2471
Sök

får inte upp någon värme i motorn! volvo 740

81 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
hejsan. problemet är det att jag får inte upp någon bra temp i motorn. tempmätaren står i mitten som normalt och jag har bytt termostat men om man känner på slangen till själva termostaten så är den ljumen och den ska ju vara så varm att man knappt kan ta i den. vattenpumpen är ganska nybytt och den punpar runt som den ska iaf. och det blir inte någon direkt värme inutibilen heller. och det skulle vara skönt nu med tanke på vädret. är tacksam för svar smile

371 Inlägg
8 december 2008
Om du menar slangen som går till kylaren så ska den vara kall tills termostaten öppnar..
Ett tips är att spola igenom värmepaketet åt bägge håll med en skvätt diesel och diskmedel. gärna med kompressor. Brukar kunna bli glet ansamlingar i dom som försämrar cirkulationen.

757 Inlägg
8 december 2008
´värmepaketet då? kanske är igenslammat?
eller kanske är en ventil som hakat upp sig.

antagligen har nog nån tjomme en bra idé här inne smile

Whatever :)
1 652 Inlägg
8 december 2008
hmm ja du de var en bra fråga. hände mig efter jag ahde bytt vatten pump och termostat innan vinter nu.. men de var min far som ordna till de så kan ju höra med fars gubben hur han gjorde..

eller så gör du som need_4_boost skrev, men skippa diesel.. tänk på att värmepkt är gammat och skört kan gå sönder så håll dig till YES tongue löser upp de mesta..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Avstängd
512 Inlägg
8 december 2008
Brukar hända när du har för låg vattennivå, kolla och fyll, kolla värmekranen så att inte vajern lossnat, känn på slangarna in till kupe´n vid full värme om dessa är varma, annars ingen cirkelation..

/A.

81 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
XeptiQ skrev:
hmm ja du de var en bra fråga. hände mig efter jag ahde bytt vatten pump och termostat innan vinter nu.. men de var min far som ordna till de så kan ju höra med fars gubben hur han gjorde..

eller så gör du som need_4_boost skrev, men skippa diesel.. tänk på att värmepkt är gammat och skört kan gå sönder så håll dig till YES tongue löser upp de mesta..

okeej. jag skulle verkligen uppskata och du kunde fråga din far vad han gjorde smile sen kasnke jag måste spola igenom det. har bytt till en ny värmekran också i bilen. sitter en ny kylare på bilen också, det satte ägaren innan dit så om han kan ha hällt i sånt som "täpper" till hål i kylaren på den gamla kylaren och det kankse har satt igen sig eller något liknanden. tack för alla svar smile
Senast redigerat av volvo740s (8 december 2008)

Avstängd
512 Inlägg
8 december 2008
Börja med att utesluta, kolla ovanstående..

Whatever :)
1 652 Inlägg
8 december 2008
Yes, håller med Crozzfire. kolla igenom allt ovanstående och kolla. har du då bytt ut värmekranen och kylaren så har du garanterat mycket luft i systemet.

Hjälp till med att klämma lite på slngen som går till vatten pump och den som går till termostaten.. kan ju som sagt finnas lyft i kylet med.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

81 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
Crozzfire skrev:
Börja med att utesluta, kolla ovanstående..

det är rätt vattennivå och vaiern sitter där den ska. och stog med bilen igång minst i 10 min och klämde på Alla slangar och det finns ingen luft i systemet.
Senast redigerat av volvo740s (8 december 2008)

566 Inlägg
8 december 2008
Spola i genom värmepaketet..ganska vanligt fel att det blir massa skit där.

47 Inlägg
12 december 2008
prova med att köra trutten(munnen) mot expansions kärlet samtidigt som person B lossar någon ingående slang mot värmepaketet eller torpedväggen så de kommer vatten när du blåser. sen när du har det under tryck och blåst ut lite vatten så trycker person B ihop slangen igen gör så några ggr.
Hjälpte när jag gjorde de på min FD 740.

MVH Jocke

PULVERLACKERAR
605 Inlägg
13 december 2008
pröva med att koka termostaten i 10min..köpte en termostat på biltema förut och den va kass...in och koka sen blev bilen varm och go...liter kanske sjukt, men det va det som va felet på min då

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack

Sök