2819
Sök

Volvo 740 eller 940. Villken rekommenderas?

109 Inlägg
26 november 2008
#21
NordstromJ skrev:
Slayerkiller skrev:
Jag hade en Volvo 740 innan...då gillade jag 740 och 940. Men nu har jag blivit anti mot dom, spec 740. Min var lite småstylad, och då får man alltid en stämpel på att man e volvoraggare. Och det vill man inte va! Så nu har jag en 850, som är bättre på alla sätt. 1: Man slipper bli stämplad som volvoraggare. 2: Den har AC, så man slipper ha alla rutor nervevade på sommarn. 3: framhjulsdriven, dvs att man inte behöver oroa sej att bilen inte kommer upp för en uppförsbacke på 5 cm på vintern.

Jag skulle kunna nämna 100 punkter till....

Gör då de, för AC finns nämligen i 740 och framhjulsdrift kan jag inte se fördelen i... Och vadå, volvoraggare...Finns de någe bättre? big_smile

700 serien är tuffare medans 900 serien är snyggare smile

Jag tror det mesta är bättre än att va volvoraggare


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
26 november 2008
#22
enligt volvo så är ju 240 den bästa volvon genomtiderna va den mest sålda och stryktåliga någonsin ...

tror inte 2 ton skräp som 740/940 kommer komma på den klassen någon sin... sjävl skulle jag då rekomendera 940 tic med pluspaketet 190 hk orginal sista bra volvon enligt mig tycker volvo dog ut när de blev framhjulsdriva så åker hellre bmw än framhjulsdriven volvo=D


Volvoskadad
6 017 Inlägg
26 november 2008
#23
volv0 skrev:
Beror ju på va du vill ha för motor också.. en 740 me en F motor är faktiskt inge vidare... tycker ja.. wink

det är en bra motor som håller mil efter mil, men ingen rolig motor däremot tongue

Jonas

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 november 2008
#24
Såg ett par äkta volvoraggare häromdan, i en rostig 740 som sladdade in vid en av pizzeriorna i Hässleholm. tongue

Svarta byggjobbarjackor och smutsiga snickarbyxor, kängor och keps där det står Volvo på.

Delvis därför är jag anti-740, likaså Vallåkra i somras, då det stod horder av rostiga, spacklade 740s borta vid TS rullande landsväg, som "utställning"...
Bara för att slippa inträdet. hmm

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

TEAM BREEHÄNGERS
153 Inlägg
26 november 2008
#25
beror på precis på vad man är ute efter i själva bilen, ska du bara ha vinterbil spelar de ingen större roll, dock måste ja nog säga att 940 är en ruskigt go bil att ligga brett med på vintern! 740 också, men nåt speciellt med 940 som gör den så otroligt go att hänga med... helt klart de bästa bilar som gjorts!!!!!!
spela roll om man får stämpel som volvoraggare, man har en j*vligt bra och rolig bil!

//Martin M

projekt 740 drifting - 2009
CLUB402.SE

32 Inlägg
26 november 2008
#26
tror mer på 940 än på 740, sen utseendemässigt om båda e original så e ju 740 -90 o uppåt helt klart snyggare tycker jag.. tongue

Det är inte farten som dödar, det är det tvära stoppet.

1 772 Inlägg
26 november 2008
#27
volvo_dude skrev:
enligt volvo så är ju 240 den bästa volvon genomtiderna va den mest sålda och stryktåliga någonsin ...

tror inte 2 ton skräp som 740/940 kommer komma på den klassen någon sin... sjävl skulle jag då rekomendera 940 tic med pluspaketet 190 hk orginal sista bra volvon enligt mig tycker volvo dog ut när de blev framhjulsdriva så åker hellre bmw än framhjulsdriven volvo=D

740 och 940 har en tjänstevikt på ca 1440 kg medans en 240 ligger på ungefär 1350 kg.


DP_RACING skrev:
beror på precis på vad man är ute efter i själva bilen, ska du bara ha vinterbil spelar de ingen större roll, dock måste ja nog säga att 940 är en ruskigt go bil att ligga brett med på vintern! 740 också, men nåt speciellt med 940 som gör den så otroligt go att hänga med... helt klart de bästa bilar som gjorts!!!!!!
spela roll om man får stämpel som volvoraggare, man har en j*vligt bra och rolig bil!

//Martin M

Exakt! big_smile Folk är alldeles för utseende fixerade nuförtiden..tongue

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

1 062 Inlägg
26 november 2008
#28
740 ser ju hopplöst uråldrig ut! Den ser fasen äldre ut en 240 och bra mycket fulare.
Nej, 940 av senare årgång och i bra skick kan se riktigt fina ut! Solklart en snygg 940 före raggarbilen 740 och självklart ser ingen av de det minsta sportig ut.

M.V.H.


