Bilen har gått snart 15000 och jag kör på 95 Oktan. Ca 2.5 mil till jobbet, ingen motorvärmare (Linköping)
Ligger på 0.92 i snitt (uppmätt), ca 60/40 Landsväg/stad. På landsväg (90 kmh) visar färddatorn kring 0.82.
Åkte idag till STHLM tur och retur, och jag häpnade över att färddatorn i 120-130 visade 1 liter/mil. Kom knappt under det i 110. Jag åkte snålare inne i stan!
Åker på Gislaved Nordfrost 5 195x65 15".
Är den så jävla törstig på motorväg?
Under 50 mil hinner man grubbla lite. Dels tycker jag den verkar ladda lite dåligt och servopumpen tjuter i ändlägena. Kan någon av dessa börja vara slut och går tungt att driva (antar att de är remdrivna direkt på en axel).
Eller har mina 3 SIM ljus sabbat luftmotståndet
Har hittat lite info om tempgivare och luftmassemätare som kan påverkar förbrukningen om de inte funkar OK. Bilen går bra, men kylfläkten kan gå även om det är bara några plusgrader.
Tänkte testa köra någon form av injection clean. Kan det hjälpa?
Eller är det bara att buga och bocka och bli storkund på macken?