3507
Sök

styling vinge i aluminum förbjudna eller??

skåne
5 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
#1
ja fick nyss höra att det e förbjudet att sätta på aluminum vingar.. eller formel1 vinge som polisen kalla dom stämemr de??? de fick inte va överskrida 16cm i höjd o m.m fan va bull för ja har fått vinge som ja skall smälla på sad sadsadsadsad


2 230 Inlägg
5 december 2008
#2
nej du får inte det. för folk kan fastna i vingen, men blir bara obes om jag inte har helt fel om du kör med sån.. om du ska ha så äre väll att kanterna måste sitta fast i karossen och inte får ha vassa kanter och itne översrkida en viss höjd..

så kan det vara då det inte blev som det skulle

151 Inlägg
5 december 2008
#3
det är mycket man inte får ha på bilar som man har ändå..men just alluminium vingar är inte tillåtna.

Jag anser att det är upp till en själv om man vill sätta på saker som inte får brukas på vanliga vägar på sin bil. det värsta som kan hända är väl böter.

Play It Loud

16 197 Inlägg
5 december 2008
#4
colomer skrev:
ja fick nyss höra att det e förbjudet att sätta på aluminum vingar.. eller formel1 vinge som polisen kalla dom stämemr de??? de fick inte va överskrida 16cm i höjd o m.m fan va bull för ja har fått vinge som ja skall smälla på sad sadsadsadsad

nån viss höjdbestämmelse finns inte va ja vet utan saken e den att vingen får inte sticka ut på nåt vis som kan skada folk om man kör på dom.. vet att de låter galet men så e de.. vill man nu ha en sån vinge så måste den lossna när "olyckan" händer men den får inte släppa helt från bilen utan den måste sitta fast me en vajer elle liknande.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 024 Inlägg
5 december 2008
#5
Just stora aluminiumvingar har jag faktiskt förståelse för att de kan vara förbjudna. Har sett ett antal sådana av tvivelaktig kvalitet med vassa kanter osv som bara suttit ihop med lite popnit och sen skruvats med ett par plåtskruv ner i karossen. Med det enorma tryck som blir på en vinge i lite fart så är det rätt lätt hänt att en vinge far iväg. Just vingar krävs verkligen att man monterar riktigt noggrant om man nu ska ha en.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

73 Inlägg
5 december 2008
#6
på tal om vingar så har jag faktiskt snackat med bilprovningen idag och frågat ut dom om just vingar.
Det han sa var att den inte finns sånna regler som tex att den inte skall vara i aliminium eller nåt annat men han sa att alla vinga som inte är monterade på karrosen är olagliga och går inte igenom besiktningen de e deras grundregel men ska man lyssa på dom så kan man inte göra ett skit me bilen sen oxå att om man har petiga och jobbiga poliser så kan dom be dig att besikta om bilem MED vingen annar får du plocka av den .
Själv skiter jag i vilket som du ser på mina bilder så har jag beställt den vingen och kommer att motera den men tänk på en sak att när bilen ska besitas så måste den av för att den ska gå igenom....... Lycka till

oberoende är att vara beroende av oberoende :)

WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
162 Inlägg
5 december 2008
#7
evilaudio skrev:
colomer skrev:
ja fick nyss höra att det e förbjudet att sätta på aluminum vingar.. eller formel1 vinge som polisen kalla dom stämemr de??? de fick inte va överskrida 16cm i höjd o m.m fan va bull för ja har fått vinge som ja skall smälla på sad sadsadsadsad

nån viss höjdbestämmelse finns inte va ja vet utan saken e den att vingen får inte sticka ut på nåt vis som kan skada folk om man kör på dom.. vet att de låter galet men så e de.. vill man nu ha en sån vinge så måste den lossna när "olyckan" händer men den får inte släppa helt från bilen utan den måste sitta fast me en vajer elle liknande.

Det stämmer det.

Min original vinge har "brytskruvar, förvisso en jäkla massa sådana" samt en catch vajer inne i luckan.

Det är så att om man klipper en person skall vingen lossna vid X antal kilos kraft samt sitta kvar på fordonet.

Mvh.Micke

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689

8 251 Inlägg
5 december 2008
#8
pouria_g skrev:
på tal om vingar så har jag faktiskt snackat med bilprovningen idag och frågat ut dom om just vingar.
Det han sa var att den inte finns sånna regler som tex att den inte skall vara i aliminium eller nåt annat men han sa att alla vinga som inte är monterade på karrosen är olagliga och går inte igenom besiktningen

Skrämmande att det fortfarande finns anställda på besiktningarna som är så sanslöst dåligt insatta i de regler som finns runt deras arbete. Vad det gäller vingar så finns det ett maximalt höjmått, dessutom finns det krav på hur hård en vinge får vara och att ändarna ska gå ner mot karossen.
Och som tidigare nämnts så lär en vinge om den överskrider vissa mått ha en fastsättning som gör att den lossnar under givna förhållanden.


