Har byggt färdigt remspännare och fått mina ny svarvade remhjul.
Har även fått min "nya" insprutningspump som kommer från en 524TD. Den ska lämnas bort till en firma som ska bygga om den så att den klarar lite mer effekt.
Remmen med spännare och löphjul.
Understa hjulet fungerar som spännrulle med ocentrerat centrum, från en VW diesel.
Nästa steg blir att skaffa ett par tillfälliga grenrör för provkörning, tror att rören från M20 ska passa vilket jag har liggandes.
Fan vad tufft med Diesel:) & nu kompressor? Udda val, men fan vad härligt bygge! Djupt imponerad. Lycka till, hoppas du får allt att lira!! Kommer lätt följa det här!
Grymt bygge .. Ska bli kul o se om de funkar, o speciellt höra ljudet från maskin .. Vart lämna du pumpen nånstans ? o vad gick de på ungefär?
Tack!
Jag har varit i kontakt med en firma i Luleå (Hedqvist diesel) som ev kan fixa det! Men det finns även någon firma i Jönköpings trakten som gör sådana operationer.
Ge mig gärna tips på fler firmor som är duktiga på dieselpumpar!
Kul att det går framåt! Vad fick du ge för kompressorn?
Tackar!
Kompressorn gav jag 2500kr, vilket tror var ganska billigt för en beg Eaton m90.
Detta projekt bygger jag efter min plånbok vilket gör att jag inte köper det dyraste utan letar gärna lite längre tid efter det billigare. Det tar ofta längre tid att bygga något men det blir ofta lite mer genomtänkt tror jag.
Grymt bygge .. Ska bli kul o se om de funkar, o speciellt höra ljudet från maskin .. Vart lämna du pumpen nånstans ? o vad gick de på ungefär?
Tack!
Jag har varit i kontakt med en firma i Luleå (Hedqvist diesel) som ev kan fixa det! Men det finns även någon firma i Jönköpings trakten som gör sådana operationer.
Ge mig gärna tips på fler firmor som är duktiga på dieselpumpar!
Okej, aaa de är väll aneby el&diesel de isåfall!.. De är mekanisk pump du ska köra med eller är de den vanliga tds pumpen ??
Grymt bygge .. Ska bli kul o se om de funkar, o speciellt höra ljudet från maskin .. Vart lämna du pumpen nånstans ? o vad gick de på ungefär?
Tack!
Jag har varit i kontakt med en firma i Luleå (Hedqvist diesel) som ev kan fixa det! Men det finns även någon firma i Jönköpings trakten som gör sådana operationer.
Ge mig gärna tips på fler firmor som är duktiga på dieselpumpar!
Okej, aaa de är väll aneby el&diesel de isåfall!.. De är mekanisk pump du ska köra med eller är de den vanliga tds pumpen ??
Ja, kan det kanske vara! Nej det är en mekanisk pump från vad jag tror är en 524td.
Vet inte hur pumpen kommer att reagera tillsammans med en kompressor då den har funktion som skickar in mer bränsle när turbon ger laddtryck, med tanke på att kompressorn ska ge mig laddtryck direkt vid tomgång. Vill inte att det ryker för mycke när man kör genom stan.. Men jag tror att man kan justera vid vilket tryck den ska ge mig extra bränslet så det löser sig nog.
Jag har varit i kontakt med en firma i Luleå (Hedqvist diesel) som ev kan fixa det! Men det finns även någon firma i Jönköpings trakten som gör sådana operationer.
Ge mig gärna tips på fler firmor som är duktiga på dieselpumpar!
Okej, aaa de är väll aneby el&diesel de isåfall!.. De är mekanisk pump du ska köra med eller är de den vanliga tds pumpen ??
Ja, kan det kanske vara! Nej det är en mekanisk pump från vad jag tror är en 524td.
Vet inte hur pumpen kommer att reagera tillsammans med en kompressor då den har funktion som skickar in mer bränsle när turbon ger laddtryck, med tanke på att kompressorn ska ge mig laddtryck direkt vid tomgång. Vill inte att det rycker för mycke när man kör genom satan.. Men jag tror att man kan justera vid vilket tryck den ska ge mig extra bränslet så det löser sig nog.
Okej, jo ja har satt dit mekanisk pump på både min 325 tds o min 525 tds o bara de är ju en jävla skillnad när man skruvar på dom lite ..
