3183
Sök

Turbo Buggy - Idioti på hög nivå!! bilder fixade.

1 997 Inlägg
3 december 2008
#21
Tufft! cool

Några bilder på buggyn som den ska i?


Project Mananger
20 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#22
Här kommer en lite filmsnutt på uppstarten.


1. filmen så startade inte motorn.
http://www.youtube.com/watch?v=Bcih8c1QWvg

2. motorn startade men går dåligt.
http://www.youtube.com/watch?v=r5rMWWJuroo

3.tändningen justeras så vi får hyffsad tomgång.
http://www.youtube.com/watch?v=qLrf57O2qRQ

4.tändningen justeras efter vi flyttat ut motorn till porten för att få bättre gassvar.
http://www.youtube.com/watch?v=UaNEp5jhsNc


Idag så blir det nog inget garage. tror vi först kommer fortsätta imorgon.
Då står det lite på dagsorningen.

Täta grenrör och göra lite packningar mot toppen och mot turbon.
Sätta dit en oljetemp på motorn för att övervaka tempen.
Plocka ner originalmotorn från Buggyn.
Montera denna och provstarta.


Det är ung. vad vi räknar med att hinna med.

i helgen blir det förhoppningsvis provkörning, korvgrillning och ljugarbänk.


mvh

"I say we take of and Nuke the entire site from orbit, that's the only way to be sure"

Project Mananger
20 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#23
Finns lite bilder på buggyn under min avatar!  wink

"I say we take of and Nuke the entire site from orbit, that's the only way to be sure"

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
3 december 2008
#24
Dj_Martyy skrev:
Finns lite bilder på buggyn under min avatar!  wink

Mja, tror jag hellre sitter och beundrar din "Firefox" avatar.

Men sjukt roligt bygge, lär ju röra på sig rätt hyfsat.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Speed Freak
258 Inlägg
3 december 2008
#25
Har bara en sak att säga... Ballt projekt smile Lycka till med framvarande mekande smile


2 283 Inlägg
3 december 2008
#26
1. filmen så startade inte motorn.


2. motorn startade men går dåligt.


3.tändningen justeras så vi får hyffsad tomgång.


4.tändningen justeras efter vi flyttat ut motorn till porten för att få bättre gassvar.



(Smidigare såhär tyckte jag smile )

Måste säga att detta är jävligt coolt! smile Tummen upp
Senast redigerat av Pikey (3 december 2008)

R.I.P. Michael Jackson!

R1 driver!
5 128 Inlägg
4 december 2008
#27
Klockrent projekt smile Nu när man ser bilderna med så fick det mycket bättre helhet! Helt klart asballt! big_smile


Project Mananger
20 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#28
henkeboi skrev:
Kul projekt! Men 0,4 bar karar den väl iallafall wink....Hur ska ni driva extraspridaren?

Ja det får vi hoppas att den gör. Extra spridaren drivs av Tryckvakten. Inställd på 0.1 bar.

"I say we take of and Nuke the entire site from orbit, that's the only way to be sure"

Skogenracing.com
154 Inlägg
4 december 2008
#29
Coolt projekt!

Hur löser ni med urtrampningslagret?
Eller sitter det nyare låda med svingaxlar i buggyn redan?

Jag laddade 1,1bar i min 1700typ4-motor i somras tills kopplingen inte vill vara med längre. Var en redig skillnad från att ladda 0.7bar till 1,1bar, sköt på betydligt bättre. smile


Project Mananger
20 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#30
Urtrampningslagret i lådan på bilen är en kraftigare modell som jag köpt på Dalhems samma sak med kopplingsarmen, motorn har suttit på bilen för några år sen och det funkade fint. Ska se om jag kan skaka fram bilder på det.

"1.1 Bar" jag undrar om den håller för det, men det ska testas det med smile Först ska vi få allting att klaffa bara, måste kolla tempraturer och kylning så att det funkar ordentligt. Sen måste luft bränsle blandningen kollas så att den går "Lagom" fett.

Vi fortsätter i eftermiddag, så får vi se om vi kan få den att röra på sig smile

"I say we take of and Nuke the entire site from orbit, that's the only way to be sure"

Skogenracing.com
154 Inlägg
4 december 2008
#31
Sitter det styrhylsa armen till urtrampningslagret så är det ju lugnt. smile

Klart det håller. Men upp mot 1,5 så lättar topparna. I min nya motor kommer jag ladda 2bar så. Iofs 2,4l med stor turbo. smile


Project Mananger
20 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#32
JBlom skrev:
Sitter det styrhylsa armen till urtrampningslagret så är det ju lugnt. smile

Klart det håller. Men upp mot 1,5 så lättar topparna. I min nya motor kommer jag ladda 2bar så. Iofs 2,4l med stor turbo. smile

Det låter ju trevligt 1 bar ska det nog bli isf, men vilken typ av motor hade du, insprutning eller förgasare ?

