Att bygga en ny tex Volvo "940" med påkostat rostskydd, lättmekad, robust, säker men med avkall på en del andra saker tror jag inte på idag. -Tyvärr!
Folk som handlar bilar idag är gårdagens bilköpares barn. Barn av dataåldern, TV-spelsåldern med helt andra krav på design, image, utséende och prestanda på alla punkter + krav på utrustning och bra pris.
-Varför skulle annars dagens "normalbilar" vara fulla med ytligt påklistrad "lyx" i form av alupaneler, aluringar runt mätare, tanklock i alu, vingar/kjolar, lackade sidolister och en massa lullull om folk mest var intresserade av en "BRA BIL" ?
Det är nog inte många som tänker i banorna "Volvo 940" idag.
En liknande men modernare bil idag skulle sälja dåligt tror jag då folk skiter i om bilen är lättmekad eller är robust och håller 50000mil. Många kan inte ens byta tändstift idag, eller tom finns det de som ringer bergaren bara pga en enkel punktering!
Bara bilen inte drabbas av småfel fösta 10000milen så är det bra tänker nog många.
Själv skulle jag gärna köpa en dylik bil som man vet rullar 50000mil utan mekaniska haverier bara den inte drar bränsle som äldre 8V Volvo.
M.V.H.