3648
Sök

Ang lärlings yrken.

66 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Tjena.

Jag har lite frågor krig att jobba som lärling.

Jag har inte tagit någon examen alls då skolan aldrig varigt min grej. Jag hoppade av från Transport, men nu är jag så otroligt rastlös att jag inte vet var jag ska ta mig till.

Så nu till frågan.. VAR kan man få jobb som lärling utan utbildning & erfarenhet? Brukar dom inte kräva någon form av erfarenhet ändå?

Tacksam för svar.

Mvh ThellaN

Aktad Medlem
301 Inlägg
26 november 2008
Är du över 25?

http://www.arbetsformedlingen.se/go.aspx?c=267

Utbildning med praktik på företag som vill anställa... det är nog det närmaste lärling jag kan komma på.

Svets/Plåt - Förkunskaper

"Ett teoretisk och praktisk test genomförs innan anvisning är möjlig."
Senast redigerat av morganevelina (26 november 2008)

741 Inlägg
26 november 2008
ThellaaN skrev:
Jag har inte tagit någon examen alls då skolan aldrig varigt min grej. Jag hoppade av från Transport, men nu är jag så otroligt rastlös att jag inte vet var jag ska ta mig till.

Förlåt men det där var det korkaste jag läst! hur många tror du tycker att skolan är ens grej? jag gillade inte skolan för 5 öre men är man någorlunda normal i huvudet så vill man vara säker på sin framtid, fan nog inte många som går i skolan för att det är roligt, man tvingar sig själv för man vill inte sluta som en looser utan utbildning och jobb!

Nu har du väl insett ditt grova misstag så man ska väl inte klanka ned på dig!

Det är väl i princip skitsvårt för dig, inte många som anställer (speciellt i dessa tider) folk utan utbildning om det är hantverks jobb du söker?, lärling kostar oftast mer pengar i början än vad dom drar in pengar!

Prova och ring runt till Rör firmor och berätta din "fina" bakgrund så kanske dom blir intresserade om dom har sjukt mycket jobb som väntar! smile

Sen finns det ju firmor som kan vara beredda att ge dig utbildning under tiden du är på företaget, men risken är inte stor nu under lågkonjunkturen!

Eller så söker du in till någon utbildning?
Senast redigerat av Joo (26 november 2008)

246 Inlägg
26 november 2008
bonddräng...funkar för mig:D

21 Inlägg
26 november 2008
Ja utan att uttala mig om hur du tyckte när du gick i skolan eller inte.

Så I dagens läge KAN det vara svårare men behöver inte vara det. Det beror helt och hållet på firman hur dem ser på en lärling. Men även på dig.

Firman skall se på dig som en framtida anställd inte en belastning som bara skall passera genom systemet. De skall forma dig till en duktig yrkesman som firman har nytta av och att alla parter trivs.
Många företag bryr sig alldeles för lite om sånt. Utgår inte från individen och dess förutsättningar. Tyvärr.

Du som lärling MÅSTE vara hungrig på nya arbetsuppgifter, du måste vilja lära dig allt som går att lära sig om yrket. MEN inte för fort, gör du fel om och om igen har du ju inte lärt dig något. Men var inte rädd för att göra fel. Visst vissa fel kan ju vara roliga och så men det är bara att lära sig av dem. Alla har ju gått den vägen.

För allt i världen värm inte händerna i fickorna och stå inte och glo. Fråga hur man gör vissa saker och varför. Om man får något dummt svar eller kommentar är det bara svara med att man vill lära sig.

"Var kan man få jobb? "

Vad är du intresserad av?

På firman jag jobbar på (Byggfirma med 6 anställda) ser vi inte på vad du har gjort tidigare utan på om du vill lära dig och hur du är som person. Personkemin är viktigare än mycke annat.

