3181
Sök

Öppet luftfilter vs. Dumpventil

12 086 Inlägg
12 februari 2005
Trådstartare
#1
Jag hör att öppet luftfilter ska göra att en turbo motor med dumpventil ska pysa högre, kan någon förklara hur det kommer sig. Det är ju dumpventilen som pyser inte luftfiltret. Det ända jag kan tänka mig är om man har en återcirkulerande dumpventil att det låter ur luftfiltret.

Givetvis låter ett öppet luftfilter mer än orginal, men det gör dte ju på en sugmotor oxå så. Det är dump pyset jag vill ha svar på.

Just another freak in the freak kingdom
378 Inlägg
13 februari 2005
#2
Om man använder orginal burk så "stänger man in" pys ljudet i burken.. Och med öppet filter så är det inga väggar som stänger in ljudet.. (kortfattat)

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.

12 086 Inlägg
13 februari 2005
Trådstartare
#3
Det är fortf inte svar på min fråga.
Jag vill ha en förklarig hur och vilket ljud kommer ut ur luftfiltret.
"folk" säger att det är så, men det anser jag är fel. vill höra någon förklara

Just another freak in the freak kingdom
378 Inlägg
13 februari 2005
#4
Det är ljudet som dumpventilen avger.. (en återcirkulerande) En öppen låter praktiskt taget lika mycket med orginal eller öppet filter..

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.

12 086 Inlägg
13 februari 2005
Trådstartare
#5
Ok.. men då är vi på samma nivå!wink
Så kan de som inte viste läsa här!smile

343 Inlägg
13 februari 2005
#6
Min avger ett tydligt pttsccchhh och jag har en återcirkulerande med öppet luftfilter. Ville bara smyga in med den kommentaren big_smile

Yrkeschaufför
25 Inlägg
6 mars 2005
#7
skulle kunna chansa på att luften mellan turbon och filtret pyser ut genom filtret.. satte dit filter före dump och det smattrade till ganska rejält från filtret när man släppte gasen ...typ.

Pain is temporary, glory is forever!!!

355 Inlägg
7 mars 2005
#8
Jag skulle vilja kalla det avlastningsventil...... Bilar har ju inte en "dump" org monterat.


Mvh Jonas

Mvh Jonas

12 086 Inlägg
7 mars 2005
Trådstartare
#9
Nehe? vad pratar du om.. alla turbobilar (iaf typ alla) har en dumpventil orginal, sen om man kallar den avlastningsventil lr dump lr bov lr pys, det finns massa namn.. gemensamt är det att den släpper ut laddtryck. SÅ det är samma grunka, samma principer.

Orginal är de dock återcirkulernade, tysta och inte särskilt stora. Därför krävs större grejor när man trimmar.

Moderator+
1 081 Inlägg
7 mars 2005
#10
Flyttad till teknik.

Vem jag?

355 Inlägg
8 mars 2005
#11
Har har du en bra tråd om de sk "dump"

http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v … hp?t=11190


Mvh Jonas

Mvh Jonas

12 086 Inlägg
8 mars 2005
Trådstartare
#12
För dte första har du missat betydelsen av "orginell", orginell betyder udda och är inte någon lustig böjning av "orginal".

Och vad jag förstått så är dte tvärtom ang LLM (luftmassemätaren). Monteras dumpen efter LMMen så säger den till ECUn att den får en massa luft som den inte får o går därmed fet, detta förstör en keramisk katalysator. Men har man en metalisk så är problemet ur världen.

355 Inlägg
9 mars 2005
#13
>>Fkoff.

Har du läst den tråden jag la in. Där står det rätt bra hur en avlastningsventil funkar.

Sedan kan vi väll hålla det på en vuxen nivå, utan att påpeka om personer skriver "någon lustig böjning".


Mvh Jonas

Mvh Jonas

22 Inlägg
9 mars 2005
#14
vet av egen erfarenhet att bilen börgar gå väldigt dåligt på tomgång efter ett tag om man kör med öppen dump också.

Live Today

12 086 Inlägg
9 mars 2005
Trådstartare
#15
:MrLila

Jag har inte läst din länk, för jag vet redan allt om ämnet.

O vadå vuxen nivå? Vad får dig att tro att du kan värdera mitt beteende..
Jag rättade ett ganska stort språkfel, jag gjorde inget fel!

122 Inlägg
22 mars 2005
#16
Fkoff skrev:
Jag hör att öppet luftfilter ska göra att en turbo motor med dumpventil ska pysa högre, kan någon förklara hur det kommer sig. Det är ju dumpventilen som pyser inte luftfiltret. Det ända jag kan tänka mig är om man har en återcirkulerande dumpventil att det låter ur luftfiltret.

Givetvis låter ett öppet luftfilter mer än orginal, men det gör dte ju på en sugmotor oxå så. Det är dump pyset jag vill ha svar på.

luftfiltret ger ju ett bättre flöde och det tillsammans med turbon blir ett högre tryck och då pyser det mer när du släpper gasen. smile

Ju högre tryck ju högre ljud när du släpper.

hoppas alla svar har gett dig en uppfattning smile

Nallen,
No real power just turbo shit...

342 Inlägg
23 mars 2005
#17
Alive skrev:
vet av egen erfarenhet att bilen börgar gå väldigt dåligt på tomgång efter ett tag om man kör med öppen dump också.

Då hade du ju garanterat fel ventil.
Varför skulle den börja göra det efter ett tag??

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

240 Inlägg
30 mars 2005
#18
skulle bara vilja tillägga att volvo 740tic har en avlastningsventil orginal.

140 Inlägg
30 mars 2005
#19
Håller med fr3drik det kan knappast bero på dumpen........

Better to burn out than fadeaway!

3 Inlägg
31 mars 2005
#20
Alive skrev:
vet av egen erfarenhet att bilen börgar gå väldigt dåligt på tomgång efter ett tag om man kör med öppen dump också.

Bilen går dåligt med "öppen" avlastningsventil om bilen har LMM, blir fel vid mätningen och bilen går "fett".
De bilar som inte har LMM funkar det alldeles utmärkt att köra med öppen ventil.
Har aldrig hört om att man kan ha "fel" ventil, men det är säkert inget omöjligt.
kanske var fel på den...
/Jepz



Sök