4016
Sök

bark_turbo's --> Nissan 200SX S13 (VEMS installation pågår)

Power by S13
271 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
#141
maximus skrev:
bark_turbo skrev:
maximus skrev:
Prova koppla ur lmm.
Om bilen går bra på tomgång då och den varvar fint upp till 2000rpm så är det lmm som är kass.
Om det inte blir någon skillnad så är det ingen fel på lmm.
Men det klassiska "går-ej-att-varva-över-2000rpm" tyder på den.

Det lätt väldigt bra!!! Du vet inte hur man felsöker Original lambda-sond oxå?

Koppla ur den och se om bilen går bättre.
Finns folk med 200:or som kör utan lambda.
Men bilen drar mer soppa och det kan skada katten.

MM läste precis det oxå! Hittade även en guide på hur jag ska gå till väga!

LÄNK -> http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=

Men tror ju mera på att LMMen är trasig! ska pröva ikväll så får vi se!
Tack för all hjälp smile
Mvh marcus

Power by S13
271 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
#142
Prövade idag igen! När bilen kommer upp i värme så har jag en tomgångslambda vid ca 1100-1200rpm på ca 1,10! vilket är magert!!!

Prövade att rycka ur kontakten till LMM och då dör nästan bilen direkt (väldigt låg tomgång)! Så den är det inget fel på!

Prövade att mätta Lambda-sonden enligt LÄNKEN i svaret åvan! Fick den inte alls till att pendla som det står att de ska! Prövade att rycka ur kontaktenvtill sonden och det händer ingenting!
Men rycker jag ur både LMM och Lambdasond så får jag ett lambda-värde på ca 0,60 med väldigt låg tomgång!

Sen kan jag max varva ca 3.200rpm! Blir som ett varvstop...

Även Tändningen är INTE inställd än! kan det ha mycket med mina problem att göra?

Tacksam för svar...

Mvh Marcus

15 Inlägg
10 juli 2009
#143
Jävligt snyggt gjort allting. Trevligt att följa.
Sedan är ju alltid tråkig när det går dåligt, men jag hoppas du löser problemet. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig =\

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
11 juli 2009
#144
bark_turbo skrev:
Prövade idag igen! När bilen kommer upp i värme så har jag en tomgångslambda vid ca 1100-1200rpm på ca 1,10! vilket är magert!!!

Prövade att rycka ur kontakten till LMM och då dör nästan bilen direkt (väldigt låg tomgång)! Så den är det inget fel på!

Prövade att mätta Lambda-sonden enligt LÄNKEN i svaret åvan! Fick den inte alls till att pendla som det står att de ska! Prövade att rycka ur kontaktenvtill sonden och det händer ingenting!
Men rycker jag ur både LMM och Lambdasond så får jag ett lambda-värde på ca 0,60 med väldigt låg tomgång!

Sen kan jag max varva ca 3.200rpm! Blir som ett varvstop...

Även Tändningen är INTE inställd än! kan det ha mycket med mina problem att göra?

Tacksam för svar...

Mvh Marcus

Trodde du hade ställt din tändning.
Det är ju en självklarhet när man felsöker.


Power by S13
271 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#145
slevincross skrev:
Jävligt snyggt gjort allting. Trevligt att följa.
Sedan är ju alltid tråkig när det går dåligt, men jag hoppas du löser problemet. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig =\

Tackar smile

Problemet är nog inte svårt att lösa... kommer nog på det snart!

Power by S13
271 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#146
maximus skrev:
bark_turbo skrev:
Prövade idag igen! När bilen kommer upp i värme så har jag en tomgångslambda vid ca 1100-1200rpm på ca 1,10! vilket är magert!!!

Prövade att rycka ur kontakten till LMM och då dör nästan bilen direkt (väldigt låg tomgång)! Så den är det inget fel på!

Prövade att mätta Lambda-sonden enligt LÄNKEN i svaret åvan! Fick den inte alls till att pendla som det står att de ska! Prövade att rycka ur kontaktenvtill sonden och det händer ingenting!
Men rycker jag ur både LMM och Lambdasond så får jag ett lambda-värde på ca 0,60 med väldigt låg tomgång!

Sen kan jag max varva ca 3.200rpm! Blir som ett varvstop...

Även Tändningen är INTE inställd än! kan det ha mycket med mina problem att göra?

