har du provat båda alternativen som beskrivs?
Det är lätt att säga att saker å ting spelar sååå in i h-vete bättre hit å dit.

Ja sedan ska man ju helst ha pövat de olika sakerna i samma bil, med rätt byggda lådor inställningar av steg m.m..

125 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
Vart inne på Brl en sväng... smile

Träffade en som heter Christian (På nordby om någon vet vart det är..)

tjötade i lite över 2 timmar om ljud hit och dit och vi blev bra vänner så nu kanske jag får sponsring från Brl.. smile

Lutar åt Rockford hållet nu...men har inte bestämt mig ännu smile

P.S Sponsring på första ljudbygget och inte fyllt 18 år...är det bra? big_smile D.S
Senast redigerat av Xsport (30 november 2008)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
30 november 2008
Xsport skrev:

tjötade i lite över 2 timmar om ljud hit och dit och vi blev bra vänner så nu kanske jag får sponsring från Brl.. smile

P.S Sponsring på första ljudbygget och inte fyllt 18 år...är det bra? big_smile D.S

Eh...jag är rätt säker på att du inte får "sponsring" Däremot kanske han ger dig nån rabatt, men anse dig inte sponsrad för det...Det krävs lite mer än att man springer in och blir polare med nån på 2 timmar....speciellt hos BRL!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Masterworks
30 november 2008
Xsport skrev:

Jag har varit i kontakt med flera som säger sig intresserade av att sponsra mitt bygge
men tackat nej till alla förslag då dom går ut på att jag får ett "super pris"
som ligger strax över företagets inköpspris.

Problemet med sådan "sponsring" är att företaget inte har några kostnader alls, dom skär bara på sina marginaler men jag får massa kostnader för att jag bundit upp mig att åka runt på
ett antal träffar och visa upp bygget!

Blir i dom flesta fall billigare att köpa grejorna till ett vanligt pris och åka på
dom träffar man själv vill istället!

16 197 Inlägg
30 november 2008
jonash skrev:
Xsport skrev:

Eh...jag är rätt säker på att du inte får "sponsring" Däremot kanske han ger dig nån rabatt, men anse dig inte sponsrad för det...Det krävs lite mer än att man springer in och blir polare med nån på 2 timmar....speciellt hos BRL!

mvh Jonas

jo de krävs rätt mycke för att få HELspons från brl.. men rabatt kan man nog få.

vet ju själv eftersom ja e en av få som har helspons från brl..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Avstängd
216 Inlägg
30 november 2008
inget är gratis

man får som sagt ränna på träffar  , ha fula dekaler på bilen , osv , osv
slutändan  ,fler minus än plus , om det inte är tal om hel spons , då kan det vara aktuelt om man orkar ränna på varenda träff. blotta me bilen där , vilket är skit jobbigt oxå
själv är jag nöjd med en träff per år per angemagn
Ungefär som me porrfilm. har man sett en har man sett alla . men vissa blir besatta
för en besatt person är det kanon bli sponsrad. den förlorar då inget. eftersom denne tänkt åka land och rike runt med sin bil på olika träffar , det är hårt jobb
själv skulle jag kräva lön och gratis prylar. samt lyx hotell/logi varenda gång smile km erkättning.soppa kostnader. gratis försäkring på bilen. mm mm , allt gratis plus plus i så fall.  det är så säkert att jag tackar nej till allt annat smile

för några% , lägg till dom och köp kicker prylarna. dom tål mer effekt . går spela högre med
allmänt bättre grejjer , go strong 4 kicker för ditt eget bästa är mitt råd
men alla gör som dom vill ju lol

lycka till

lycka till

Masterworks
30 november 2008
evilaudio skrev:
jonash skrev:
Xsport skrev:

mvh Jonas

jo de krävs rätt mycke för att få HELspons från brl.. men rabatt kan man nog få.

vet ju själv eftersom ja e en av få som har helspons från brl..

Precis, spons eller rabatt!

Ett flertal företag går ju ut med att dom sponsrar bilar men kollar man så
är det ju ägarna som står för kostnaderna och företagen som bara
minskar lite på sina vinster!

Det är väll knappast att sponsra?

Masterworks
30 november 2008
TRANSPORT skrev:
för några% , lägg till dom och köp kicker prylarna. dom tål mer effekt . går spela högre med
allmänt bättre grejjer , go strong 4 kicker för ditt eget bästa är mitt råd
men alla gör som dom vill ju lol

lycka till

Och Kicker ger dig inga rabatter? roll

Avstängd
216 Inlägg
30 november 2008
jag har noll rabatt

handlar på många olika ställen , provar nya märken och prylar varje gång nästan i mina egna och i vänners bilar , det händer titt som tätt att jag blir ombedd att installera hjälpa till andra.