INGENTING ÄR OMÖJLIGT, DET OMÖJLIGA TAR BARA LÄNGRE TID

MVH C

Försöker iaf
1 998 Inlägg
27 november 2008
Sitter i samma sits som dig. Valde fordon efter nian men ändrade till el då mor å far tjata om att de inte finns nån framtid i fordon. Så bytte te el. Efter de gick allt åt helvete. Hoppade av å började fordon nästa år. Gick någorlunda men eftersom man vart hemma nästan ett år så hade man problem mä å sköta skolan. Men klarade ettan å kom i på personbilsmekaniker. Gick en vecka sen va de stopp. HAr nån jävla psykisk störning eller nö för kan fan inte komma te skolan. Tyckte inte de va någe värre jobbigt eller svårt.

Men nu sitter man här utan utbildning eller jobb hmm
På något sätt vill ja komma igång å göra något för börjar bli ganska tråkligt å pengarna kommer ju ta slut nån dag.

Känns fan som om allt kvittar snart.
Kanske ska skriva blogg istället.

Lycka till iaf

//Persson

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Norrlänning
1 453 Inlägg
27 november 2008
Boostrider skrev:
Sitter i samma sits som dig. Valde fordon efter nian men ändrade till el då mor å far tjata om att de inte finns nån framtid i fordon. Så bytte te el. Efter de gick allt åt helvete. Hoppade av å började fordon nästa år. Gick någorlunda men eftersom man vart hemma nästan ett år så hade man problem mä å sköta skolan. Men klarade ettan å kom i på personbilsmekaniker. Gick en vecka sen va de stopp. HAr nån jävla psykisk störning eller nö för kan fan inte komma te skolan. Tyckte inte de va någe värre jobbigt eller svårt.

På något sätt vill ja komma igång å göra något för börjar bli ganska tråkligt å pengarna kommer ju ta slut nån dag.

Lycka till iaf

//Persson

De bästa är nog att plåga sig igenom 3 år gymnasiet iaf... De är 3 år av hela ditt liv, du ska jobba tills du är 65. För ingen vill väl stå på MC donalds tils dom är 65 ?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
27 november 2008
Ellertz skrev:
Boostrider skrev:

Lycka till iaf

//Persson

De bästa är nog att plåga sig igenom 3 år gymnasiet iaf... De är 3 år av hela ditt liv, du ska jobba tills du är 65. För ingen vill väl stå på MC donalds tils dom är 65 ?

Medveten om detta men mår inge bra psykiskt nu sad
Tänker på detta hela dagarna. Har lätt å lära mig men orken ska finnas. Kan ju va hur motiverad som helst men kommer inte iväg ändå...
Men innan ja ä 65 så har ändå sverige gått under... Skiter i detta nu

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Norrlänning
1 453 Inlägg
27 november 2008
Boostrider skrev:
Ellertz skrev:
Boostrider skrev:

Lycka till iaf

//Persson

Medveten om detta men mår inge bra psykiskt nu sad
Tänker på detta hela dagarna. Har lätt å lära mig men orken ska finnas. Kan ju va hur motiverad som helst men kommer inte iväg ändå...
Men innan ja ä 65 så har ändå sverige gått under... Skiter i detta nu

joo men ska du göra de så är de väl bättre att göra de nu snart. För hur kul är de att plugga gymnasiet när man har fru och ungar... ?

- Har du champagne?

672 Inlägg
27 november 2008
Har man inte änns haft ork att dra ej igenom grunskolan hur stor är då chansen att man orkar jobba? Å då som traditionell lärling me usel lön. Usla hantverkare finns de gott om å behövs inte fler.

Själv e ja snickare mm... men de viste ja redan när ja va 10 att ja ville bli... lite lättare då smile

Kämpa på!

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

66 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
Har man bara munnen med sig, behövs ingen utbildning. Min far tog aldrig studenten.. Nu är han chef i Nordens största fiskebutik i Sthlm.. Han har aldrig haft några som helst problem.

Sen gjorde dom en undersökning som visar att ett jobb på MC donalds väger tyngre än en utbildning i stadsvetenskap.

Så fort man fyllt 20, finns där yrkesutbildningar via Arbetsförmedlingen som ger dig samma kunskaper som 3 år, men som enbart varar i 1 år.