Den ska gå o justera vad ja har förstått genom o lossa muttern längst upp på rökbegränsaren o skuva antingen ner eller upp den skruven (funkar på d24 ans turbopump ialaf)..
Har nu startat upp min motor med kompressorn den här veckan! Det gick bra men hade lite problem med att få bränsletryck efter att bilen har stått i några månader, så det blev ingen längre prov. Ska kanske koppla in kylsystemet och montera tryckrören till helgen så att den snart går att provköra.
Har även idag beställt lite slangar och klämmor till mina tryckrör.
Satt i går och beräknade det teoretiska laddtrycket motror ska få. Har som mål att den ska ladda 1,4bar men med dom remhjulen jag har nu kommer den bara att ge mig ca 1bar vid 5000rpm, behöver troligen bygga ett nytt vevaxelhjul om jag ska lyckas med mitt mål.
Har nu startat upp min motor med kompressorn den här veckan! Det gick bra men hade lite problem med att få bränsletryck efter att bilen har stått i några månader, så det blev ingen längre prov. Ska kanske koppla in kylsystemet och montera tryckrören till helgen så att den snart går att provköra.
Har även idag beställt lite slangar och klämmor till mina tryckrör.
Satt i går och beräknade det teoretiska laddtrycket motror ska få. Har som mål att den ska ladda 1,4bar men med dom remhjulen jag har nu kommer den bara att ge mig ca 1bar vid 5000rpm, behöver troligen bygga ett nytt vevaxelhjul om jag ska lyckas med mitt mål.
en snabb fråga bara varför ska du bygga om vevaxelhjulet och inte rem hjulet på kompressorn ist?
Har nu startat upp min motor med kompressorn den här veckan! Det gick bra men hade lite problem med att få bränsletryck efter att bilen har stått i några månader, så det blev ingen längre prov. Ska kanske koppla in kylsystemet och montera tryckrören till helgen så att den snart går att provköra.
Har även idag beställt lite slangar och klämmor till mina tryckrör.
Satt i går och beräknade det teoretiska laddtrycket motror ska få. Har som mål att den ska ladda 1,4bar men med dom remhjulen jag har nu kommer den bara att ge mig ca 1bar vid 5000rpm, behöver troligen bygga ett nytt vevaxelhjul om jag ska lyckas med mitt mål.
en snabb fråga bara varför ska du bygga om vevaxelhjulet och inte rem hjulet på kompressorn ist?
Tänkte på det också men det blir lite svårare. Jag måste då minska hjulet från 80mm till ca 50mm det gör att jag får mindre yta för remmen så jag är rädd att den slirar+ att jag får lite dålig med plats mindre hjul på kompressorns axel. Platsbrist är nog det största problemet i denna bil.
Har nu startat upp min motor med kompressorn den här veckan! Det gick bra men hade lite problem med att få bränsletryck efter att bilen har stått i några månader, så det blev ingen längre prov. Ska kanske koppla in kylsystemet och montera tryckrören till helgen så att den snart går att provköra.
Har även idag beställt lite slangar och klämmor till mina tryckrör.
Satt i går och beräknade det teoretiska laddtrycket motror ska få. Har som mål att den ska ladda 1,4bar men med dom remhjulen jag har nu kommer den bara att ge mig ca 1bar vid 5000rpm, behöver troligen bygga ett nytt vevaxelhjul om jag ska lyckas med mitt mål.
en snabb fråga bara varför ska du bygga om vevaxelhjulet och inte rem hjulet på kompressorn ist?
Tänkte på det också men det blir lite svårare. Jag måste då minska hjulet från 80mm till ca 50mm det gör att jag får mindre yta för remmen så jag är rädd att den slirar+ att jag får lite dålig med plats mindre hjul på kompressorns axel. Plats brist är nog det största problemet i denna bil.
men om vi säger att de går att göra de 50mm så går de ju att fixa nån sorts spänningsanordning
Har fått mitt nybyggda vevaxelhjul, det blev 180mm istället för tidiga 115mm. Det teoretiska laddtrycket kommer troligen att bli 1,4bar vid 5000rpm så vi hoppas få fart på grejorna.
Har även köpt en ny laddtrycksmätare som förhoppningsvis visar rätt.
Imorgon eller början av nästa vecka kommer jag att provköra bilen, troligen då med den tidigare utv pga att orginal pumpen inte räcker till 1,4bar.