Tack för era utförliga svar! Det uppskattas.
Jag använder mig av min gamla Fluke 179
När jag läser test-/mätmetoden i Volvo VIDA så ska man inte lyfta på minusbatterikabeln först man har
skapat en krets via multimetern.. detta eftersom bilen går ner i en vilospänning, bryter man kretsen så väcks bilen upp o proceduren måste göras om.
Jag har gjort PDF-filer från VIDA hur "dom" vill att man som tekniker ska göra.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/239 … tteri1.pdfhttps://dl.dropboxusercontent.com/u/239 … tteri2.pdfhttps://dl.dropboxusercontent.com/u/239 … tteri3.pdfhttps://dl.dropboxusercontent.com/u/239 … tteri4.pdfJag testade iaf att skruva loss pluskabelskon, vred mätinstrumentet på A först och lät mätprobarna sitta där de brukar.. svart på COM och röd på den som är där brevid.
Testade även att ändra vredet till mA och utförde samma..
Sen flyttade jag den röda kabeln till 10A uttaget och lät svart sitta kvar i COM
då stod det LEADS i displayen i någon sekund.. samma sak då jag vred till mA
LEADS stod det igen
Vill helst lämna in bilen på felsökning men jag har inte råd att betala den kostnad som verkstaden vill ha.
Arbetssökande som man är
har som ingen kompis som kan hjälpa mig heller med detta.
Eftersom att jag inte vet vad jag gör så blir det med problematiskt haha..
tänkte därför att forum kan ju vara nåt att prova och bolla tankar och idéer på.
Ska testa att mäta lite till under dagen då det är ljusare än det var ikväll, fick ha led-lampan i munnen o lysa samtidigt som jag rapplade med mätkablarna o de haha
Försökte ta mig in i bagaget också men det gick ju inte eftersom spänningen på batteriet var för lågt.
Är elektriskt lås. Finns inget mekaniskt nyckellås. Värdelöst.
Vore så skönt att kunna hitta VAD det är som drar ur batteriet. Misstänker att det hände samma sak med mitt förra batteri.
Därför vore jag tacksam om ni ville ge förslag på vad jag kan testa och även vanliga "tjuvströmsfel" eller felande komponenter kring bilen.