Allt går att lösa, men så länge man är berättigad till en vanlig utbildning på gymnasiet, finns inte så många alternativ.. Men det kommer smile

DFFL
9 020 Inlägg
27 november 2008
ThellaaN skrev:
Har man bara munnen med sig, behövs ingen utbildning. Min far tog aldrig studenten.. Nu är han chef i Nordens största fiskebutik i Sthlm.. Han har aldrig haft några som helst problem.

Sen gjorde dom en undersökning som visar att ett jobb på MC donalds väger tyngre än en utbildning i stadsvetenskap.

Så fort man fyllt 20, finns där yrkesutbildningar via Arbetsförmedlingen som ger dig samma kunskaper som 3 år, men som enbart varar i 1 år.

Allt går att lösa, men så länge man är berättigad till en vanlig utbildning på gymnasiet, finns inte så många alternativ.. Men det kommer smile

Det var lättare att klara sig för 30 år sedan utan utbildning och numera anställs dessa personer enbart på livserfarenhet, något jag antar att du saknar?

Ett påstående om undersökningar utan länk eller något som visar att undersökningen faktiskt finns är inget annat än skitsnack och en lögn tills motsatsen bevisats.

Hade du fått samma kunskaper på ett år hos AMS som du får på tre i gymnasiet så hade gymnasieutbildningarna varit jävligt onödigt långa.

Eftersom att du inte slutgjort din gymnasieutbildning så är du som du säger berättigad till att börja på vilket gymnasium du vill, GÖR DET DÅ!

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Diktator
968 Inlägg
27 november 2008
hoppa av fordon, fan då är ni fan riktigt jävla lata, finns nog ingen slöar utbildning än fordon.. jag hade massa problem, som min morsa och farsa skilde sig i första året, andra året så får jag reda på att min pappa är döende med hjärntumör, tredje året så dör han på våren, ändå lyckades jag gå ut skolan med snuskigt bra betyg...

DFFL
9 020 Inlägg
27 november 2008
Brandis skrev:
hoppa av fordon, fan då är ni fan riktigt jävla lata, finns nog ingen slöar utbildning än fordon.. jag hade massa problem, som min morsa och farsa skilde sig i första året, andra året så får jag reda på att min pappa är döende med hjärntumör, tredje året så dör han på våren, ändå lyckades jag gå ut skolan med snuskigt bra betyg...

Jag var där lite som jag ville, sov på bra många lektioner (Gör man det tillräckligt ofta så väcker läraren tydligen inte en) och jag spelade bara allan hela tiden, ändå gick jag ut med hyfsade betyg.
Dock utan CE. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Diktator
968 Inlägg
27 november 2008
FireTraXX skrev:
Brandis skrev:

Jag var där lite som jag ville, sov på bra många lektioner (Gör man det tillräckligt ofta så väcker läraren tydligen inte en) och jag spelade bara allan hela tiden, ändå gick jag ut med hyfsade betyg.
Dock utan CE. tongue

hade en polare som slaggade på värenda lektion, han pluggade upp sina betyg på 2 månader, 2 års teori på 2 månader, det säger ju hur jävla mycket man behöver anstränga sig på fordon.. sen gick det alltid snacka med mina lärare och fixa någon shysst deal, typ att man kommer som man känner fört och går vid 4, för svåra för dom flesta av mina klass kamrater va att palla sig ditt, men när dom väl va där gick det skit bra... fordonslärare är nog dom "bästa" på så sätt

DFFL
9 020 Inlägg
28 november 2008
Brandis skrev:
FireTraXX skrev:
Brandis skrev:

Dock utan CE. tongue

hade en polare som slaggade på värenda lektion, han pluggade upp sina betyg på 2 månader, 2 års teori på 2 månader, det säger ju hur jävla mycket man behöver anstränga sig på fordon.. sen gick det alltid snacka med mina lärare och fixa någon shysst deal, typ att man kommer som man känner fört och går vid 4, för svåra för dom flesta av mina klass kamrater va att palla sig ditt, men när dom väl va där gick det skit bra... fordonslärare är nog dom "bästa" på så sätt

