3139
Sök

Laddtrycksfrågor kring Saab og900 T8

Darth Vader
1 644 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
#1
Hej

Köpte mig en Saab idag, med lite fix såsom

Större IC, "annan" turbo, öppen dump bl.a

Nu är det så att laddtrycket svajar mellan 0.5-0.6, det ligger aldrig still, sen tar det även ganska lång tid att komma dit kanske 2-3 sekunder från fullgas.

Nåt som kanske hör till är att vid 200 km/h så tar det stopp, det går inte fortare (självklart testat på autobahn eller på bana wink ). Det känns som om all kraft försvinner. Laddtrycket är kvar, men det går inte fortare.

Nån som har lite klur på vad som kan orsaka detta? Eller är det så dom här motorerna beter sig?
Motorn är en b201 som sitter i en T8 Special -89

En annan fråga, att löda om apc-boxen för ett högre laddtryck, är det något som en händig klarar av själv? Och isåfall, kan nån förklara hur eller länka till information.

Tack på förhand
/ Tom

Braaaaap?

2 164 Inlägg
6 december 2008
#2
Kolla efter vakum läckage för de ska inte ta sån lång tid att komma upp i rätt ladd.
Kolla även om turbon är som den ska.

MVH

F


3 295 Inlägg
6 december 2008
#3
ang turbotrycket så har du ett stenåldersaggregat på den där bilen, alltså ketchup effekt.
Sen har vi ju det där med öppen dump på en bil som absolut inte ska ha det, den kan ställa till mkt.


1 062 Inlägg
7 december 2008
#4
Ja, en öppen "dump" eller bypass som inte sluter 100% tätt kan ställa till elände.
Prova att plugga den och ut och gasa, glöm inte att släppa gasen mjukt bara.

M.V.H.


Darth Vader
1 644 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#5
plugga? låter inte bra då motorn ej blir av med laddtrycket. Vart bör man låta laddtrycksluften gå in till systemet igen?

Ang, Turbo, för att gå så att säga "ett steg högre" än original, vilken turbo, och från vilken bilmodell bör ma ta denna?

Braaaaap?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
7 december 2008
#6
DoWahDiddy skrev:
plugga? låter inte bra då motorn ej blir av med laddtrycket. Vart bör man låta laddtrycksluften gå in till systemet igen?

Ang, Turbo, för att gå så att säga "ett steg högre" än original, vilken turbo, och från vilken bilmodell bör ma ta denna?

du skall ha en Garrett TB0358 orginal. En ny återcirkulerande dump köper du i plast från sp för någon hundring

Rock'n Roll

206 Inlägg
7 december 2008
#7
Jag har en återcirkulerande dump i aluminium (FORGE) liggandes som passar din saab utmärkt . ser ut precis som orginalet i plást.

Maila mig om intresse finns Mvh P


Darth Vader
1 644 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#8
Tror ni att det är dumpen som ställer till alla problem då?

d.v.s. att inte laddtryck byggs upp som det skall
Senast redigerat av DoWahDiddy (7 december 2008)

Braaaaap?

Bilmekaniker
199 Inlägg
7 december 2008
#9
Vad är det för dump? Är det en billig kopia så är det ju troligt att den inte klarar att "hålla tätt" utan läcker. därav det ostabila laddtycket. Sen kan jag ju tilllägga att det aldrig är bra att köra med just öppen dump på dom motorerna.

584 Inlägg
7 december 2008
#10
Tjenare Tjenare!
Har också en 900 t8, men original på de sitter det väll inte ens någon dump? Isåfall sitter den väll på aggregatet för jag har då inte sett någon på mitt tryckrör.. Sen öppen dump på en bil med LMM är väll inte att rekommendera heller då blandningen blir helt fel!

Lite OT:
Hur mkt bensin drar din bil per mil? Tycker min kan dra en del då den aldrig går under 1l milen..
Bilen är helt orginal och jag har inte varit och skruvat på den.. Men det är kanske tack vare det
mekaniska sprutet, eller?

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!

Bilmekaniker
199 Inlägg
7 december 2008
#11
Aaaaaaalm skrev:
Lite OT:
Hur mkt bensin drar din bil per mil? Tycker min kan dra en del då den aldrig går under 1l milen..
Bilen är helt orginal och jag har inte varit och skruvat på den.. Men det är kanske tack vare det
mekaniska sprutet, eller?

Mvh. Magnus

Jag hade också en T8 special förut. Och dom går inte att köra under 1l/mil. Det mekaniska sprutet öser verkligen in bränsle. Och nej du har rätt. Det sitter ingen form av "dump" på dom.

Darth Vader
1 644 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#12
Jag körde ifrån Malmö till Borås igår, väldigt "inspirerat" och kom hem på 1.14l milen. Jag tycker inte alls att det var farligt med tanke på hur jag körde.

Men ni tycker alltså att jag bör ta bort dumpen? Då det inte verkar sitta nån alls original.
Det känns ju inte bra att inte bli av med laddtrycket neutral

Braaaaap?

