2526
Sök

bilen drar tjuvström, tömmer nya batterier på 2 dagar

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#1
Det började med att min v70n t5 klicka och dåligt med ström, jag tog ett batteri ja köpt till min ljudbil, ett maxima batteri som va 3 månader gammalt, efter 2 dagar hände samma sak igen, bilen död, denna gången stoppade jag i ett helt nytt biltem silverkalcium batteri jag hade hemma, samma sak med det efter 2 dagar..sen fick jag tag i ett volvo original 120ah från en xc90 diesel..bilen funka i 3 dagar, sen stod den stilla i 2 sen död igen...
jag har ingen stereo eller liknande, bilen är original.
och jag har testat att mäta mellan plus och minus när jorden varit bortkopplad från batteriet för att se om den drar tjuvström men mätaren visade inget ( 0,005volt men sjönk sakta till 0.001)

generatorn laddar 14,8 volt

någon som råkat ut för detta?


164 Inlägg
30 november 2008
#2
har samma problem själv.. vet inte vad det är.. får hålla mig i tråden och se om det kommer några svar..

4 586 Inlägg
30 november 2008
#3
du får ta en multimeter sedan koppla den i serie på pluskabelen på batteriet. sedan mäter du hur många ampere det går där imellan sedan rycker du säkring efter säkring tills du ser att det minskar


21 761 Inlägg
30 november 2008
#4
eplamojje skrev:
Det började med att min v70n t5 klicka och dåligt med ström, jag tog ett batteri ja köpt till min ljudbil, ett maxima batteri som va 3 månader gammalt, efter 2 dagar hände samma sak igen, bilen död, denna gången stoppade jag i ett helt nytt biltem silverkalcium batteri jag hade hemma, samma sak med det efter 2 dagar..sen fick jag tag i ett volvo original 120ah från en xc90 diesel..bilen funka i 3 dagar, sen stod den stilla i 2 sen död igen...

Med tanke på att batterierna har blivit väldigt urdragna på bara ett par dagar så handlar det om en stor strömtjuv. jorre83 ger bra råd, men ställ in det högsta strömläget. Jag tror att strömmen antagligen kan vara uppåt 10 A eller liknande.

Om det inte hjälper att ta ur säkringar så kan du testa att plocka bort laddkabeln från generatorn. När någon diod går sönder så drar det ca 3-4 A backström per diod, det kan alltså vara diodfel trots att generatorn ändå ger laddning.

eplamojje skrev:
och jag har testat att mäta mellan plus och minus när jorden varit bortkopplad från batteriet för att se om den drar tjuvström men mätaren visade inget ( 0,005volt men sjönk sakta till 0.001)

Risken är stor att batteriet har pajjat av den där urladdningen, men det kanske går att få liv med en bra laddare.
Senast redigerat av Drönirettab (30 november 2008)

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
30 november 2008
#5
Mitt slutsteg drog tjuvström och tömde mitt batteri, när jag kopplade ut steget helt så slutade den dra ström. Det slusteget är i soporna nu big_smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 november 2008
#6
eplamojje skrev:
Det började med att min v70n t5 klicka och dåligt med ström, jag tog ett batteri ja köpt till min ljudbil, ett maxima batteri som va 3 månader gammalt, efter 2 dagar hände samma sak igen, bilen död, denna gången stoppade jag i ett helt nytt biltem silverkalcium batteri jag hade hemma, samma sak med det efter 2 dagar..sen fick jag tag i ett volvo original 120ah från en xc90 diesel..bilen funka i 3 dagar, sen stod den stilla i 2 sen död igen...
jag har ingen stereo eller liknande, bilen är original.
och jag har testat att mäta mellan plus och minus när jorden varit bortkopplad från batteriet för att se om den drar tjuvström men mätaren visade inget ( 0,005volt men sjönk sakta till 0.001)

generatorn laddar 14,8 volt

någon som råkat ut för detta?

tycker du har skrivit lite luddigt...eller mätt fel...

Koppla bort minus polen...ställe in multimetern på ampere å seriekoppla mätaren mellan minuskabeln å minuspolen så strömmen går igenom mätaren...När bilen är låst å larma så ska bilen när de när försatt i sömnläge dra max 20mA om jag inte missminner mig...din borde dra nån ampere eller något för att dra ur batteriet så fort...

Återkom när du har mätt på detta sättet..
Senast redigerat av Xuri (30 november 2008)


4 586 Inlägg
30 november 2008
#7
Xuri skrev:
eplamojje skrev:
Det började med att min v70n t5 klicka och dåligt med ström, jag tog ett batteri ja köpt till min ljudbil, ett maxima batteri som va 3 månader gammalt, efter 2 dagar hände samma sak igen, bilen död, denna gången stoppade jag i ett helt nytt biltem silverkalcium batteri jag hade hemma, samma sak med det efter 2 dagar..sen fick jag tag i ett volvo original 120ah från en xc90 diesel..bilen funka i 3 dagar, sen stod den stilla i 2 sen död igen...
jag har ingen stereo eller liknande, bilen är original.
och jag har testat att mäta mellan plus och minus när jorden varit bortkopplad från batteriet för att se om den drar tjuvström men mätaren visade inget ( 0,005volt men sjönk sakta till 0.001)

generatorn laddar 14,8 volt

någon som råkat ut för detta?

tycker du har skrivit lite luddigt...eller mätt fel...

