eplamojje skrev:
Det började med att min v70n t5 klicka och dåligt med ström, jag tog ett batteri ja köpt till min ljudbil, ett maxima batteri som va 3 månader gammalt, efter 2 dagar hände samma sak igen, bilen död, denna gången stoppade jag i ett helt nytt biltem silverkalcium batteri jag hade hemma, samma sak med det efter 2 dagar..sen fick jag tag i ett volvo original 120ah från en xc90 diesel..bilen funka i 3 dagar, sen stod den stilla i 2 sen död igen...
jag har ingen stereo eller liknande, bilen är original.
och jag har testat att mäta mellan plus och minus när jorden varit bortkopplad från batteriet för att se om den drar tjuvström men mätaren visade inget ( 0,005volt men sjönk sakta till 0.001)
generatorn laddar 14,8 volt
någon som råkat ut för detta?
Med tanke på att laddningspänningen ligger 0.6volt för högt och att batteriet blir urladdat kan det bero på att du har kortslutning i diodplattan. Detta gör att fält lindningen är ständigt inkopplad till batteriet.
Normal laddspäning ligger på 14.2 volt +-0.2volt
Att mäta spänningen mellan plus och minus på batteripolerna visar inte om bilen drar tjuvström
Ta bort endast kabelso minus från batteriet, se till att alla förbrukare är avstängda i bilen och mät sedan hur många ampere bilen har mellan batteripol minus och kabelsko minus. Då ser du hur mycket ström bilen drar trots att den är avstängd och tändingen av. Det enda som ska dra ström i det läget är t ex larm, klocka och minnesfunktioner. Multimetern ska visa på några få milli ampere. Du kommer att få resultat på fler ampere.
Senast redigerat av dbjanoz (1 december 2008)
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?