584 Inlägg
7 december 2008
#13
Saab_Emil skrev:
Aaaaaaalm skrev:
Lite OT:
Hur mkt bensin drar din bil per mil? Tycker min kan dra en del då den aldrig går under 1l milen..
Bilen är helt orginal och jag har inte varit och skruvat på den.. Men det är kanske tack vare det
mekaniska sprutet, eller?

Mvh. Magnus

Jag hade också en T8 special förut. Och dom går inte att köra under 1l/mil. Det mekaniska sprutet öser verkligen in bränsle. Och nej du har rätt. Det sitter ingen form av "dump" på dom.

Okej, Men jag håller på att löda om apc:n nu, tänkte ladda runt 0.9-1 bar, om de mekaniska sprutet öser in såpass mkt bensin behöver man väll iaf inte oroa sig att den går snålt väll?

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!

Bilmekaniker
199 Inlägg
7 december 2008
#14
Ska du ladda så mycket så böhöver du nog justera tryckvakten skulle jag gissa på. Annars kommer den att slå ifrån.

Darth Vader
1 644 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#15
Saab_Emil skrev:
Ska du ladda så mycket så böhöver du nog justera tryckvakten skulle jag gissa på. Annars kommer den att slå ifrån.

Utveckla gärna, vart lär man sig om tryckvakten och hur man justerar en sådan?
Jag satsar nämnligen också att hamna runt 1.0

Braaaaap?

584 Inlägg
7 december 2008
#16
DoWahDiddy skrev:
Saab_Emil skrev:
Ska du ladda så mycket så böhöver du nog justera tryckvakten skulle jag gissa på. Annars kommer den att slå ifrån.

Utveckla gärna, vart lär man sig om tryckvakten och hur man justerar en sådan?
Jag satsar nämnligen också att hamna runt 1.0

Men är det inte det man justerar när man löder om APC:n?
Jag har bytt ut R42 mot en kabel, bytt R138 mot en 40kOhm
Bytt poten som ställer laddtryck mot en på 1kOhm istället för den på 0,5kOhm som satt där..

Måste man härja med någon tryckvakt med?

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!

Darth Vader
1 644 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#17
Du tog inte några bilder när du gjorde detta? Vore trevligt att ha som vägledning smile

Edit: Hittade en fruktansvärt läsnyttig sida om detta wink
http://popeye.rty.nu/
Senast redigerat av DoWahDiddy (7 december 2008)

Braaaaap?

584 Inlägg
8 december 2008
#18
DoWahDiddy skrev:
Du tog inte några bilder när du gjorde detta? Vore trevligt att ha som vägledning smile

Edit: Hittade en fruktansvärt läsnyttig sida om detta wink
http://popeye.rty.nu/

Jojomen!
Kolla min projekttråd! Ligger i projekttråden för NG900an dock smile

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!

Smålänning
7 887 Inlägg
8 december 2008
#19
1: Kolla så turbon är som den ska... Gammalt agg, visst, men det ska inte ta så lång tid.
2: Kolla vacuumslangar.
3: Kolla INTE dumpen, för då får du leta länge wink T8 har nämligen ingen.
4: Kolla så alla skarvarna mellan slangar och tryckrör/IC håller tätt. Läckande luft ställer till mycket.

Din bil ska ladda 0,7 +- 0,1 original smile

Tryckvakten sitter under instrumentpanelen, under knäskyddet där. Sitter en skruv på den som man justerar med. Va noga med att bilen får soppa bara! K-Jet kan vara lite lömskt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Darth Vader
1 644 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#20
Har ikväll gett mig på APC-boxen för att kanske höja mitt tryck lite, och ser då följande,

F-poten, som enligt uppgift skall kunna vrida upp trycket till ca 1 bar utan vidare modifikation, är redan uppskruvad
P-poten, som skall styra hur snabbt laddet kommer, finns inte längre, är istället ersatt med en kabel som går till en ratt i kupén som inte gör nån nytta.

R42, det motståndet som man skall bygla, är byglat korrekt.
R40, motståndet som man kan byta ut om man vill höja trycket, är kvar.
(Räknat på det, det är rätt motstånd (ca 900 ohm))

Slutsats:
Troligen har personen som grävde i apc:n senast misstagit vilken vridpotentiometer som styr laddet, dratt ur den som styr hastigheten som laddtrycket kommer (P).

Innan laddade den 0,6-0.7
Nu när jag sett hur det ser ut, och återställt det efter lite försök till att återställa P-potentiometern utan resulat så har jag bara grundladd (GLT), d.v.s. 0.3-0.4.

Vet någon här vilka värden P-potentiometern har?
så att man kan ersätta den med en liknande.
Eller får jag helt enkelt leta upp en orörd apc-box

Lånar en bild ifrån popeye.rty.nu, som är något moddad.
Inte mitt kretskort, men beskrivande målningar
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49777/517608_tg2dpz.jpg

Braaaaap?


Sök