Fire And Silk
2 254 Inlägg
26 november 2008
#29
Men ett stycke sur gammal GL är inget jag skulle rekommendera min värsta fiende! Min gammla holk (740-90) var det Tröttaste Tyngsta Törstigaste jag någonsin kört!

Ganska glad att man kom ur träsket faktiskt wink Men kvalitén är det absolute inte något fel på! smile
https://www1.garaget.org/archive/55/54426/121904/121904-1142730.jpg

MVh Markus big_smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

158 Inlägg
26 november 2008
#30
Har inte kört 940 någon gång, men skulle kunna tänka mig att 940 kanske är skönare att köra. Men utseende mässigt föredrar jag en småhottad 740 före en 940.smile

Baken på 940, ser ut som någon sparkat den i röven för att lyfta upp den,
ställt sig framför bilen och gett ansiktslyftning, mer lyftning och inget mindre vackert ansikte,
och sist och inte minst, klämt bilfan mellan skinkhalvorna för att få den så smal som möjligt..

Ne 740 såg hyffsat bra ut, 940 blä utseende.
Personligen hade jag hellre uppgraderat det mesta på en 740 än att åka runt i en 940. Hade inte velat gå upp på morgonen för att kanske se bilen på garage uppfarten.
Menmen smaken som baken, delad!

Sen att folk gör sig av med sina 740 för att de blir stämplade som volvoraggare, lite larvigt.. Konflikträdda?
Om nån kallar en volvoraggare, antingen stå för det,
eller fråga personen om man ska stämpla honom som brat för att han åker runt i en nyare japanare med massa lull lull.
Senast redigerat av Robbs_ (26 november 2008)

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 november 2008
#31
Typ valfri 850 är tyngre än både 740 och 940 men det är det ingen som anmärker på... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Volvo850-92
1 680 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#32
940 har B230FB . Vad står FB för? Jag var vad f står för. Det är ju elektronisk insprutning.


Blyfot
829 Inlägg
26 november 2008
#33
Jolle87 skrev:
940in är väll både snyggare och roligare att köra än 700serien. Fast som några säger så ser 940in gubbig ut men med lite tid och pengar så går dom att få ruskigt snygga ganska lätt. 740in ser ju också gubbig ut enligt mig (orginal) då alltså.

940 såklart min har ju inte sån gubbstämpel

"bara en mor kan älska en sån son"

158 Inlägg
26 november 2008
#34
Volvo740-88 skrev:
940 har B230FB . Vad står FB för? Jag var vad f står för. Det är ju elektronisk insprutning.

har för mig att det är Annan topp och kam när B:et kommer in i bilden.. Kan inget lova dock!

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.

220 Inlägg
26 november 2008
#35
Det som skiljer en FB mot en F är kamaxeln och topplocket. FB motorn har VX3 kam och 531 topp.
VX3 kammen och 531 toppen var ett orginal trim till F motorn när det begav sig, när 940:n kom så hamnade dom prylarna som standard.

B230F=116hk
B230FB=136hk



Volvo740-88 skrev:
940 har B230FB . Vad står FB för? Jag var vad f står för. Det är ju elektronisk insprutning.


1 772 Inlägg
26 november 2008
#36
Volvo740-88 skrev:
940 har B230FB . Vad står FB för? Jag var vad f står för. Det är ju elektronisk insprutning.

F står för att bilen har katalysator.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 november 2008
#37
Elda skrev:
TurbOla skrev:
Typ valfri 850 är tyngre än både 740 och 940 men det är det ingen som anmärker på... tongue

den driver ju i rätt ände och har lagom många kamaxlar wink

Lagom antal cylindrar och trevligt ljud för den delen. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

21 Inlägg
26 november 2008
#38
Kör 740 tycker det funkar bra,men som sagt det är en smaksak,beror vad man är ute efter.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
26 november 2008
#39
TurbOla skrev:
Elda skrev:
TurbOla skrev:
Typ valfri 850 är tyngre än både 740 och 940 men det är det ingen som anmärker på... tongue

den driver ju i rätt ände och har lagom många kamaxlar wink

Lagom antal cylindrar och trevligt ljud för den delen. big_smile

ja men den driver ju i fel ände! tongue

Jonas

Volvo850-92
1 680 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#40
Men visst drar B230FB mindre än B230F?

Föressten till er alla som tror att man kan bli stämplad som volvoraggare om man kör 740. Ja och nej. Kör man en risig och rostig 740 och spinner och sladdar så klassas man som volvoraggare. Men om man har en fin och fräsh 740 med kanske lite styling eller helt orginal så klassas man inte som volvoraggare.

Det beror på hur man kör med 740:n :p

Det jag inte gillar med 940, det är fronten. Om en 940 hade 960 fron skulle jag tycka att det är snyggt. Bak på 940 är snyggt.
Senast redigerat av Volvo740-88 (26 november 2008)



Sök