Hej!
Jag tänkte visa lite av min projektbil. En BMW E30 320ik -88 som jag köpte 2004 som jag skulle ha som vinterbil istället för camaron. Men redan 2005 blev bilen skadad efter inbrott och bilen blev ståendes i närmare 1,5 år för att jag inte visste vad jag skulle göra med den.
Jag visste att försäkringbolaget skulle ge mig en ny huv pga skadorna, men jag insåg att en nylackad huv skulle se ganska konstigt ut eftersom övriga bilen såg ut som skit. Jag ville ha ny lack på hela bilen!
Hittade kjol-pkt på nätet som inhandlades.
Bilen fick även en redig rostlagning innan den åkte in i lackboxen.
Men innan det blev jag tvungen att hitta fälgar som skulle passa bilen, hittade aldrig några jag gillade utan tog fälgarna (M5 E34) från min 530 V8. Dom bakre fälgarna är 10" breda med ET 20 med bultmönster 5/120 (E30 orginal 4/100) vilket gjorde att dom inte passade rakt av direkt, så jag byggde om bilen för fälgarna. Jag bräddade skärmarna, bytte fram och bakvagn till E36 så att fick jag dom att passa hyfsat.
Sommaren 2007 var den klar för lack, och 10 Aug blev den besiktigad. Körde den i 2 mån för att se om allt fungrade.
Den gamla M20 motorn åkte ur vid jul för att ge plats för någon ny maskin. Jag hade tänkt att montera en M60 motor (3L BMW V8) men insåg att detta skulle ta för mycket tid att montera den för att hinna köra den under sommaren -08. Valet blev en annan "udda" BMW motor, M51 2,5L Turbo Diesel från en 525 TDS -92. Tänkte att denna motorn inte direkt var vanlig att ha i en E30 och abslut inte i en coupé (finns en E30 touring i Danmark med denna motorn). Den blir även lite lättare att regbesktiga med. Efter lite knep och knåp med både EL och bränslesystem fick jag den att fungera riktigt bra och körde den hela sommaren.
Men nu är det vinter och bilen står och sover, men mitt flit i garaget har väckts till liv. Jag kände att jag allt mer började gilla diesel och dess effekt efter en sommar med bilen och den motorn, men mycket vill ha mer...
Efter "mycket" tänkande kom jag på att kompressor kanske är mest optimala på en vridstark motor.
Detta är vad jag vill visa med mitt projekt, hur jag kommer att bygga min motor.
Hoppas på att få tips och ge tips till er som har gjort eller vill göra något liknande.
Bilder: (ursäktar för dålig kvalite på vissa bilder)
E30 efter inbrottet 2005.Bild från i sommras på Turbo diesel 6a i E30."Donator" bilen och motorn till 2009års motor till E30in, 525 TDS -93En bild på kompressorn monterad på motorn. Fästet är byggt i 5mm järn som är bulltat i ventilkåpan och i toppen. Mer bilder kommer senare på fästet när det är helt klart.Hoppas ni kommer att gilla min tråd/projekt! Mvh DJ