Jag skulle nog överväga en turbo om jag skulle köpa bil idag. Det av tre anledningar:
1. Dom är lite roligare att köra med tanke på att det skiljer ca 50 hk från en glt och en turbo som är i orginalutförande.
2. Sätter man i ett chip tex hos Autotech eller SCT så får man en mycket mer logaritmisk effektkurva vilket medför lägre bränsleförbrukning, under förutsättning att man har lätt gasfot och håller sig i vakuumområdet på laddtrycksmätaren.
3. Trimvänligheten. Vet inte om du läste det jag skrev i förra tråden. Men att plocka 40-50 eller mer hk ur en sugmotor kostar från 50 000 -> uppåt. Medan man utan större problem kan plocka 40-50 hk ur en frisk turbo-5a med i stora drag chip och öppet luftfilter vilket kostar ungefär 5000 kr. Effektkurvan är i orginal ganska linjär av sig, hos både en glt och turbo.
Visst bägge bilarna går att chiptrimma, men i sugmotor-sammanhang pratar man mer om ekomonitrim än effekttrim.
//mvh S
*************************
Hastigheten är relativ ;)