Tjenna! tänkte lägga ett litet inlägg här.
Det du kan vinna på att "chippa" din bil är att du kan få några hästkrafter (kanske 10-15) extra samt förbättrad bränsleekonomi så länge du har lätt gasfot.
Öppnar du upp andningsvägarna med öppet luftfilter och 3"-system och sport/race-kat så kommer du tappa lite bottendrag men vinna lite på höga varvtal.
Är du ute efter en större effekthöjning på motorn så är det bara att öppna lädret, du kan räkna ungefär 1000 kr / hk. Det räcker alltså inte med uppgradering av mappen, utan börjar du med det ena så måste du göra det andra för att få ut full effekt av det första.
Ett enkelt recept på ca 40-50 hk för sugtrim är:
specialslipade kammar ca (2500 kr/st hos elleman racing)
portad och planad topp (ca 15000 kr kan variera beroende vart man vänder sig)
extraktorgrenrör
större spridare
race-kat
2½" tum från katen
uppgraderat styrsystem (standalone fuelsystem, ex Vems)
uppgraderat bränslesystem (pumpar med högre tryck, tryckregulator etc)
sen tillkommer då lättat svänghjul, balanserat vevparti inkl koppling (om du kör manuell)
Listan kan således göras ganska lång. Sifforna är tagna från offerten jag begärde för motortrim till min 960 3.0 jag hade en gång tiden. Slutnotan från elleman hamna runt 50 000 och skulle ge ca 50 hk starkare motor. På frågan om ökningen av vridmomentet kunde hon inte svara.
Slutsats: vill du ha effekt? köp en 850, s/v70 t5 istället, då du får mycket mer effekt för 50000 än på en sug motor.
// Mvh Stefan
*************************
Hastigheten är relativ ;)