"I say we take of and Nuke the entire site from orbit, that's the only way to be sure"

Skogenracing.com
154 Inlägg
4 december 2008
#33
Om den hade insprutning eller ej från början vet jag inte, körde Haltech på den.


Project Mananger
20 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#34
Okej, ja då ska det hålla bra tror jag. Vi får väl se om lådan håller, brukar ju vara en svag länk på dessa bilar.

"I say we take of and Nuke the entire site from orbit, that's the only way to be sure"

Bärs!
3 456 Inlägg
Project Mananger
20 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#36
Motorn är nu installerad i bilen och funkar, var ute och provkörde igår med 1.0 bar's laddtryck. Går riktigt bra nu. Bilder kommer !!

Här är lite filmer så länge.

Uppstart i garaget:
http://www.youtube.com/watch?v=oR8MBri1MhM

Andra åkturen :
http://www.youtube.com/watch?v=lR2qeUDytrQ
Senast redigerat av Dj_Martyy (8 december 2008)

"I say we take of and Nuke the entire site from orbit, that's the only way to be sure"

Hillbilly
206 Inlägg
8 december 2008
#37
häftigt smile

Living my life sideways!

"man lär så länge man lever"
3 Inlägg
8 december 2008
#38
shit... vilken fylle ide... men kul att ni genomför  smile

Tessan
"Hey, Do I Drive To Slow?!
Okey, but I`m still ahead of you, morons!"

Project Mananger
20 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#39
Så då kommer lite info om helgens arbete i garaget och lite bilder.

Efter första uppstarten så insåg vi att motorn läckte lite i cylinder 2 på avgassidan, det visade sig ett det fattades en packning samt att kopplingen hade sett bättre dagar då den var dränkt i olja eftersom den hade legat under motorn i 2 år.
Vi drog iväg till Dalhems i Vessigebro för att köpa en packning och en koppling. Givetvis så hade dom allt hemma men inte kunde man köpa bara en packning till avgassidan utan man var tvungen att köpa en hel sats och det var dyrt. Sagt och gjort vi köpte hela satsen och en ny koppling, när vi väl var hemma så tyckte vi att det var bäst att riva ner motorn och kolla alla cylindrarna så att allt var frächt och fint. Vi rev ner hela motorn och rengjorde allting utom blocket. Det var tur att vi gjorde det, för en av cylindrarna hade en trasig toppackning. Så med nya packningar och en hyffsat rengjord motor så monterade vi ihop allting igen, vi passade på att lackera vissa rostiga plåttdelaljer så att den blev lite frächare.
Efter all montering så gjorde vi ett komp test med bra resultat (9.5, 9.5, 10.0, 10.0) antagligen stämmer inte dessa värden eftersom kompprovaren bara kostade ca 170 kr på biltema, men det viktiga är att komp. provet visar ungerfär samma värden. Så våran lagning av toppackingen funkade smile
Okej, allt ihopmonterat och testat nu var det dax att montera bort den gamla motorn från bilen och montera bort oljekylsadaptern så vi kan montera på den på bussmotorn. Som tur var så passade den utan problem smile

Sen tillbringade vi halva lördagen att montera på motorn på bilen, det gick ganska smidigt att sätta dit den men det tog en jä*la tid att dra alla nya ledningar till kupen.
Tändningen ställdes in och luftmassmätar fjädern spändes sen var det uppstart och provkörnign.
Efter en massa testande i minusgrader så fick vi bilen att gå hyffsta iaf. Sen gav vi upp och drog hem och drack ÖL. smile
Söndag eftermmidag så monterade vi dom sista mätarna och kablarna, sen var det provköring smile
Vi gav upp planerna på att "bara" ladda 0.3-0.4 bar eftersom kompen är så låg på bussmotorn. Så nu laddar vi 1.0 bar ungefär och det verkar funka fint. 0-140km/h tar ungefär 12s (kolla videon)
Vi har lite kvar att göra, tomgången är lite dålig och vi måste ha mer bränsle vi högre laddtryck med det fixar vi lätt smile


http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00222.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00224.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00225.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00226.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00227.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00228.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00229.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00230.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00231.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00232.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00233.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00236.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00237.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00239.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00240.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00241.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00242.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00243.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00245.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00247.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00248.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00250.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00251.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00252.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00253.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00254.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00255.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00256.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00257.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00258.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00259.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00260.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00261.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00267.JPG

http://www.miocic.se/turbobagge/DSC00268.JPG
Senast redigerat av Dj_Martyy (8 december 2008)

"I say we take of and Nuke the entire site from orbit, that's the only way to be sure"

Master of the obvious
636 Inlägg
8 december 2008
#40
hah, den där kommer ju g på bakhjulen!!! tongue

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC


Sök