3346
Sök

Framhjulsdrift/bakhjulsdrift

41 Inlägg
2 december 2008
#301
dom som säger att fwd går att åka fortare, varför är det största och snabbaste klassen inom rally(grus och snö) 4wd(WRC)? och racing(asfalt)(F1)????????????????????????????

gasar tills d rasar;)

221 Inlägg
2 december 2008
#302
donsaarinen skrev:
Blixten854 skrev:
Varför gör du det då? Leker expert alltså. Även om du inte direkt sa det så försöker du rätta andra när du inte sa hela sanningen. När en FWD bil understyr oavset underlag och du svänger åt det hållet du ska och sen vänsterbromsar(trycka lite på bromsen med vänster fot och fortsätta gasa med höger) så kommer ju tyngden fram och du får fäste och bilen styr åt det hållet du vill. Och du låser ju inte bromsarna heller då du gasar samtidigt. JAG ÄR INGEN EXPERT men det är väl ändå såhär en vänsterbromsning fungerar på en FWD.

Ps: Kan man köra bil så spelar det ingen roll vad man kör RWD/FWD/4WD för så bra är i stort sett ingen. Och hur många här är Rally och Racing förare igentligen där det börjar spela roll vad för bil man kör. Även om många verkar tro att man är så bra att det spelar roll vad man kör för typ av bil.
donsaarinen skrev:
tycker inte att man ska sitta och leka expert om man inte e d! vänsterbromsa gör man genom att gasa och bromsa samtidigt med en fwd bil, eftersom bilen driver på framhjulen så verkar då bromsningen på bakhjulen vilket blir lite av samma effekt som att dra i handbromsen. att göra det med en bakhjulsdriven vore ju bara dumt då den f¨år motsatt verkan och låser fram ist. blir bara irriterad utav att läsa alla dumma kommentarer om att fwd vore bättre eller säkrare. kan man köra bil så vet man att rwd e bättre. rally=awd racing =rwd. se på wrc och formel1!


men ditt mähä! va d inte d jag sa då? omman gasar samtidigt som man bromsar med en FRAMHJULSDRIVEN BIL så verkar bromsarna på bakhjulen(liknande effekt som att man skulle använda handbromsen!) jag kan säga att jag kör tillräkligt bra för att veta att rwd gäller. möjligtvis 4wd om man har tillräkligt med effekt!

Lugna ner dig för fan och läs igen! Jag sa att vikten flyttas framåt över framhjulen när du vänsterbromsar med en FWD. Det är inte det du sa och en jävla skillnad. Du säger att bromsarna verkar på bakhjulen då man gasar samtidigt. Du säger att det är som att dra i handbromsen. Nej, det är det inte. Jag pratar inte om att överstyra utan att rädda situationen när bilen understyr. Sen när hamnar vikten bak när du färdas framåt och låser bakhjulen? Kan ärligt säga att du har så jävla fel och du har fattat vänsterbromsning med framhjulsdriven bil fel.

221 Inlägg
2 december 2008
#303
donsaarinen skrev:
dom som säger att fwd går att åka fortare, varför är det största och snabbaste klassen inom rally(grus och snö) 4wd(WRC)? och racing(asfalt)(F1)????????????????????????????

Ingen annan än du säger att man åker fortare med FWD! Det nästan hela tråden har handlat om är att FWD inte är så värdelöst som många/du tror.

1 291 Inlägg
2 december 2008
#304
Att man åker fortare med FWD än RWD när det är halkigt är rena fakta och kan inte sägas emot för det går alltid fortast om bilen har en minimal understyrning ut ur kurvor istället för att komma med sladd.
Och angående vänsterbromsning med FWD så är det för att bilen ska Överstyra/inte understyra och det som händer är att når du gasar så driver du på framhjulen så att bromsarna fram tar sämre medans dom bak tar som vanligt vilket får till fäljd att bakändan vill komma ut på sladd, vikten förskjuts framåt om du bara släpper gasen.