är märkes och model otrogen hela tiden
ser det som utmaning, det är min kick

har prylarna tills jag inte får dom låta bättre
säljer sen vidare , tar en paus ibland, sätter igång med nya grejjer senare., ibland på direkten

ofta tar det inte mer än 5-6 veckor så har jag bytt bas/basar/baslåda , steg osv
Senast redigerat av TRANSPORT (30 november 2008)

lycka till

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
30 november 2008
Jag tror TRANSPORT snackar skit.

Om du inte kommer fram med lite bildbevis inom kort så röstar jag för att du skall bli avstängd!

793 Inlägg
30 november 2008
jonash skrev:
Jag tror TRANSPORT snackar skit.

Om du inte kommer fram med lite bildbevis inom kort så röstar jag för att du skall bli avstängd!

Han borde redan varit avstängd... Sådana som han skapar oreda. Allt han påstår är till 70% fel och bluff. Blir så trött på allt han/hon säger.. "nothing make sense"

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

Avstängd
216 Inlägg
30 november 2008
vilken oreda? allt jag vet kommer från böcker. tex bilstereo i praktiken osv
egna upplevelser mm. 

jag är snäll och hjälper folk utan att ta betalt ' därför ni blir sura? kom me nått bra svar på det på PM . sluta spamma här

ni driver bilstereo företag. goli ska starta ett snart
ni blir sura för jag hjälper folk
det är patetiskt. ta det per PM med mig. sluta spamma . ni förstör trådarna med det här skitet Jonas och Goli om nån
Senast redigerat av TRANSPORT (30 november 2008)

lycka till

Team dBakuten
3 453 Inlägg
30 november 2008
TRANSPORT skrev:
egna upplevelser mm. 

jag är snäll och hjälper folk utan att ta betalt ' därför ni blir sura? kom me nått bra svar på det på PM . sluta spamma här

det är patetiskt. ta det per PM med mig. sluta spamma . ni förstör trådarna med det här skitet Jonas och Goli om nån

Du är i så fall sju resor värre min vän.. Du måste förstå att folk irriterar sig när det du säger
inte alltid kanske stämmer.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
30 november 2008
TRANSPORT skrev:
egna upplevelser mm. 

Kalla mig patetisk du......hahaha. Herregud.

Du har på kort tid:

1. skrivit felaktiga uppgifter i flertalet fall
2. hävdat att du byggt en massa bilar, unat att kunna producera ETT ENDA BILDBEVIS
3. Kopierat text från ensite, och jag är 100% säker på att du aldrig hade talat om källan själv, döremot ser man det på ditt sätt att skriva, att nåt så välskrivet som du postade aldrig kunnat varit skrivet av dig själv
4. skrivit inlägg som finns klistrade som Stickys
5. kallat mig och andra som kan BETYDLIGT mer än du för patetiska

Du har verkligen lyckats du! Jag är imponerad.

6 851 Inlägg
30 november 2008
TRANSPORT skrev:
egna upplevelser mm. 

Vist du har rätt med din åsikt..MEN, jag anser inte att du ska föröka TRYCKA på någon ett vist märke.
Jag skrev redan på första sidan av denna tråd att vilket han än väljer så kommer slutresultatet ändå handla om hur han bygger. Både RF och Kicker är 2 bra märken som går att spela högt med, det tror jag både JonasH, Tokken och Goli kan hålla med om.
När man väljer saker för dessa pengar, så handlar det åter igen om hur man bygger och installerar sakerna. Jag har själv inte mycke erfarenhet jämfört med tex. JonasH eller Tokken, men under de senaste åren har jag lyssnat mycke på vad olika domare och erfarna människor har att säga,har även till viss del bevisat på tävlingar att jag kan lite iaf.Det tycker jag kanske att du oxå skall göra.
Senast redigerat av TT-Avant (30 november 2008)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
30 november 2008
TT-Avant skrev:
[Både RF och Kicker är 2 bra märken som går att spela högt med, det tror jag både JonasH, Tokken och Goli kan hålla med om.
När man väljer saker för dessa pengar, så handlar det åter igen om hur man bygger och installerar sakerna. Jag har själv inte mycke erfarenhet jämfört med tex. JonasH eller Tokken, men under de senaste åren har jag lyssnat mycke på vad olika domare och erfarna människor har att säga,har även till viss del bevisat på tävlingar att jag kan lite iaf.Det tycker jag kanske att du oxå skall göra.

Dem system som det diskuterades om i början är så snarlika, att man kan välja det som ser snyggast ut!

Eller den butik man har närmast till som säljer det. Prestandamässigt ger dem likvärdiga resultat!

mvh Jonas

Sök