3017
Sök

vad är de för fel på laddningslampan?

TurboFREAK
291 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#1
Hej skulle koppla in laddningslampa idag och då tog jag fel på stift i generatorn råkade sätta den på ett + stift och inte på d+ som de ska vara på

så jag kopplade
Generator + ---- lampa----tändning +
Och lampan lyste då konstant tills jag slog på tändningen då slockna den då tänkte jag vafan så jag ringde en bilmeks kompis i södra sverige som då kom på iden att pröva jorda den. så jag gjorde de och lampan lyste när jag slog på tändningen tror jag de var och jag pröva starta bilen och de lyste så jag fortsatte och fundera...

Kröp sen under bilen igen och tog loss kolen dom var de inga större fel på så tänkte jag dra ut sladden jag kopplat in och då upptäckte jag att jag har kopplat fel.

Har för mig att dioderna sitter tillsammans med kolet eller har jag fel?
Är de bara byta regulatorn så ska de fungera?

Bilen laddade innan jag började med min installation
Senast redigerat av ante_green (5 december 2008)

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

CORRADOÄLSKARE
205 Inlägg
4 december 2008
#2
jag har för mej att diodbryggan inte sitter i regulatorn eller som du säger kolen. uten den sitter med lindningarna i generatorn.

Kolla min projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1290219#p1290219

TurboFREAK
291 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#3
okey kan dioderna ha gått sönder utav min koppling eller kanske bara regulatorn?

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 december 2008
#4
Nej det bör de inte ha gjort.

Om jag förstod din koppling rätt så kopplade du lampan från batteri till B+ på generatorn och då får du samma spänning på båda sidor av lampan när du slog till tändningen.

Lampan skall kopplas mellan Tänding på och D+ på generatorn, lampan används både för indikering av funktion hos generatorn samt att förmagnetisera fältlindningen. Det är inte alltid nödvändigt på moderna generatorer då det kan finnas lite remanens kvar som räcker för att börja driva runt spänning i fältlindningen när generatorn börjar snurra. Beror lite på konstruktion.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

TurboFREAK
291 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
#5
råkade koppla in den på ett litet stift där de bara står +

Men de har då löst sig nu bilen laddar men laddningslampan funkar men bakvänt.
när man vrider på tändningen så är lampan släck startar bilen och varvar upp han lite då tänds lampan och bilen börjar ladda har mätt upp den laddar 13,80v sitter en regulator på 14v i den.

nån som vet varför lampan better sig så här?

De är kopplat
tändningen +   --------------- lampan --------------- d+ på generatorn.
Senast redigerat av ante_green (5 december 2008)

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

1 785 Inlägg
5 december 2008
#6
ante_green skrev:
råkade koppla in den på ett litet stift där de bara står +

Men de har då löst sig nu bilen laddar men laddningslampan funkar men bakvänt.
när man vrider på tändningen så är lampan släck startar bilen och varvar upp han lite då tänds lampan och bilen börjar ladda har mätt upp den laddar 13,80v sitter en regulator på 14v i den.

nån som vet varför lampan better sig så här?

De är kopplat
tändningen +   --------------- lampan --------------- d+ på generatorn.

Är du säker på att du kopplat den på en 15 spänning vid tändningslåset?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

TurboFREAK
291 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
#7
de är jag inte 100% på måste den ha minst max volt eller?

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

21 761 Inlägg
6 december 2008
#8
Hur menar du nu? smile

dbjanoz menar alltså inte att lampan ska ha 15 V, han menar om du har kopplat lampan till en anslutning som får spänning från utgång nummer 15 på tändlåset. Något ställe som har spänning när nyckeln är i tändläge.
Senast redigerat av Drönirettab (6 december 2008)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
6 december 2008
#9
ante_green skrev:
de är jag inte 100% på måste den ha minst max volt eller?

lampan börjar lysa om batteriets spänning(volt) blir högre än generatorns spänning för då jordas lampan genom godset i generatorn

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

TurboFREAK
291 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
#10
JAg har kopplat in lampan på säkringsdosan roll

Jag har haft batteriet på laddning så de är fullladdat kanske därför lampan lyser då?

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

21 761 Inlägg
6 december 2008
#11
Okej, då borde ju lampan vara rätt kopplad ifall den säkringsplatsen ger spänning när tändningen är påslagen. Det ska inte påverka att batteriet är fulladdat.

Om du tar loss laddlampans kabel som sitter på generatorns D+ och sätter den mot jord, lyser då lampan när du slår på tändningen?

Hur mycket måste du varva upp motorn för att generatorn ska börja ladda?
Senast redigerat av Drönirettab (6 december 2008)


Sök