EDIT: det är klart att 4x4 är snabbast, skottar på som själva fan jämfört med både FWD och RWD men nu handlade väl inte tråden om det?
Senast redigerat av corsa_m (2 december 2008)


221 Inlägg
2 december 2008
#305
corsa_m skrev:
Att man åker fortare med FWD än RWD när det är halkigt är rena fakta och kan inte sägas emot för det går alltid fortast om bilen har en minimal understyrning ut ur kurvor istället för att komma med sladd.
Och angående vänsterbromsning med FWD så är det för att bilen ska Överstyra/inte understyra och det som händer är att når du gasar så driver du på framhjulen så att bromsarna fram tar sämre medans dom bak tar som vanligt vilket får till fäljd att bakändan vill komma ut på sladd, vikten förskjuts framåt om du bara släpper gasen.

EDIT: det är klart att 4x4 är snabbast, skottar på som själva fan jämfört med både FWD och RWD men nu handlade väl inte tråden om det?

Men fan nej!
Varför man använder vänsterbromsning med framhjulsbilen bil:

- Eliminerar understyrning
- Flyttar vikten till framhjulen
- Öker grepet över framhjulen

När du känner att bilen understyr:

- Bromsa med vänster fot
- Men fortsätter och gaser med höger fot
- Sväng in lite mer

Räker det med att detta kommer från John Hauglund?

http://www.hauglandmotorsport.com/uk_cv_john.htm
Senast redigerat av Blixten854 (2 december 2008)

1 291 Inlägg
2 december 2008
#306
Blixten854 skrev:
corsa_m skrev:
Att man åker fortare med FWD än RWD när det är halkigt är rena fakta och kan inte sägas emot för det går alltid fortast om bilen har en minimal understyrning ut ur kurvor istället för att komma med sladd.
Och angående vänsterbromsning med FWD så är det för att bilen ska Överstyra/inte understyra och det som händer är att når du gasar så driver du på framhjulen så att bromsarna fram tar sämre medans dom bak tar som vanligt vilket får till fäljd att bakändan vill komma ut på sladd, vikten förskjuts framåt om du bara släpper gasen.

EDIT: det är klart att 4x4 är snabbast, skottar på som själva fan jämfört med både FWD och RWD men nu handlade väl inte tråden om det?

Men fan nej!
Varför man använder vänsterbromsning med framhjulsbilen bil:

- Eliminerar understyrning
- Flyttar vikten till framhjulen
- Öker grepet över framhjulen

När du känner att bilen understyr:

- Bromsa med vänster fot
- Men fortsätter och gaser med höger fot
- Sväng in lite mer

Räker det med att detta kommer från John Hauglund?

http://www.hauglandmotorsport.com/uk_cv_john.htm

Det jag vill påpeka är att man förflyttar inte mer vikt framåt med vänsterbroms jämfört med att bromsa som vanligt (vilket man i princip aldrig gör med FWD) och sen vad du läst på internet och hur du tolkat det får stå för dig, betydligt mer intressant med dina egna erfarenheter.


221 Inlägg
2 december 2008
#307
corsa_m skrev:
Blixten854 skrev:
corsa_m skrev:
Att man åker fortare med FWD än RWD när det är halkigt är rena fakta och kan inte sägas emot för det går alltid fortast om bilen har en minimal understyrning ut ur kurvor istället för att komma med sladd.
Och angående vänsterbromsning med FWD så är det för att bilen ska Överstyra/inte understyra och det som händer är att når du gasar så driver du på framhjulen så att bromsarna fram tar sämre medans dom bak tar som vanligt vilket får till fäljd att bakändan vill komma ut på sladd, vikten förskjuts framåt om du bara släpper gasen.

EDIT: det är klart att 4x4 är snabbast, skottar på som själva fan jämfört med både FWD och RWD men nu handlade väl inte tråden om det?