Koppla bort minus polen...ställe in multimetern på ampere å seriekoppla mätaren mellan minuskabeln å minuspolen så strömmen går igenom mätaren...När bilen är låst å larma så ska bilen när de när försatt i sömnläge dra max 20mA om jag inte missminner mig...din borde dra nån ampere eller något för att dra ur batteriet så fort...

Återkom när du har mätt på detta sättet..

jag har dock alltid mätt på plus när jag ska se om det finns krypström men kan säkert gå på minus med

har trådskaparen hittat vad det är som drar ström nu? Du har alla tips du behöver


557 Inlägg
30 november 2008
#8
Jag har samma fel på min Volvo 855 2,4T. Jag får ta bort pluspolen hela tiden bilen ska stå länge än ett par timmar annars går det inte att starta den igen.


21 761 Inlägg
30 november 2008
#9
850heden skrev:
Jag har samma fel på min Volvo 855 2,4T. Jag får ta bort pluspolen hela tiden bilen ska stå länge än ett par timmar annars går det inte att starta den igen.

Har du provat att mäta ifall det drar tjuvström?

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#10
har inte hunnit mäta ännu, ska ta en titt på det imorgon..men när jag mätte som ni skrev i serie med jorden och minus på batteriet så visade det super lite, men då kollade vi bara volt, tänkte inte på ampere då..det slog mig tidigare idag att volten är ju ointressant.
generatorn ger 14,8 volt, men den kanske inte ger tillräckligt med ampere..
men jag tror på det drönirettab skrev om dioder i generatorn som kan ta ström...har hört det på annat håll oxå..ska kolla det imorgon


One Man Clan
4 287 Inlägg
30 november 2008
#11
eplamojje skrev:
har inte hunnit mäta ännu, ska ta en titt på det imorgon..men när jag mätte som ni skrev i serie med jorden och minus på batteriet så visade det super lite, men då kollade vi bara volt, tänkte inte på ampere då..det slog mig tidigare idag att volten är ju ointressant.
generatorn ger 14,8 volt, men den kanske inte ger tillräckligt med ampere..
men jag tror på det drönirettab skrev om dioder i generatorn som kan ta ström...har hört det på annat håll oxå..ska kolla det imorgon

Som folk skrev innan i tråden...vet inte om de går  mäta strömmen mellan jord osv...

strömmen är densamma i HELA KRETSEN...om startmotorn behöver 50 amper för å snurra gör den det..du har dock 50 ampere tillbaka till batteriet igen.. dock så är volten NOLL

så kolla amperen som sagt...spelar ingen roll om du tar + eller -

drömis inlägg = de är extremt sällan de är generator strul (dock så ska vi inte utesluta förrens du har mätt ordentligt)

LARMET PÅ Å ALLT AVSTÄNGT...MAX FÖRBRUKNING 20 mA

Tjosvejs smile


4 586 Inlägg
30 november 2008
#12
testa om mät mellan pluskablen istället för jord och se ifall det blir någon skillnad

Du ska låta strömmen gå igenom multimeten. Börja med att ha allt avstängt även innerbelysningen. Ställ multimetern till att börja med på A. Ifall detta inte ger något utslag gå ner på MA. står det nära 0 eller ett väldigt lågt värde då kan du utesluta att krypström finns. Du kan även tända en lampa ifall den inte skulle vista något överhuvudtaget ger den inte utslag då har du kopplat fel

det finns ofta 3st olika utag på multimetern V,mA,A
Senast redigerat av jorre83 (30 november 2008)


864 Inlägg
1 december 2008
#13
Det låter som om du har mätt fel. När du kopplar multimetern i serie så mäter du strömmen, då får du koppla och ställa in multimetern därefter. Har du den inställd på spänning men kopplar i serie så får du inget utslag. Ska du mäta spänningen så kopplar du multimetern parallellt, men det är inte intressant i sammanhanget.

1 785 Inlägg
1 december 2008
#14
eplamojje skrev:
Det började med att min v70n t5 klicka och dåligt med ström, jag tog ett batteri ja köpt till min ljudbil, ett maxima batteri som va 3 månader gammalt, efter 2 dagar hände samma sak igen, bilen död, denna gången stoppade jag i ett helt nytt biltem silverkalcium batteri jag hade hemma, samma sak med det efter 2 dagar..sen fick jag tag i ett volvo original 120ah från en xc90 diesel..bilen funka i 3 dagar, sen stod den stilla i 2 sen död igen...
jag har ingen stereo eller liknande, bilen är original.
och jag har testat att mäta mellan plus och minus när jorden varit bortkopplad från batteriet för att se om den drar tjuvström men mätaren visade inget ( 0,005volt men sjönk sakta till 0.001)

generatorn laddar 14,8 volt

någon som råkat ut för detta?

