3733
Sök

hur man sänker tomgång som är för hög på en 740 gl! B230F

385 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
hej. skulle vilja ha hjälp med min 740 med en b230f motor med för hög tomgång. den ligger på runt 1400varv och vill inte gå under och sen är det något vinande ljud jag inte kan känna igen om det kan vara samma problem om det är något?! hörs mest under bilen och inne i den!sad hjälp!!!

börn i varje hörn är fett rätt;)

Entreprenör
1 784 Inlägg
7 december 2008
Biggfuuckturbo skrev:
hej. skulle vilja ha hjälp med min 740 med en b230f motor med för hög tomgång. den ligger på runt 1400varv och vill inte gå under och sen är det något vinande ljud jag inte kan känna igen om det kan vara samma problem om det är något?! hörs mest under bilen och inne i den!sad hjälp!!!

går den bra för övrigt.... har du provat ta bort kontakten till tomgångsmotorn.? vinandet kanske är soppapumpen...som e slut!
Senast redigerat av mrbuggy (7 december 2008)

385 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
japp den går bra annars, hade ne tändens på att dö av och komma tillbax snabbt igen när jag gasade fullt, körde då rätt sakta på tvåan! nej har inte provat detta men ska kolla det imon:P mvh

Entreprenör
1 784 Inlägg
7 december 2008
Biggfuuckturbo skrev:
japp den går bra annars, hade ne tändens på att dö av och komma tillbax snabbt igen när jag gasade fullt, körde då rätt sakta på tvåan! nej har inte provat detta men ska kolla det imon:P mvh

om de inte e tomgångsmotorn så läcker de nånstans...insuget tex.

Det SKA gå!
434 Inlägg
7 december 2008
Ser ut som att ni har samma problem, kolla vad dom kom fram till http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=235994

hoppas det va till någon hjälp.

Kolla gärna in mitt VR6 Projekt.

385 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
tackar för hjälpen ska kolla till tomgångs motorn först:)
mrbuggy skrev:
Biggfuuckturbo skrev:

om de inte e tomgångsmotorn så läcker de nånstans...insuget tex.

385 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
allt är till hjälp, får hoppas på det bästa... haha:P
Wallin850 skrev:
Ser ut som att ni har samma problem, kolla vad dom kom fram till http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=235994

hoppas det va till någon hjälp.

Det SKA gå!
434 Inlägg
7 december 2008
hehe, lycka till och hoppas det löser sig! men det brukar de ju alltid göra på nått vänster. big_smile
Senast redigerat av Wallin850 (7 december 2008)

Kolla gärna in mitt VR6 Projekt.

96 Inlägg
8 december 2008
Hade en 740 glt 16v för några år sen, hade samma vinande ljud på min. Om ljudet kommer från framsidan av motorn så kan det vara en av löprullarna till kamremen som börjar att bli dålig.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
8 december 2008
nja, vinandet tycker även jag som att det låter som om det är soppa-pumpen...

385 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
Turbo_virus skrev:
Hade en 740 glt 16v för några år sen, hade samma vinande ljud på min. Om ljudet kommer från framsidan av motorn så kan det vara en av löprullarna till kamremen som börjar att bli dålig.

okey får ta och leva med ljudet är inte så farligt.... märker la om pumpen lägger av rätt som det är:P bara tomgången blir ok för det är lite jobbigt!sad mvh

385 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
Xoff skrev:
nja, vinandet tycker även jag som att det låter som om det är soppa-pumpen...

okey! vet du varför den låter så?? jag kan inget om det! håller den på o bajsa ihop?? och vart sitter pumpen?? mvh

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
8 december 2008
lite surrar pumparna, det är standard, men om den börjar ta slut på allvar så börjar den ju väsnas lite mer, även om det är nån täppa i soppasystemet kan dom få för sig att tjuta... (typ om BTR eller liknande är kass)

385 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
Xoff skrev:
lite surrar pumparna, det är standard, men om den börjar ta slut på allvar så börjar den ju väsnas lite mer, även om det är nån täppa i soppasystemet kan dom få för sig att tjuta... (typ om BTR eller liknande är kass)

det är en för pump i tanken som kan vara sönder sa dom på bil värkstaden idag! eller också att den vanliga pumpen eller vad det nu kallas börjar bli lite med åren men den kan hålla länge till sa han eller bryta ihop imon! ska även kolla soppa filtret och se hur det se ut kanske är lite igen täpt?!tongue mvh

385 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
problemet är löst var inget fel på tomgångs motorn... fans en skruv under sprutet som var utskruvat så skruvade in det till max så gick den ner på 800 lite mer... hehe:P mvh

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
8 december 2008
huh? skruv? då är det inte nån B230F motor du har, B230F går det inte att justera tomgången på...

Entreprenör
1 784 Inlägg
9 december 2008
Xoff skrev:
huh? skruv? då är det inte nån B230F motor du har, B230F går det inte att justera tomgången på...

Precis...lite svårt att hjälpa när man får fel uppgifter..sad

385 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Xoff skrev:

okey det var som fan för det var bara en skruv som var ut skruvad vad har jag för motor då?? är ju en gl med sprut från 87 iaf! mvh

1 253 Inlägg
9 december 2008
hmm är inte den skruven till blandningen då, avgasvärdena?? Den ärju inte så bra o pilla på, brukar väl vara plomberad. Den motorn som går att justera på är ju bara förknasar motorn

Lev livet nu innan det är för sent

100 Inlägg
9 december 2008
B230F motorerna med LH 2.2 har tomgångs skruv, det är motorer med LH 2.4 som inte har någon sådan.

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.

Sök