Men fan nej!
Varför man använder vänsterbromsning med framhjulsbilen bil:

- Eliminerar understyrning
- Flyttar vikten till framhjulen
- Öker grepet över framhjulen

När du känner att bilen understyr:

- Bromsa med vänster fot
- Men fortsätter och gaser med höger fot
- Sväng in lite mer

Räker det med att detta kommer från John Hauglund?

http://www.hauglandmotorsport.com/uk_cv_john.htm

Det jag vill påpeka är att man förflyttar inte mer vikt framåt med vänsterbroms jämfört med att bromsa som vanligt (vilket man i princip aldrig gör med FWD) och sen vad du läst på internet och hur du tolkat det får stå för dig, betydligt mer intressant med dina egna erfarenheter.

Men det är ju vad som händer. Jag har gjort detta, dock inte så mycket att jag är bra på det. Efter jag såg en film som jag hittade på http://www.extremebits.org filmen heter Extreme Driving 2003 och där är det en kvinna och en man som får privat lektion av John Hauglund. Mannen får lära sig kontrollera en FWD bil och kvinnan en RWD (BMW). Sen har jag bara fått detta bekräftat av andra som har kört rally + filmer och motor relaterade texter.

Och det är ju bara ut och testa så märker du ju att vikten flyttas framåt(Fysik). Men är dock med på det du säger att bromsarna tar mest bak men om vikten flyttas framåt så tar det ju knappt bak. Det är därför jag bara nämnt att vikten flyttas framåt. Har jag inte förklarat detta tillräckligt? Tycker jag har varit väldigt tydlig nu.

Och sen när lyssnar folk på ens egna erfarenheter på ett forum? Alla ska ju ha källor hela tiden vilket jag har angivit.

Men känns lite konstigt att argumentera med dig då du verkar köra rallycross.
Senast redigerat av Blixten854 (2 december 2008)

41 Inlägg
2 december 2008
#308
Blixten854 skrev:
corsa_m skrev:
Blixten854 skrev:

Men fan nej!
Varför man använder vänsterbromsning med framhjulsbilen bil:

- Eliminerar understyrning
- Flyttar vikten till framhjulen
- Öker grepet över framhjulen

När du känner att bilen understyr:

- Bromsa med vänster fot
- Men fortsätter och gaser med höger fot
- Sväng in lite mer

Räker det med att detta kommer från John Hauglund?

http://www.hauglandmotorsport.com/uk_cv_john.htm

Det jag vill påpeka är att man förflyttar inte mer vikt framåt med vänsterbroms jämfört med att bromsa som vanligt (vilket man i princip aldrig gör med FWD) och sen vad du läst på internet och hur du tolkat det får stå för dig, betydligt mer intressant med dina egna erfarenheter.

Men det är ju vad som händer. Jag har gjort detta, dock inte så mycket att jag är bra på det. Efter jag såg en film som jag hittade på http://www.extremebits.org filmen heter Extreme Driving 2003 och där är det en kvinna och en man som får privat lektion av John Hauglund. Mannen får lära sig kontrollera en FWD bil och kvinnan en RWD (BMW). Sen har jag bara fått detta bekräftat av andra som har kört rally + filmer och motor relaterade texter.

Och det är ju bara ut och testa så märker du ju att vikten flyttas framåt(Fysik). Men är dock med på det du säger att bromsarna tar mest bak men om vikten flyttas framåt så tar det ju knappt bak. Det är därför jag bara nämnt att vikten flyttas framåt. Har jag inte förklarat detta tillräckligt? Tycker jag har varit väldigt tydlig nu.

Och sen när lyssnar folk på ens egna erfarenheter på ett forum? Alla ska ju ha källor hela tiden vilket jag har angivit.