Nattdrömmare
137 Inlägg
5 december 2008
#9
de borde väl vara lika med vinge som det är med motorhuv. motorhuven måste ha deformations "zoner" vid ev. påkörning av fotgängare. om personen rullar/ flyger över bilen så bör det inte sitta en vinge som klyver stackaren. men om SBP brukar kolla sånt är jag skeptisk till, kan tänka mig att på en flygande bes kan nog en insatt sheriff kommentera det, om dem misstänker att det ej uppfyller de ställda kraven. dem kan även kolla om dem främre rutorna är CE godkända och märkta, vilket dem måste vara.

..:: mer vild än tam ::..

WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
162 Inlägg
6 december 2008
#10
nadaclue skrev:
de borde väl vara lika med vinge som det är med motorhuv. motorhuven måste ha deformations "zoner" vid ev. påkörning av fotgängare. om personen rullar/ flyger över bilen så bör det inte sitta en vinge som klyver stackaren. men om SBP brukar kolla sånt är jag skeptisk till, kan tänka mig att på en flygande bes kan nog en insatt sheriff kommentera det, om dem misstänker att det ej uppfyller de ställda kraven. dem kan även kolla om dem främre rutorna är CE godkända och märkta, vilket dem måste vara.

OM så är fallet att tex. jag skulle åka på en flygande, så gör jag som så många gånger förr.
Visar helbilsgodkännande lappen fråm International motors och EU där det står vad som sitter/satt på min bil från fabriken, brukar få tyst på dom rätt snabbt...!

De brukar alltid poängtera "fotgängarklyvaren" på huven och osthyveln på luckan, men de sitter där de sitter.

Mvh.Micke
Senast redigerat av MickeMys (6 december 2008)

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689

5 089 Inlägg
6 december 2008
#11
dom måste väll gå ner på sidan bara? så en alu-vinge är ju olaglig då.

\Lindgren

273 Inlägg
6 december 2008
#12
ingen sätter väl på en sån vinge frivilligt ?!?!?

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

"Ijenkligen"
788 Inlägg
6 december 2008
#13
Bra att det är olagligt, finns nog fan inget fulare än alu-vinge lol

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
6 december 2008
#14
opeltiffi skrev:
Bra att det är olagligt, finns nog fan inget fulare än alu-vinge lol

AMEN! Så sant som det är sagt. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Nattdrömmare
137 Inlägg
6 december 2008
#15
MickeMys skrev:
nadaclue skrev:
de borde väl vara lika med vinge som det är med motorhuv. motorhuven måste ha deformations "zoner" vid ev. påkörning av fotgängare. om personen rullar/ flyger över bilen så bör det inte sitta en vinge som klyver stackaren. men om SBP brukar kolla sånt är jag skeptisk till, kan tänka mig att på en flygande bes kan nog en insatt sheriff kommentera det, om dem misstänker att det ej uppfyller de ställda kraven. dem kan även kolla om dem främre rutorna är CE godkända och märkta, vilket dem måste vara.

OM så är fallet att tex. jag skulle åka på en flygande, så gör jag som så många gånger förr.
Visar helbilsgodkännande lappen fråm International motors och EU där det står vad som sitter/satt på min bil från fabriken, brukar få tyst på dom rätt snabbt...!

De brukar alltid poängtera "fotgängarklyvaren" på huven och osthyveln på luckan, men de sitter där de sitter.

Mvh.Micke

Visst går de igenom, du har godkänd på pappret, dvs. att dem har testat detaljerna vid ev. olycka. precis som jag skrev tidigare?
men byter du tex. till främre sidorutor i plexi/ lexan för att du vill dra in på vikt så kan dem anmärka på att rutorna saknar CE märkning, dvs ej godkända.

..:: mer vild än tam ::..

654 Inlägg
6 december 2008
#16
Som nämnt,YES Alu vingarna är inte godkända för bruk på allmän väg.
Av olika anledningar,tex: bultade i luckan,matrealet (vid front krock av tex fotgängare som hamnar på vingen),man kan fastna i den,etc etc.

Ett exempel på bil som gjordes om var Evo modellen,våra svenska bilar fick vingen monterad med speciella "plast plugg" om ja minns rätt.Just för att vingen ska kunna lossna vid ev olycka där någon kastas mot vingen.
Sitter vingen däremot monterad på bilen från fabrik och ÄVEN har ett helbilsgodtjänande med denna vinge på så är det grönt ljus.
Finns regler om hur vingarna skall vara utformade för att accepteras som efter marknads tillbehör.
Kommer dock inte ihåg reglerna i huvudet,tror filen med alla regler finns att hämta på VV/SBP.

7 275 Inlägg
6 december 2008
#17
Med VV's nollvision och snart gångfart överallt så borde det inte spela någon roll om hur vingen sitter eller ser ut för fotgängaren skulle iaf aldrig flyga längre än framrutan...



Sök