Nu kan ju inte jag tala för ALLA fordonslärare, men de på min skola var förstående och brydde sig.
T.ex. så var jag inte på idrotten under de tre åren (Skolkade inte, giltig anledning) så på slutet så fick alla vi som inte hade betyg i idrott en chans att fixa betygen.
Först så hade vi styrketräning en dag (Två timmar. tongue) och ett par veckor senare så sprang vi Blodomloppet (De flesta av oss väntade tills rektorn och en lärare hade försvunnit långt fram sen var det McDonalds tills de kommit in i mål.)
Hur många "vanliga" lärare hade gjort något sådant?

Russel Crowe, Gladiator.

- De är jag de.
354 Inlägg
29 november 2008
FireTraXX skrev:
Hade du fått samma kunskaper på ett år hos AMS som du får på tre i gymnasiet så hade gymnasieutbildningarna varit jävligt onödigt långa.

Jag vet en som gick natur 2 år och hoppade av och gick en 8mån. kurs till att bli elektriker. Killen är bättre än dom flesta (om inte alla) som tar studenten från elprogrammet.

Fast det kan ju ha att göra med att det är en kurs och inte en gymnasieutbildning (vilket tar man mest seriöst liksom).

Kan ju vara ett undantag. wink

Skulle jag vart i trådskaparens situation skulle jag söka varenda jobb som finns! Även de jobb som inte "finns", dvs ringa till något företag och fråga om de behöver lite hjälp wink

Du kan ju skaffa ett "skit-jobb" under tiden du söker ett jobb som du vill ha.

Lycka till. smile

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

Norrlänning
1 453 Inlägg
1 december 2008
Killr0y_swe skrev:
FireTraXX skrev:

Jag vet en som gick natur 2 år och hoppade av och gick en 8mån. kurs till att bli elektriker. Killen är bättre än dom flesta (om inte alla) som tar studenten från elprogrammet.

Fast det kan ju ha att göra med att det är en kurs och inte en gymnasieutbildning (vilket tar man mest seriöst liksom).

Kan ju vara ett undantag. wink

Skulle jag vart i trådskaparens situation skulle jag söka varenda jobb som finns! Även de jobb som inte "finns", dvs ringa till något företag och fråga om de behöver lite hjälp wink

Du kan ju skaffa ett "skit-jobb" under tiden du söker ett jobb som du vill ha.

Lycka till. smile

Ja tror det är näst intill omöjligt att i dessa tider ens få ett "skitjobb" om man inte ens har gymnasiekompetens...

- Har du champagne?

526 Inlägg
1 december 2008
Nu vill inte jag vara spydig eller så..
Men jag började jobba direkt efter 9:an som lärling.
Och idag tjänar jag bättre än många här..

Killar som kommer och börjar jobba direkt efter grundskolan är oftast mera arbetsvilliga.

Finns många orsaker till att man inte går klart skolan.
Jag fick ig i nästan alla änmen och skolkade mycket i 9.an. så jag hade inte så mycket att se fram emot smile

741 Inlägg
1 december 2008
Turbo_Erik skrev:
Nu vill inte jag vara spydig eller så..
Men jag började jobba direkt efter 9:an som lärling.
Och idag tjänar jag bättre än många här..

Killar som kommer och börjar jobba direkt efter grundskolan är oftast mera arbetsvilliga.

Finns många orsaker till att man inte går klart skolan.
Jag fick ig i nästan alla änmen och skolkade mycket i 9.an. så jag hade inte så mycket att se fram emot smile

Du är i byggbranschen ser jag, hur ligger det till med varsel hos erat företag o detta riktiga låg konjunktur som slår till riktigt om några månader? tongue och eftersom du inte gått gymnasiet och utbildad snickare så är ju du en utav de första näst efter lärlingarna då som dom sparkar? smile
Senast redigerat av Joo (1 december 2008)

Sök