Men känns lite konstigt att argumentera med dig då du verkar köra rallycross.

hahahaha, e d nån som inte vet vad den pratar om så e d ju blixten!smile men d sa du iofs. själv oxå:) jag vet av egen erfarenhet, så ja sitter inte o gissar eller leker fysiker själv. inte sitter jag heller o tjafsar emot en som gjort det för att jag skulle ha läst det på internet o bildat en konstig uppfattning själv:)

gasar tills d rasar;)

1 291 Inlägg
2 december 2008
#309
Blixten854 skrev:
corsa_m skrev:
Blixten854 skrev:

Men fan nej!
Varför man använder vänsterbromsning med framhjulsbilen bil:

- Eliminerar understyrning
- Flyttar vikten till framhjulen
- Öker grepet över framhjulen

När du känner att bilen understyr:

- Bromsa med vänster fot
- Men fortsätter och gaser med höger fot
- Sväng in lite mer

Räker det med att detta kommer från John Hauglund?

http://www.hauglandmotorsport.com/uk_cv_john.htm

Det jag vill påpeka är att man förflyttar inte mer vikt framåt med vänsterbroms jämfört med att bromsa som vanligt (vilket man i princip aldrig gör med FWD) och sen vad du läst på internet och hur du tolkat det får stå för dig, betydligt mer intressant med dina egna erfarenheter.

Men det är ju vad som händer. Jag har gjort detta, dock inte så mycket att jag är bra på det. Efter jag såg en film som jag hittade på http://www.extremebits.org filmen heter Extreme Driving 2003 och där är det en kvinna och en man som får privat lektion av John Hauglund. Mannen får lära sig kontrollera en FWD bil och kvinnan en RWD (BMW). Sen har jag bara fått detta bekräftat av andra som har kört rally + filmer och motor relaterade texter.

Och det är ju bara ut och testa så märker du ju att vikten flyttas framåt(Fysik). Men är dock med på det du säger att bromsarna tar mest bak men om vikten flyttas framåt så tar det ju knappt bak. Det är därför jag bara nämnt att vikten flyttas framåt. Har jag inte förklarat detta tillräckligt? Tycker jag har varit väldigt tydlig nu.

Och sen när lyssnar folk på ens egna erfarenheter på ett forum? Alla ska ju ha källor hela tiden vilket jag har angivit.

Men känns lite konstigt att argumentera med dig då du verkar köra rallycross.

Det jag ville få fram är att det primära syftet med just vänsterbroms är att få bakhjulen att låsa upp/tappa fästet, självklart förflyttas vikt framåt också men det kan du uppnå genom att bara släppa gasen, du behöver inte vänsterbromsa för det.
Jo jag tävlar u med FWD och har kört bil sen 10-års ålder men aldrig RWD så att köra FWD kan man säga sitter i ryggmärgen numera wink


Smålänning
7 883 Inlägg
2 december 2008
#310
Att diskussionen fortfaronde lever tongue

Själv planerar jag att byta till FWD, Visst RWD är skitkul... Men bara i halka...

Jar börjar bli allmänt trött på att bilfan understyr när man har bättre däck bak, och att man kan köra fast på plan mark bara för att det är lite lera där... sad

Enda riktiga fördelarna jag hittat med RWD hittils är att det är bra dragbilar och att det är kul att sladda...

För att RWD är bättre än FWD på bilar som man drar släp med kan jag gå med på, sålänge det handlar om enaxlat. FWD blir lätta i fronten när folk lastar fel, och då driver det dåligt + att bilen blir instabil då viss friktion som ska hålla bilen i sidled går till drivningen istället.

Men att det skulle gå snabbare med RWD på grusväg går jag inte med på...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Avstängd
962 Inlägg
2 december 2008
#311
Fyrhjulsdrift är ju rätt bra när man inte kan bestämma sig om man vill ha bak eller framhjulsdrift tongue Sen kan man ju inte jämföra bakhjulsdrift på en BMW M3 med en Volvo 740 tex, spelar ju i en heeeeelt annan liga..... Det samma gäller ju framhjulsdrift och fyrhjulsdrift...

