2894
Sök

basproblem e46 sedan

12 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
Hej! Jag har köpt en baslåsa till mimn e46 sedan. Jag har basen vriden mot ryggstödet, tagit bort isoleringen och har skidluckan öppen. jag får fram bas.....MEN.....om jag öppnar bagageluckan så kommer det fram fruktansvärt mkt mer bas:S jag har fått tips om att bygga en  sorts "sarj" mellan ryggstödet och lådan. Är det nån som har nån aning om vad som är fel?:S

Mvh Lars

Baslådan är en Kenwood 10"....600W tror jag (kommer inte ihåg exakt;), slutsteget är MDS GP2 2-channel amplifier om det är bra att veta;)

Tack i förväg!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
2 december 2008
Lth skrev:
Hej! Jag har köpt en baslåsa till mimn e46 sedan. Jag har basen vriden mot ryggstödet, tagit bort isoleringen och har skidluckan öppen. jag får fram bas.....MEN.....om jag öppnar bagageluckan så kommer det fram fruktansvärt mkt mer bas:S jag har fått tips om att bygga en  sorts "sarj" mellan ryggstödet och lådan. Är det nån som har nån aning om vad som är fel?:S

Mvh Lars

Baslådan är en Kenwood 10"....600W tror jag (kommer inte ihåg exakt;), slutsteget är MDS GP2 2-channel amplifier om det är bra att veta;)

Tack i förväg!

Testa att bygg en sarg du!

Det som är felorsaken är att din låda är avstämd för djupt. Och, det är precis det fenomen man kan få, om man har ett element i en låda, som sen sitter i en annan "låda" (i detta fallet skuffen) och sen använder en "port" (i detta fallet hålet genom armstödet).

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

12 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
Tack så mkt för svaret:P men när jag bygger en sarj, är det "petnoga" då eller gör det ingenting om sarjen inte ligger mot ryggstödet helt? nu menar jag alltså inte flera centimeter utan kanske MAX 1-2cm. + en sak till. måste jag isolera sarjarna eller räcker det med en spånskiva som är 2-3cm tjock. jag tänkte ta den spånskivan som material till sarjen.

Tack så mkt.

ha det kanon!

46 Inlägg
Garage råtta
13 Inlägg
19 januari 2009
Jag hadde samma problem i en av mina bilar, jag ringde och hörde med en firma om vad problemet kunde vara, dom sa bara att jag hade förstor bas tillför liet utrymme. Dom menade att det vart för mättat ljud att det inte kom i rörelse, alltså för lite luft som kommer i vibration. Fast då hadde jag en magnat 12a på 1000watt å ett steg på 2000watt. Problemet löste sig när jag lyfte över grejorna till stor granadan. Kan vara ett tips, hoppas du löser det.
Senast redigerat av Duvmo (19 januari 2009)

21 761 Inlägg
19 januari 2009
Lth skrev:
Tack så mkt för svaret:P men när jag bygger en sarj, är det "petnoga" då eller gör det ingenting om sarjen inte ligger mot ryggstödet helt? nu menar jag alltså inte flera centimeter utan kanske MAX 1-2cm. + en sak till. måste jag isolera sarjarna eller räcker det med en spånskiva som är 2-3cm tjock. jag tänkte ta den spånskivan som material till sarjen.

Meningen är att sargen, eller ramen, ska sitta tätt mot ryggstödet så att inget ljud kan försvinna bakåt i bagaget. Annars gör den inte så stor nytta. smile

Viktigt är naturligtvis att inte baskonen eller konupphängningen får kunna ta i ryggstödet när den slår ordentligt långt, sargen måste alltså vara säkert 4-5 cm "hög" kan jag tänka mig.
Senast redigerat av Drönirettab (19 januari 2009)

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
19 januari 2009
täta med något mjukt så blir det lättare. Du ska absolut köra på det. Vända den bakåt blir bara fel då hela skuffen blir en del av baslådan och du får en bil som kommer skramla där bak när du spelar. Spån funkar fint. Lycka till nu!

Sök