Så då kommer lite info om helgens arbete i garaget och lite bilder.
Efter första uppstarten så insåg vi att motorn läckte lite i cylinder 2 på avgassidan, det visade sig ett det fattades en packning samt att kopplingen hade sett bättre dagar då den var dränkt i olja eftersom den hade legat under motorn i 2 år.
Vi drog iväg till Dalhems i Vessigebro för att köpa en packning och en koppling. Givetvis så hade dom allt hemma men inte kunde man köpa bara en packning till avgassidan utan man var tvungen att köpa en hel sats och det var dyrt. Sagt och gjort vi köpte hela satsen och en ny koppling, när vi väl var hemma så tyckte vi att det var bäst att riva ner motorn och kolla alla cylindrarna så att allt var frächt och fint. Vi rev ner hela motorn och rengjorde allting utom blocket. Det var tur att vi gjorde det, för en av cylindrarna hade en trasig toppackning. Så med nya packningar och en hyffsat rengjord motor så monterade vi ihop allting igen, vi passade på att lackera vissa rostiga plåttdelaljer så att den blev lite frächare.
Efter all montering så gjorde vi ett komp test med bra resultat (9.5, 9.5, 10.0, 10.0) antagligen stämmer inte dessa värden eftersom kompprovaren bara kostade ca 170 kr på biltema, men det viktiga är att komp. provet visar ungerfär samma värden. Så våran lagning av toppackingen funkade
Okej, allt ihopmonterat och testat nu var det dax att montera bort den gamla motorn från bilen och montera bort oljekylsadaptern så vi kan montera på den på bussmotorn. Som tur var så passade den utan problem
Sen tillbringade vi halva lördagen att montera på motorn på bilen, det gick ganska smidigt att sätta dit den men det tog en jä*la tid att dra alla nya ledningar till kupen.
Tändningen ställdes in och luftmassmätar fjädern spändes sen var det uppstart och provkörnign.
Efter en massa testande i minusgrader så fick vi bilen att gå hyffsta iaf. Sen gav vi upp och drog hem och drack ÖL.
Söndag eftermmidag så monterade vi dom sista mätarna och kablarna, sen var det provköring
Vi gav upp planerna på att "bara" ladda 0.3-0.4 bar eftersom kompen är så låg på bussmotorn. Så nu laddar vi 1.0 bar ungefär och det verkar funka fint. 0-140km/h tar ungefär 12s (kolla videon)
Vi har lite kvar att göra, tomgången är lite dålig och vi måste ha mer bränsle vi högre laddtryck med det fixar vi lätt