41 Inlägg
2 december 2008
#312
corsa_m skrev:
Blixten854 skrev:
corsa_m skrev:

Det jag vill påpeka är att man förflyttar inte mer vikt framåt med vänsterbroms jämfört med att bromsa som vanligt (vilket man i princip aldrig gör med FWD) och sen vad du läst på internet och hur du tolkat det får stå för dig, betydligt mer intressant med dina egna erfarenheter.

Men det är ju vad som händer. Jag har gjort detta, dock inte så mycket att jag är bra på det. Efter jag såg en film som jag hittade på http://www.extremebits.org filmen heter Extreme Driving 2003 och där är det en kvinna och en man som får privat lektion av John Hauglund. Mannen får lära sig kontrollera en FWD bil och kvinnan en RWD (BMW). Sen har jag bara fått detta bekräftat av andra som har kört rally + filmer och motor relaterade texter.

Och det är ju bara ut och testa så märker du ju att vikten flyttas framåt(Fysik). Men är dock med på det du säger att bromsarna tar mest bak men om vikten flyttas framåt så tar det ju knappt bak. Det är därför jag bara nämnt att vikten flyttas framåt. Har jag inte förklarat detta tillräckligt? Tycker jag har varit väldigt tydlig nu.

Och sen när lyssnar folk på ens egna erfarenheter på ett forum? Alla ska ju ha källor hela tiden vilket jag har angivit.

Men känns lite konstigt att argumentera med dig då du verkar köra rallycross.

Det jag ville få fram är att det primära syftet med just vänsterbroms är att få bakhjulen att låsa upp/tappa fästet, självklart förflyttas vikt framåt också men det kan du uppnå genom att bara släppa gasen, du behöver inte vänsterbromsa för det.
Jo jag tävlar u med FWD och har kört bil sen 10-års ålder men aldrig RWD så att köra FWD kan man säga sitter i ryggmärgen numera wink

då kan ju du förklara för blixten vem som har rätt av oss angående vänsterbromsning för dig borde han ju lyssna på nu eftersom du tävlar med fwd. men ta mitt råd och byt till rwd, d e fan så mycket roligare:)

gasar tills d rasar;)

1 291 Inlägg
2 december 2008
#313
Tror budskapet gått fram nu roll
Byta till RWD kommer jag nog inte göra sålänge jag inte ska satsa på drifting, tycker det är helt hysteriskt kul att stick ut och åka FWD när det bara är RWD bilar i min klass förutom 3 st inkl mig själv, speciellt när det regnar och man kan åka 8:or runt dom flesta lol


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 december 2008
#314
donsaarinen skrev:
Irmscher Vectra skrev:
donsaarinen skrev:
tycker inte att man ska sitta och leka expert om man inte e d! vänsterbromsa gör man genom att gasa och bromsa samtidigt med en fwd bil, eftersom bilen driver på framhjulen så verkar då bromsningen på bakhjulen vilket blir lite av samma effekt som att dra i handbromsen. att göra det med en bakhjulsdriven vore ju bara dumt då den f¨år motsatt verkan och låser fram ist. blir bara irriterad utav att läsa alla dumma kommentarer om att fwd vore bättre eller säkrare. kan man köra bil så vet man att rwd e bättre. rally=awd racing =rwd. se på wrc och formel1!

Vem har "lekt expert"? Har bara skrivit att det GÅR att vänsterbromsa och att jag klarar det..

Är DU så mycket bättre än alla oss andra att du själv kan skriva att inte fwd är säkrare eller bättre? Undrar vem som leker expert.. roll
Själv blir jag trött på såna som kommer med såna kommentarer som du just gjorde.

Lås den här jävla tråden nu innan det går under dagisnivå...

du verkar inte klara av det du skriver om eftersom du tycker att den andra killen kan vänsterbromsa med sin rwd bil! hur ska det gå till när han har drivning på bakhjulen? och d spelar ingen roll om du har automat eller inte, vänster bromsa gör man med vänster fot på bromsen medans den högre ligger på på gasen fortfarande! så länge du inte håller högerfot på båda pedalerna samtidigt!

