3016
Sök

Frågor angående Mac audio z4200

181 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
Hej, jag har ett mac audio z4200 slutsteg hemma som jag driver en Xzound 12"are på 500rsm watt på och jag har några funderingar, det är ju ett fyrkanaligt slutsteg och på stereon jag har är det endast 1 sub ingång på, har funderat lite på att skaffa mig en till xzound 12:a och ha i samma steg eftersom jag fick de billigt och det funkar ganska bra för mina endamål och min ekonomi..

Så jag undrar, är det möjligt att driva ut två av dessa basar på steget? steget ligger på 1500w och basarna är på 500rsm styck, jag skulle vilja ha en ny lågnivå på sub ingång också, går det att dra med en slittkabel mellan slutsteget så mina andra kanaler också får ström? alltså kanal 3 och 4?

Bara några funderingar jag hade, vill helst inte få massor med svar "köp nytt steg" för skulle jag haft ekonomin skulle jag gärna skaffat mig ett monoblock steg men det finns det inte möjlighet för just nu iaf.

"Endast de bästa är gott nog." - Carl Benz - 1886

21 761 Inlägg
6 december 2008
Det steget ger ut 2x285 WRMS vid 4 Ohm i bryggkopplat läge. Din bas har två st 4 Ohms talspolar, det innebär att om du bryggkopplar steget så måste du seriekoppla talspolarna för att inte få för låg impedans. Slutresultatet blir att två basar inte kommer att spelar högre än en bas gör, orsaken är att du inte kan utnyttja steget för fullt pga talspolarnas impedans.

Rent kopplingsmässigt så går det bra att driva två basar med detta steg, men det går som sagt inte att få ut högsta RMS-effekt ur steget tyvärr.

181 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det steget ger ut 2x285 WRMS vid 4 Ohm i bryggkopplat läge. Din bas har två st 4 Ohms talspolar, det innebär att om du bryggkopplar steget så måste du seriekoppla talspolarna för att inte få för låg impedans. Slutresultatet blir att två basar inte kommer att spelar högre än en bas gör, orsaken är att du inte kan utnyttja steget för fullt pga talspolarnas impedans.

Rent kopplingsmässigt så går det bra att driva två basar med detta steg, men det går som sagt inte att få ut högsta RMS-effekt ur steget tyvärr.

Okej, tack för ditt svar, får försöka sälja iväg steget och få tag på ett sinuslive 1500 steg istället då

6 851 Inlägg
6 december 2008
Drönirettab skrev:

NJa..då han skriver att han enbart har en sub. ut i sin CD (om jag fattat det rätt) så har enbart en mono utgång. Då skulle han, i teorin kunna köra 2 kanaler/bas. alltså en kanal/spole..och då det är ett fyr- kanals steg så kan han alltså köra 4kanaler/2basar..en kanal/spole. Dock så måste antagligen hanns signal splittas några gånger. Dock så i teorin bör detta funka, i praktiken..inte aning wink

181 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Drönirettab skrev:

NJa..då han skriver att han enbart har en sub. ut i sin CD (om jag fattat det rätt) så har enbart en mono utgång. Då skulle han, i teorin kunna köra 2 kanaler/bas. alltså en kanal/spole..och då det är ett fyr- kanals steg så kan han alltså köra 4kanaler/2basar..en kanal/spole. Dock så måste antagligen hanns signal splittas några gånger. Dock så i teorin bör detta funka, i praktiken..inte aning wink

Okej, tack för svar, men får helt enkelt byta mig mot ett monoblock steg, verkar bli mycket lättare att göra så!

6 851 Inlägg
6 december 2008
Ja det blir nog lite lättare..dock så är det jag skrev inte så svårt heller..det blir billigast så wink
Men, du kommer nog få mera ut av ett monoblock.

21 761 Inlägg
6 december 2008
TT-Avant skrev:

Visst kan man köra en spole per kanal utan problem, men fortfarande utnyttjas steget inte fullt ut eftersom varje kanal belastas med 4 Ohm (dvs samma som med båda spolarna seriekopplade och bryggade kanalpar). smile

181 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
Okej, får se om någon är sugen på köpa mitt steg, annars får man väl se vad tomten kommer med och se om man blir lycklig smile

12 086 Inlägg
21 december 2008
Då vet jag att jag inte ska köpa ditt jag kollade på nyss då wink

Sök