Med tanke på att laddningspänningen ligger 0.6volt för högt och att batteriet blir urladdat kan det bero på att du har kortslutning i diodplattan. Detta gör att fält lindningen är ständigt inkopplad till batteriet.

Normal laddspäning ligger på 14.2 volt +-0.2volt

Att mäta spänningen mellan plus och minus på batteripolerna visar inte om bilen drar tjuvström

Ta bort endast kabelso minus från batteriet, se till att alla förbrukare är avstängda i bilen och mät sedan hur många ampere bilen har mellan batteripol minus och kabelsko minus. Då ser du hur mycket ström bilen drar trots att den är avstängd och tändingen av. Det enda som ska dra ström i det läget är t ex larm, klocka och minnesfunktioner. Multimetern ska visa på några få milli ampere. Du kommer att få resultat på fler ampere.
Senast redigerat av dbjanoz (1 december 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 december 2008
#15
dbjanoz skrev:
eplamojje skrev:
Det började med att min v70n t5 klicka och dåligt med ström, jag tog ett batteri ja köpt till min ljudbil, ett maxima batteri som va 3 månader gammalt, efter 2 dagar hände samma sak igen, bilen död, denna gången stoppade jag i ett helt nytt biltem silverkalcium batteri jag hade hemma, samma sak med det efter 2 dagar..sen fick jag tag i ett volvo original 120ah från en xc90 diesel..bilen funka i 3 dagar, sen stod den stilla i 2 sen död igen...
jag har ingen stereo eller liknande, bilen är original.
och jag har testat att mäta mellan plus och minus när jorden varit bortkopplad från batteriet för att se om den drar tjuvström men mätaren visade inget ( 0,005volt men sjönk sakta till 0.001)

generatorn laddar 14,8 volt

någon som råkat ut för detta?

Med tanke på att laddningspänningen ligger 0.6volt för högt och att batteriet blir urladdat kan det bero på att du har kortslutning i diodplattan. Detta gör att fält lindningen är ständigt inkopplad till batteriet.

Normal laddspäning ligger på 14.2 volt +-0.2volt

Att mäta spänningen mellan plus och minus på batteripolerna visar inte om bilen drar tjuvström

Ta bort endast kabelso minus från batteriet, se till att alla förbrukare är avstängda i bilen och mät sedan hur många ampere bilen har mellan batteripol minus och kabelsko minus. Då ser du hur mycket ström bilen drar trots att den är avstängd och tändingen av. Det enda som ska dra ström i det läget är t ex larm, klocka och minnesfunktioner. Multimetern ska visa på några få milli ampere. Du kommer att få resultat på fler ampere.

tänk dock på att är de kallt ute så ska den ladda mera för att kompensera detta...på nån årsmod av dom är de fullt godkänt med 15v laddning


21 761 Inlägg
2 december 2008
#16
dbjanoz skrev:
Normal laddspäning ligger på 14.2 volt +-0.2volt

Jo, man brukar säga 14-14,4 V, men en del nyare bilar har även uppåt 14,6-14,8 V för att få effektivare laddning på vintern. Vissa nya bilar har även temperaturkompenseringselektronik som reglerar laddspänningen i förhållande till yttertemperaturen. smile

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
#17
mätte lite häromdagen genom att seriekoppla multimetern mellan plus på Batteriet och pluskontakten, då tändes innerbelysingen eftersom jag hada bagageluckan öppen, men mätaren visade mellan 7-8 ampere..
å det tyckte jag verkade mkt för lite innerbelysning..
ska testa mäta igen med stängd lucka så det inte lyser något å se hur mkt det blir då..kom givetvis på detta när jag lämnat tillbaka multimetern


21 761 Inlägg
13 december 2008
#18
Helt klart är 7-8 A för mycket ifall det bara var innerbelysningen som var påslagen, håller med om det. Om du fortfarande får till flera ampere fastän allting är avslaget, då börjar du plocka bort en säkring i taget tills tjuvströmmen försvinner/nästan försvinner.

Ifall strömmen ändå inte blir märkbart lägre så kan du testa att koppla bort laddkabeln från generatorn för att utesluta den biten också. smile

När du kopplar på batterikablarna på batteriet, klickar det till någonstans då?

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
#19
eftersom jag har batteriet i skuffen så är det första jag hör växlaren till navin..och hur låsen öppnar sig i dörrarna fast dom är öppna...
men jag ska testa att göra som du skriver att ta säkring efter säkring..
men jag känner på mig att det är generatorn som spökar..testade laddningen igen och nu va den 14,4-14,5


Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#20
Nu har jag mätt igen! när allt är av och lamporna släckta så drar den 2,4 amp..
jag drog ut säkring för säkring och när jag drog ut förarastolens och telefonens säkring sjönk det till 1,8amp
men jag måste ha stolen inkopplad för klimatanläggninen gick oxå på den..
sen testa jag att lossa den tjocka pluskabeln som går in i generatorn men det gjorde ingen skillnad.

Hur mkt brukar en bil dra när den inte används?



Sök