Om du läser sakta kanske t.o.m du hänger med. HAN skrev att han hade fel på bromsarna så att dom tog bak!
Jag vet mycket väl hur man vänsterbromsar, automatlåda eller inte...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

41 Inlägg
2 december 2008
#315
corsa_m skrev:
Tror budskapet gått fram nu roll
Byta till RWD kommer jag nog inte göra sålänge jag inte ska satsa på drifting, tycker det är helt hysteriskt kul att stick ut och åka FWD när det bara är RWD bilar i min klass förutom 3 st inkl mig själv, speciellt när det regnar och man kan åka 8:or runt dom flesta lol

det e inte så säkert att budskapet gått fram hos vissa. han gör ju inte rätt för sitt namn iaf.smile

gasar tills d rasar;)

41 Inlägg
2 december 2008
#316
Irmscher Vectra skrev:
donsaarinen skrev:
Irmscher Vectra skrev:

Vem har "lekt expert"? Har bara skrivit att det GÅR att vänsterbromsa och att jag klarar det..

Är DU så mycket bättre än alla oss andra att du själv kan skriva att inte fwd är säkrare eller bättre? Undrar vem som leker expert.. roll
Själv blir jag trött på såna som kommer med såna kommentarer som du just gjorde.

Lås den här jävla tråden nu innan det går under dagisnivå...

du verkar inte klara av det du skriver om eftersom du tycker att den andra killen kan vänsterbromsa med sin rwd bil! hur ska det gå till när han har drivning på bakhjulen? och d spelar ingen roll om du har automat eller inte, vänster bromsa gör man med vänster fot på bromsen medans den högre ligger på på gasen fortfarande! så länge du inte håller högerfot på båda pedalerna samtidigt!

Om du läser sakta kanske t.o.m du hänger med. HAN skrev att han hade fel på bromsarna så att dom tog bak!
Jag vet mycket väl hur man vänsterbromsar, automatlåda eller inte...

ja precis, och då sa du till honom att ja då kommer ju vänster foten till mer nytta!! vad exakt tyckte du att han skulle göra med vänsterfotenn då då? skulle han bromsa medans han gasar fast bilen e bakhjulsdriven?? eller skulle han lägga i friläge o sedan bromsa??? eller skulle han trycka in kopplingen med höger fot o bromsen med vänster??? allt det låter ju lite dumt.smile och sedan sa du att att DU hade automat så du behövde inte använda vänsterfoten. då säger jag bara att, jo om du ska vänsterbromsa så måste du nog använda vänsterfoten om du inte trycker på båda pedalerna med högerfoten samtidigt vilket du knappast gör.

gasar tills d rasar;)

41 Inlägg
3 december 2008
#317
och IRMSCHER!!! läs detta imorgon när du vaknat ur nattmössan så kanske tom. du fattar!!!!!!

gasar tills d rasar;)

WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
162 Inlägg
3 december 2008
#318
Mina kära bilgalningsvänner!

Efter att ha läst de senaste inläggen verkar det som om
denna tråden kommer att spåra ur,om ni får fortsätta i denna takten (verkar som det luktar påhopp snart)

Moderator: Lås denna nu,det känns som det är dags.

Ha det bäst!!

Mvh.Micke

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689

185 Inlägg
3 december 2008
#319
wow, man kan tro att detta gäller livet. Verkar nästan som den vanliga volvo vs saab fighten, trött man blir:)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
3 december 2008
#320
MickeMys skrev:
Mina kära bilgalningsvänner!

Efter att ha läst de senaste inläggen verkar det som om
denna tråden kommer att spåra ur,om ni får fortsätta i denna takten (verkar som det luktar påhopp snart)

Moderator: Lås denna nu,det känns som det är dags.

Ha det bäst!!

Mvh.Micke

Ja, nu får det fan räcka.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.


Sök