Tacksam för svar...

Mvh Marcus

Trodde du hade ställt din tändning.
Det är ju en självklarhet när man felsöker.

Har inte ställt den exakt men ungefär! ska få stroplampan imorn så de får bli riktigt då!

74 Inlägg
11 juli 2009
#147
Fan va kuL det är med folk som fortfarande har tid och lust att bygga TUMMEN UPP/K

Dream Came True .......... But will it Last.......

Power by S13
271 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#148
Kastell skrev:
Fan va kuL det är med folk som fortfarande har tid och lust att bygga TUMMEN UPP/K

Hehe.. ja faan det har blivet lite försennat nu kan man säga!!! Men det är kul att skapa något eget! smile
Tackar...

Power by S13
271 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
#149
Felet var ett Dåligt Chip!!! Vet inte om det var min bil som inte passa de det alls, eller om det bara var ren skit!

Har satt tillbaka Apexi Power FC-Sprutet!
Bilen går kanon, men väldigt fett!

Så det nästa som är pågång är mappning!
Ska komma en kille från Göteborg å gatmappa bilen åt mig!

Någon som har ett Apexi Boost Controller Kit så är jag sugen på att köpa det av er!

Ska lägga upp lite nya bilder sen oxå på det sennaste

Power by S13
271 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#150
Ska försöka komma igång här nu igen!

Har fått bilen gatmappat av Jörgen på V.E.M.S! mappad upp till 0,7 bar! Sen går allt åt helvete wink
Efter det blir det för mycket mos för mina kablar och kontaktstycken så de flyger av eller ger helt fel signaler!

Så har nu bestämt mig för att sälja av Apexi Power FC-sprutet. Ingen lust att byta ut orginal kablar och kontakter!
Ett V.E.M.S är på väg hem istället big_smile
Så nu har man å göra lite mera i vinter än planerat! Men så brukar det ju alltid bli!

Kommer även byta turbo och grenrör igen! Tyckte turbon är lite för stor för min del! fick fullt ladd på 4.000rpm! Men det skuver på som faan wink

Undrar lite nu om VEMS till S13 (CA18DET)
Vilka grejer kan man ta bort eller är rekommenderade att ha?
- Tomgångsmotor
- Tändförstärkare
- Spridarmotstånd
- Något annat man kan slänga åt helvete?

Kommer inom kort uppdatera med lite nya bilder och en liten film smile

Mvh Marcus

1 741 Inlägg
17 september 2009
#151
Bra val att köpa vems! :-D

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Power by S13
271 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#152
tecman skrev:
Bra val att köpa vems! :-D

Du tecman!
Du verkar ju ha lite koll på Vems till S13! Vilka grejer har du sparat eller taget bort?
Vore gött om man kunnde bli av med så mycket som möjligt!
//Marcus

1 741 Inlägg
19 september 2009
#153
tändförstärkaren är borta, spridarmotståndet är kvar för jag kör fortfarande lågohms spridare, gör säkert du åxå. köper du plug&play härvan eller ska du koppla själv?

Tomgångsmotorn har jag aldrig fått igång så har fått för mig att original inte är supporterad. så den kan du nog hiva och köra med en gnutta öppet spjäll istället. inte så optimalt men enda jag lyckats få till. Finns ju andra tomgångsmotorer man kan använda om man inte tycker att det duger. Vi kan ju snacka lite mer på msn eller dyl.

Glöm inte att köpa triggerskivan. Den behövs.
Senast redigerat av tecman (19 september 2009)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Power by S13
271 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#154
tecman skrev:
tändförstärkaren är borta, spridarmotståndet är kvar för jag kör fortfarande lågohms spridare, gör säkert du åxå. köper du plug&play härvan eller ska du koppla själv?

Tomgångsmotorn har jag aldrig fått igång så har fått för mig att original inte är supporterad. så den kan du nog hiva och köra med en gnutta öppet spjäll istället. inte så optimalt men enda jag lyckats få till. Finns ju andra tomgångsmotorer man kan använda om man inte tycker att det duger. Vi kan ju snacka lite mer på msn eller dyl.

Glöm inte att köpa triggerskivan. Den behövs.

Okej!
Vet inte vilka spridare jag ska köpa? Är det någon skillnad på låg och högohm?
Kommer köra med egen härva.
Triggerskivan har jag oxå köpt.
Kommer köra med öppet spjäll om det funkar för dig.

