2253
Sök

Söker lite info om Mazda 323F -91:a

Bessewisser
556 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Hejsan!

Jag ska byta bort min Nissan Sunny 1,6 SLX mot en Mazda 323F och det är min första Mazda i fall bytet går igenom och därför undrar jag lite om just denna bil, vad är vanliga fel på dessa? vad kan man räkna på i soppaförbrukning? Rostar lätt eller? Fördelar med just mazda?

Lite fakta
Mazda 323F årsmodell 91 med en 1,8 liters 16v motor DOCH

//SkyNard

How low

Toyaddict
241 Inlägg
26 november 2008
Hade en sån i tre år och överlag är det en bra bil. Hade lite problem med kärvande bromsar och rost, men dom problemen är ju inte ovanliga på en gammal bil.

Min hade gått 24000 mil, (trimmad och hårt körd) när den hamna på skroten. Största anledningen att den hamnade där (förutom att den blivit allmänt skabbig) var att ventiltätningarna börjat läcka och den blev omöjlig att få genom bilprovningens avgastester sad Så kolla gärna upp värdena på senaste besiktningen då det är vanligt fel!! Läckage från takluckan är vanligt också, generatorproblem oxå..
Sen så är det väl hydrauliska lyftare till ventilerna så man bör vara extra noga med oljemängden då det låter mycket illa annars sad

Bränsleförbrukningen ligger runt 0,8 beroende på körstil..

Fördelarna är ju motorn som är toppen, varvvillig och pigg! Och så väger ju inte bilen så mycket smile
Slipade kamaxlar, sportavgas och öppet filter skrämmer upp den rätt bra om man vill det big_smile

Om du hittar en fin välskött 323f så är det en bra bil!!
Senast redigerat av supratjejen (26 november 2008)

Mazda RX7 Turbo II -88
Toyota Corolla Tsport -05
Toyota Supra turbo mkIII -89 R.I.P

Bessewisser
556 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Ok jo jag har läst lite om dom där ventiltätningarna och jag börjar tvivla lite på den där som bil nu när man studerar.. Finns liksom aldrig pengar till reparationer direkt..

/SkyNard

How low

1 749 Inlägg
26 november 2008
Rosten bör du kolla.
Rostar gärna runt stötdämpar fästena bak.
Kolla stötdämparna.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Sök