Har fortfarande inte fått sprutet så har just nu inget mera att fråga! Men kommer nog komma på mera frågor sen smile

smurfidunder
327 Inlägg
20 september 2009
#155
kasta tomgångmotorn, går kanon ändå
behåll spridarmotstånden
byt skiva i casen
montera luftempgivare
ja det är skillnad på högohmiga och lågohmiga spridare
kasta tändförstärkaren och -
skaffa vettiga tändspolar

http://www.vems.co.uk/VEMSTech/VemsMT1.1.18.zip
programvaran du ska ha i boxen, eller om du äventyrlig kan du ta en nyare...

det viktiga att tänka på är:
*använd bra kabel i vettig area
*märk upp alla kablar!!!
*montera jordarna till vemset på ett bra sätt (idiotsäkert sätt)
*lägga in en startmapp när du har kopplat in ström till boxen innan du har något inkopplat (spridare tändspolar osv, glöm inte jorden då brinner boxen!!!!!!!!!)
*stabil spänning till vemset och triggern de får gärna dela på en egen matning från batteriet.
*skärmad kabel till triggern
*kalibrera bblambdan innan du använder den
*stroba tändningen innan du kör

hade visst tråkigt... hojta om du behöver mer info smile
Senast redigerat av dundersmurfen (20 september 2009)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Power by S13
271 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#156
dundersmurfen skrev:
kasta tomgångmotorn, går kanon ändå
behåll spridarmotstånden
byt skiva i casen
montera luftempgivare
ja det är skillnad på högohmiga och lågohmiga spridare
kasta tändförstärkaren och -
skaffa vettiga tändspolar

http://www.vems.co.uk/VEMSTech/VemsMT1.1.18.zip
programvaran du ska ha i boxen, eller om du äventyrlig kan du ta en nyare...

det viktiga att tänka på är:
*använd bra kabel i vettig area
*märk upp alla kablar!!!
*montera jordarna till vemset på ett bra sätt (idiotsäkert sätt)
*lägga in en startmapp när du har kopplat in ström till boxen innan du har något inkopplat (spridare tändspolar osv, glöm inte jorden då brinner boxen!!!!!!!!!)
*stabil spänning till vemset och triggern de får gärna dela på en egen matning från batteriet.
*skärmad kabel till triggern
*kalibrera bblambdan innan du använder den
*stroba tändningen innan du kör

hade visst tråkigt... hojta om du behöver mer info smile

Tackar!
Väldigt bra info!
Vad är vettiga tändspolar då? Hur länge räcker original till?
Nu har man ett helvete framför sig bara wink
Senast redigerat av bark_turbo (20 september 2009)

smurfidunder
327 Inlägg
20 september 2009
#157
det bästa du kan göra med standardspolen är att kasta den. kommer bara vara jobbiga.
vags 115 spolar ska ju vara bra, kostar inte så farligt heller kolla på ppf.
annars så kan det ju fungera med en bosch motorsport wastespark spole, runt 1000:-
splitfire finns ju också fast dom är dyra

själv kör jag med
https://www1.garaget.org/gallery/archive/87810/679416_1vbk3p.jpg

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

smurfidunder
327 Inlägg
20 september 2009
#158
gör så för att jorda boxen, se till att få bra kontakt i mot ren plåt och en skruv som inte lossnar.
sensorerna kan jordas i samma punkt, så en extra lös kabel till sensorjord kan du klämma in i kabelskon, denna splittar du sen till sensorer (cas, tps, mat, clt osv)

http://www.vems.co.uk/VEMSLoom/DamoIsWellGrounded.jpg

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

1 741 Inlägg
20 september 2009
#159
bark_turbo skrev:
Tackar!
Väldigt bra info!
Vad är vettiga tändspolar då? Hur länge räcker original till?
Nu har man ett helvete framför sig bara wink

Har för mig original spolarna räcker till 2.5 bar. sen slocknar stiften. Tycker det räcker för de flesta men... ja för mobne räckte det inte.

Jag har inte märkt några problem med original spolarna.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Power by S13
271 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#160
Okej! Så originalspolarna klarar så mycket! Hade inte tänkt ladda på så jävla mycket direkt tongue
Kommer köra med väldigt säker setup!

Tack för tipset om jordningen! Det kommer följas stenhårt!


Sök